Na ile klienci są racjonalni i świadomi podejmowanych przez siebie decyzji? Jak pokazują badania, zaledwie 5% naszych zakupów jest faktycznie przemyślanych. Czy zatem, jako marketerzy, nie oczekujemy od klientów nieco za dużo? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w wywiadzie z dr Julią Kołodko, specjalistką z obszaru ekonomii behawioralnej i nauk behawioralnych.
Czego nie powinniśmy oczekiwać od klienta?
Homo oeconomicus w świecie manipulacji - rzecz o psychologii i marketingu
Rozwój technologii sprawia, że robimy wszystko szybciej i w sposób bardziej automatyczny. Nieustający pęd, kultura digitalowa i idąca za nimi ewolucyjna zmiana trybu życia prowadzą do coraz niższej racjonalności konsumentów. Na ową racjonalność wpływa również mocne przebodźcowanie. Szacuje się, że do każdego mieszkańca dużego miasta, dociera codziennie 1100 reklam. M.in. to sprawia, że ludzie nie wiedzą, co ich skłoni do zakupu, więc oczekiwanie, że sami nam o tym powiedzą, jest abstrakcją.
O dowodach psychologicznych, manipulacji i błędach marketerów oraz motywacjach zakupowych Polaków rozmawiają:
– prof. dr hab. Dariusz Doliński – Kierownik Katedry Psychologii Społecznej Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, ekspert w zakresie psychologii społecznej
– prof. dr hab. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Jak odkrywać głębokie insighty w sieci?
Ile czasu dziennie poświęcacie na przeglądanie mediów społecznościowych? Czy zastanawialiście się, jak memy pomagają w odkrywaniu insightów? Okazuje się, że te traktowane z przymrużeniem oka grafiki, bywają źródłem naprawdę ważnych wiadomości.
Jak podejść do tego tematu metodycznie, a wnioski zwinnie wykorzystać w działaniach marketingowych? Czym właściwie jest etnografia cyfrowa i social listening? Po co analizować informacje publikowane przez klientów w mediach społecznościowych? Kim jest Robert Kozinets i dlaczego warto go poznać? – na te i inne pytania w rozmowie z Agatą Mardosz-Grabowską, odpowiada Marek Tobota, właściciel butiku badawczo-strategicznego Data Tribe, badacz, oraz ekspert etnografii cyfrowej.
Jak nie stracić wrażliwości na klienta?
Wiele firm opiera się o persony sprzed kilku lat. W innych tworzy się prezentacje na kilkaset slajdów, z których nic nie wynika. Nasz klient wciąż gdzieś nam umyka. Wydawałoby się, że już go znamy, a tymczasem on w jednej krótkiej chwili zdążył zmienić swoje przyzwyczajenia, nawyki i oczekiwania.
Jak nie stracić wrażliwości na klienta? Jak nie stracić z oczu tego, jak zmienia się nasz klient i nasze otoczenie? I jak radzić sobie z zawrotnym tempem zmian w zakresie potrzeb i zachowań naszych klientów? – o tym mówi Beata Michalska-Dominiak, ekspertka CIM w obszarze design thinking i założycielka firmy Klientocentryczni.