questus Blog
Rewolucje, wydarzenia i ludzie, którzy zmieniają świat marketingu i biznesu
Kreujemy, rozwijamy i chronimy kompetencje profesjonalne
i międzynarodowe standardy w obszarze marketingu
Kawiarenki internetowe – kto z nich jeszcze korzysta?
Kawa, paluszki, klawiatura i bzyczący cicho monitor CRT. W tle kierownik lokalu pobierający symboliczne 2 zł za każdą godzinę zabawy. Wokoło zaś niezliczona ilość amatorów zupełnie nowego zjawiska, na które w latach dziewięćdziesiątych niewielu mogło sobie pozwolić. Tak oto zrodziły się rewolucyjne wówczas kawiarenki internetowe!
Pokolenie DO IT YOURSELF
Czy złotą rączką może być tylko facet, i to w starszym wieku? Nic bardziej mylnego. Jak pokazują badania trend „zrób to sam” jest coraz silniejszy wśród millenialsów, niezależnie od płci. I napędza coraz więcej biznesów – wartość polskiego rynku do it yourself w 2016 roku wzrosła o ponad 50 mld złotych.
Fake growth zamiast fake news
Po fake news zalała nas nowa fala internetowych oszustw kryjąca się pod terminem fake growth. Wirtualny świat podbijają spreparowane statystyki, wyśrubowane do granic możliwości wyniki i nieprzyzwoicie wyolbrzymione osiągnięcia. Nowe, niebezpieczne zjawisko może zebrać nawet bardziej obfite żniwo niż fałszywe newsy, które obecnie rozprzestrzeniają się o blisko 16% szybciej niż prawdziwe informacje.
Ekonomia behawioralna – umysł na manowcach
Logika jest mitem? Konsumentom można zasugerować wybór tak, że sami mogą wcale nie zdawać sobie sprawy z tego, dlaczego podjęli taką a nie inną decyzję? Ekonomiści behawioralni twierdzą, że tak właśnie jest. I mają całkiem sporo zwolenników – rządy kolejnych krajów wdrażają rozwiązania zaczerpnięte z dokonań ekonomii behawioralnej. Nurt ten, łączący w sobie psychologię i ekonomię, starają się obalić mit ludzkiej racjonalności, zwracając uwagę na absurdy naszego zachowania.
Jak Facebook walczy o wolny internet?
Facebook dostarcza nam niebotycznej ilości contentu, której wiarygodności nie jesteśmy w stanie w żaden sposób ocenić. To stwarza pole ogromne do popisu manipulatorom, którzy poprzez tzw. „fake newsy” wykorzystują social media do niecnych celów. Mark Zuckerberg wypowiada więc wojnę oszustom, skłaniając zarazem do refleksji – czy tak potężna platforma może być wciąż tak otwarta?
Czwarta rewolucja przemysłowa – punkty przełomowe
Uber, największa firma taksówkowa nie ma ani jednego pojazdu. Facebook, najpopularniejszy kanał medialny nie tworzy własnych treści, a Alibaba, najbardziej zyskowna sieć detaliczna, nie posiada magazynów. Wreszcie, Airbnb, największa na świecie sieć miejsc zakwaterowania nie ma żadnego budynku. Każda z tych firm jest albo znakiem dzisiejszych czasów, albo początkiem zapowiadanej przez K. Schawab’a, twórcy World Economic Forum, czwartej rewolucji przemysłowej. Jak rozpoznać jej nadejście?
Philip Kotler – współczesny marketing zaczął się 50 lat temu
Rok 1967 roku był dla wielu początkiem prawdziwego rozwoju marketingu zarówno w sferze naukowej, jak i praktycznej. To właśnie wtedy opublikowana została po raz pierwszy książka Ph. Kotlera Marketing Management.
