Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: Bain & Company, Princeton University, Harvard Business School, businessesgrow.com. Przyjemnej lektury!
Insurgent Brands 2024
Charlotte Apps, Jake Gorelov
https://www.bain.com/insights/insurgent-brands-2024-snap-chart/
Bain & Company od 8 lat prowadzi projekt, którego celem jest odkrycie tych marek, które rewolucjonizują sektor FMCG (ang. fast-moving-consumer-goods) w USA. W tym roku zidentyfikowano 97 takich marek. Wśród nich znalazły się między innymi: Botanic Tonics, Bubble, Kodiak, Lume, Olaplex, Ramen Express i inne.
Analiza tych marek pozwala dostrzec kierunek zmian w sferze innowacji, miejsca ich powstawania (obszar analizowany w ramach modułu Innovation in Marketing w ramach certyfikacji CIM). Pokazuje to także, że powrót do wzrostu opartego na wolumenach będzie wymagał ponownego skupienia się na wartościowych propozycjach wartości zorientowanych na konsumenta i dużej sprawności w miejscu sprzedaży. Co ciekawe:
- Przełomowe marki odpowiadają za 2% sprzedaży w swoich kategoriach, a uzyskują 20-procentowy wzrost. Osiągnęły ten wzrost poprzez wzrost wolumenu wraz ze wzrostem cen, przejmując udział od większych konkurentów na rynku.
- Pięć firm uzyskało przychody na poziomie ponad 500 milionów dolarów, co wskazuje, że rewolucjoniści mogą skalować swój biznes, mimo swej niepokornej natury
- Nowe marki w zestawieniu, których sprzedaż wynosi od 10 do 25 milionów dolarów, uzyskały 10-krotnie wyższy wzrost niż cała kategoria – wyznaczając kierunki rozwoju dla innych firm. Najbardziej obiecujące są te o najwyższym tempie wzrostu, do których należą takie marki jak Goodles, TruRanch, Carbliss, Mike’s Hot Honey, Bizzy Cold Brew i Odele Beauty.
Daniel Kahneman, pioneering behavioral psychologist, Nobel laureate and ‘giant in the field’, dies at 90
Jamie Saxon
27 marca zmarł prof. Daniel Kahneman, zdobywca nagrody Nobla w 2002 roku, którego przełomowe badania w dziedzinie nauk behawioralnych, w szczególności psychologii i ekonomii behawioralnej zmieniły nasze rozumienie tego, jak ludzie myślą i podejmują decyzje.
Kahneman wraz z prof. A. Tversky stworzył fundament pod rozwój ekonomii behawioralnej, a jego osiągnięcia wpłynęły nie tylko na lepsze rozumienie irracjonalności dokonywanych przez ludzi wyborów.
Jego najbardziej znana książka to „Thinking, Fast and Slow” (2011), a wydana jako ostatnia to „Noise: A Flaw in Human Judgment” naapisana wspólnie z O. Sibony i C. R. Sunstein. Kluczowe osiągnięcia Kahneman’a dotyczą teorii perspektywy, eksploracji heurystyk, znaczenia szczęścia i użyteczności.
„Nasze wygodne przekonanie, że świat jest logiczny i spójny, opiera się na solidnym fundamencie – naszej niemal nieograniczonej zdolności do ignorowania własnej ignorancji”. – więcej także tutaj.
Jego dwa systemy na jakich pracuje nasz mózg pozwalają zrozumieć specyfikę podejmowania decyzji także w wymiarze rynkowym – o czym więcej między innymi na module Digital Customer Experience w ramach programu Diploma in Professional Marketing.
Open Source Software: The $9 Trillion Resource Companies Take for Granted
Rachel Layne
Oprogramowanie tzw. „open source” znane jest od długiego czasu. Korzysta z niego wiele firm na świecie. Szacuje się, że 96 procent komercyjnych programów zawiera kod stworzony, zmodyfikowany lub rozpowszechniany za darmo przez publiczne fora technologiczne.
Gdyby trzeba było napisać od nowa kod dla obecnie wykorzystywanego oprogramowania „open source” to byłby to koszt prawie 9 bilionów dolarów. Mimo, że oprogramowanie to pełni kluczową rolę wśród start-up’ów to całe gospodarki czerpią z nich korzyści.
Wskazuje się także na silny związek pomiędzy zaangażowaniem w tworzenie i wykorzystywanie oprogramowania „open source” a poziomem przedsiębiorczości, ale także tempem rozwoju gospodarki. To co warte także podkreślenia to fakt, że marketing twórców oprogramowania „open source” ma szczególny charakter i opiera się na odmiennych niż czysto komercyjne zasady.
How do you measure the value of a brand community? Ten ideas
Mark Schaefer
https://businessesgrow.com/2024/03/11/how-do-you-measure-the-value-of-a-brand-community-ten-ideas/
W czasach rozwoju mediów społecznościowych czy tzw. „social selling” nikogo chyba nie trzeba przekonywać do roli jaką pełnią społeczności we współczesnym marketingu i biznesie. Jednocześnie wyzwaniem jest określenie wartości budowanych społeczności.
Społeczność to grupa ludzi, którzy znają się wzajemnie, łączy ich wspólny cel oraz wpływają na ewolucję i rozwój społeczności. Z punktu widzenia brandingu, podczas zajęć z modułu Managing Brands na programie Diploma in Professional Marketing mówimy o społecznościach głównie w kontekście brandingu społecznego i kulturowego w odróżnieniu od brandingu percepcyjnego i emocjonalnego.
Jeśli założyć, że celem marketingu jest „kreowanie klientów” to dwie drogi prowadzą do tego celu – transakcyjno-sprzedażowa oraz właśnie budowania marki. Na przykład:
- Sephora posiada 6-milionową społeczność Sephora, która generuje 80% przychodów firmy
- IKEA, Nike czy lego wykorzystują swoje społeczności do tworzenia nowych produktów
- Wiele marek wykorzystuje społeczności do tworzenia treści (content marketing), rekomendowania marek i produktów (NPS) itp.
Dlatego też wartość społeczności uzależniona jest między innymi od wskaźników zaangażowania, rekomendacji, konwersji, sentymentu, poziomu lojalności, częstotliwości i wartości zakupów (CLV) i innych. Dzięki nim możliwe jest oszacowanie kapitału budowanych społeczności.