Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: Stanford University, Harvard Business School, Wharton Business School, businessgrow.com. Przyjemnej lektury!
Why Advertisers Pay More to Reach Viewers Who Watch Less
Deborah Lynn Blumberg
https://www.gsb.stanford.edu/insights/why-advertisers-pay-more-reach-viewers-who-watch-less
Koszt reklam w telewizji czy w Internecie w 35% zależy od grupy docelowej, a właściwie trudności bądź łatwości dotarcia do danej grupy. Innymi słowy, jeśli wybrana przez nas grupa docelowa korzysta intensywnie z danego medium, na przykład młodzi mężczyźni (18-35 lat) korzystający z Instagrama czy Tik Tok, to koszt dotarcia w tym medium będzie zdecydowanie niższy niż w przypadku na przykład osób starszych. Dokładnie odwrotnie będzie w przypadku telewizji.
Tym można także tłumaczyć wysoki koszt reklam pobieranych np.: przez telewizję w przypadku transmisji większych i rzadszych wydarzeń, jak na przykład „Superbowl” w USA. Cena, jaką płacą reklamodawcy, nie jest wyłącznie tak wysoka ze względu na liczbę odbiorców, ale właśnie ze względu na fakt, że większość oglądających rzadziej korzysta z TV jako medium. Warto o tym pamiętać przy planowaniu kampanii, a przede wszystkim definiowaniu grupy docelowej.
Gen AI Marketing: How Some 'Gibberish’ Code Can Give Products an Edge
Ben Rand
https://hbswk.hbs.edu/item/gen-ai-marketing-how-some-gibberish-code-can-give-products-an-edge
Rozwój i ciągłe udoskonalanie platform opartych na sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, Google Gemini, Claude itp., prowadzi (ale także jest skutkiem) do coraz powszechniejszego ich użycia. Także przez klientów w celu poszukiwanie opinii, rekomendacji dotyczących różnych produktów czy usług.
W efekcie firmy mogą próbować manipulować algorytmami sztucznej inteligencji, aby promować swoje produkty. Badanie pokazuje, że dodanie strategicznej sekwencji tekstu do opisów produktów może skłonić modele językowe AI do preferowania tych produktów w rekomendacjach.
Eksperymenty wykazały, że takie praktyki mogą znacząco podnieść pozycjonowanie produktów w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli nie spełniają one w pełni kryteriów konsumentów. Ta manipulacja może dawać niektórym firmom przewagę konkurencyjną, ale także rodzi pytania etyczne dotyczące uczciwości i przejrzystości w reklamie cyfrowej.
To zaś stawia pytanie o przyszłe rozwiązanie oparte na SEO i strategie pozycjonowania firm, marek i produktów. Na przykład Alphabet ogłosił w połowie maja, że jego flagowa wyszukiwarka Google zacznie dostarczać użytkownikom podsumowania wyszukiwanych haseł w aplikacjach opartych na AI.
Marketplace Dignity: The Hidden Driver of Customer Engagement
Cait Lamberton, Neela Saldanha, Tom Wein
Wśród głównych podejść do budowania marki, ale także relacji z klientami, obok brandingu percepcyjnego czy brandingu emocjonalnego, istnieje branding społeczny oraz branding kulturowy. Wzrost świadomość i wiedzy klientów, ale także pojawienie się na rynku pokolenia Y czy Z, zwiększają znaczenie podstawowych wartości, jakimi kierują się nabywcy, a wśród nich tzw. kwestii godnościowych.
Godność rynkowa to idea, zgodnie z którą klienci szukają szacunku i uznania ze strony firm, z którymi wchodzą w interakcje, a nie tylko racjonalnych lub emocjonalnych korzyści. Godność rynkowa odwołuje się do ludzkiego poczucia sprawiedliwości i trafia w istotę tego, co czyni klientów ludźmi. Jest to również potężny czynnik napędzający ich zaangażowanie, lojalność i satysfakcję.
Badania Wharton School wskazują, że „godność rynkowa” jest kluczowym czynnikiem zaangażowania klientów. Trzy kluczowe czynniki determinują poczucie godności wśród klientów:
- reprezentacja: poczucie bycia widzianym i słyszanym,
- sprawczość: poczucie kontroli,
- równość: poczucie bycia traktowanym na równi z innymi.
The new influencers beat traditional advertising effectiveness
Aaron Hassen
https://businessesgrow.com/2024/06/10/new-influencers/
Według badań 7 na 10 konsumentów śledzi influencerów, a 80% z nich podejmuje jakieś działania pod wpływem ich treści. Działania te są obejmują:
- odwiedzanie strony internetowej marki (55%),
- śledzenie marki w mediach społecznościowych (46%),
- polecanie marki komuś innemu (42%)
- ponowne udostępnianie treści twórcy (29%).
Aż 43% konsumentów deklaruje dokonanie zakupu! Oznacza to, że w porównaniu z reklamą, treści twórców miały 2,6 razy większy wpływ na decyzje zakupowe ankietowanych. Ponadto prawie 80% konsumentów stwierdziło także, że treści influencerów wpływają na ich postrzeganie zarówno dużych, znanych marek, jak i mniej znanych.
W efekcie badanie przeprowadzone przez Ed Kellera pokazuje, że influencerzy (twórcy treści) mają większy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów niż tradycyjne reklamy. Kluczowym czynnikiem jest zaufanie. Badania pokazują, że zaufanie do influencerów jest 2,9 razy większe niż do reklamy.