W 2015 roku wydrukowano jej już 15. wydanie. Wielu nazywa ją „Biblią Marketingu”, a Philipa Kotlera jego „Papieżem”. Jednocześnie często można spotkać się z krytyką podejścia Kotlera i sugestią, że okres 50-letniej dominacji amerykańskiego wykładowcy właśnie się skończył. Kto ma rację?
Dyskietka – nośnik zmian
Macie w domu dyskietki? Może niektórzy z Was trzymają jeszcze pamiątkowe egzemplarze w głęboko ukrytych pudełkach z przeznaczeniem „dla potomnych”, ale większość tego cudu techniki pozbyła się już dawno. Wyobraźcie sobie jednak, że… Pentagon cały czas z dyskietek korzysta. W przypadku decyzji o przypuszczeniu ataku nuklearnego, rząd amerykański całe oprogramowanie odpalać będzie właśnie z dyskietki.
Streaming – czy telewizja i Netflix naprawdę ze sobą walczą?
Wysłużone telewizory coraz częściej cierpią z braku towarzystwa. Bardziej mobilna, otwarta i interaktywna konkurencja stopniowo zmniejsza ich przydatność i zastępuje w roli naszego partnera w poniedziałkowe wieczory. Netflix, Apple TV i internetowe transmisje usilnie próbują zrewolucjonizować świat wideo. Czy doczekamy się czasów, w których kolejny odcinek „M jak Miłość” pojawi się tylko w serwisach streamingowych?
Wszystkie wpisy
Najstarszy zawód świata: człowiek wywierający wpływ – o wpływie i manipulacji w marketingu
Jako gatunek ludzki zarówno jesteśmy podatni na manipulację, jak i mamy tendencję do wywierania wpływu na innych ludzi – tak twierdzi prof. Dariusz Doliński w jednym z odcinków questus marketing podcast. Przywołuje on jednocześnie słowa międzynarodowego guru...
ChatGPT w content marketingu – coś się kończy, coś się zaczyna?
Udostępniony publicznie w listopadzie zeszłego roku ChatGPT spowodował poruszenie pośród specjalistów marketingu, szczególnie marketingu treści. Nic w tym dziwnego - najnowszy chatbot zachwycił swoimi możliwościami przetwarzania naturalnego języka. Generatywna SI,...
O czym mówi się w świecie biznesu – Wharton, Harvard, London Business School, Accenture i inne [przegląd blogosfery marketingowej]
Po raz kolejny zapraszamy na przegląd marketingowej i biznesowej blogosfery. Tym razem stawiamy na teksty między innymi z Wharton, Harvard, London Business School czy Accenture. Inspirującej lektury! ChatGPT zdał egzamin na MBA. Co dalej? Angie Basiouny Wharton...
Programmatic – nowoczesny model zakupu reklamy
Programmatic buying należy do najdynamiczniej rozwijających się rozwiązań na rynku reklamy internetowej. W USA już blisko 90% wydatków na reklamę graficzną i wideo jest realizowanych w tym modelu, w Polsce w 2021 roku było to niemal 50% i istnieje spore...
Podróż Nike’a do marketingowej doskonałości. Przegląd blogosfery marketingowej #83
Zapraszamy na przegląd najciekawszych artykułów z polskiej i zagranicznej blogosfery. Co przyniósł nam początek roku w sferze marketingowej? Zapraszamy do lektury! #1 Podróż Nike’a do marketingowej doskonałości Jerome Conlon Branding Strategy Insider Historia...
Astroturfing w marketingu, czyli miliony botów nie mogą się mylić
W ostatnich latach badacze cyberbezpieczeństwa odkryli, że ponad 19 tysięcy trendów na Twitterze - w tym 1/5 najpopularniejszych na świecie - było sztucznie promowanych. Takie działanie nazywamy astroturfingiem i polega ono na pozorowaniu oddolnych działań oraz...
Posłuchaj questus podcast
Wpadnij na nasz kanał Youtube
Newsletter
Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
newslettera.
Najbliższa edycja już we wrześniu