questus Blog

Rewolucje, wydarzenia i ludzie, którzy zmieniają świat marketingu i biznesu

Kreujemy, rozwijamy i chronimy kompetencje profesjonalne
i międzynarodowe standardy w obszarze marketingu

Innowacje
China’s Disruptors – rewolucja po chińsku: Jack Ma i Alibaba

China’s Disruptors – rewolucja po chińsku: Jack Ma i Alibaba

Chińska republika ludowa pozostaje krajem bardzo specyficznym – między innymi z uwagi na swój ustrój polityczny i jego trudną historię. Chiński rząd, choć już dawno zrezygnował z centralnego zarządzania gospodarką, wciąż uważa się za kluczowego gracza i decydujący głos na scenie ekonomicznej. W kraju działa ponad dwa miliony państwowych przedsiębiorstw, jednak to zaledwie ułamek w porównaniu z wciąż rosnącym sektorem prywatnym – w 2013 roku działało około 12 milionów prywatnych firm i ponad 42 miliony małych spółek. To osiemnastokrotny wzrost w porównaniu ze statystykami sprzed dekady!

czytaj dalej
China’s Disruptors – rewolucja po chińsku: Zhang Ruimin i Haier

China’s Disruptors – rewolucja po chińsku: Zhang Ruimin i Haier

Chińska gospodarka może kojarzyć nam się z masową i niezbyt przemyślaną produkcją towarów o wątpliwej jakości, obdarzonych obowiązkowym stemplem „Made in China”. To tylko jedna – i, jak udowadnia Edward Tse – powierzchowna część obrazu Chin. Od ponad dwudziestu lat można zaobserwować przedsiębiorczy „wybuch” i olbrzymi wzrost sektora prywatnego, co przyniosło niewyobrażalną transformację: Chiny z zamkniętego, zubożałego systemu zarządzanego przez państwo przekształciły się w znaczącą siłę w światowym biznesie. Jak do tego doszło? To przede wszystkim zasługa chińskich przedsiębiorców, którzy odważyli się sięgnąć po innowacyjne rozwiązania.

czytaj dalej
Innowacyjna mapa świata: Estonia, Arabia Saudyjska i Indonezja

Innowacyjna mapa świata: Estonia, Arabia Saudyjska i Indonezja

Komputeryzacja i unowocześnianie gospodarek reszty świata sprawia, że dziś w różnych zakątkach globu możemy znaleźć miejsca, które w kolejnych latach mogą stanowić zupełnie nową kolebkę dla rozwoju przemysłów przyszłości. Ba, niektóre z tych krajów, jak choćby Estonia czy Indonezja już dziś należą do wąskiego grona najbardziej innowacyjnych państw na Ziemi. Inne – Japonia czy Kuwejt w zaskakująco szybki sposób tracą pozycję na rynku. Gdzie szukać przyczyn zamiany ról?

czytaj dalej
Innowacje nie lubią samotności

Innowacje nie lubią samotności

Jesteśmy w trakcie jednego z najbardziej dynamicznych okresów zmian w historii naszej planety. Globalizacja, zmiany norm społecznych i kulturowych, powstanie zupełnie nowego, w dużej mierze wirtualnego środowiska biznesowego – wszystkie te czynniki sprawiają, że...

czytaj dalej
Failure as a Service (FaaS) – psucie na życzenie

Failure as a Service (FaaS) – psucie na życzenie

Cyberprzestępcy nie dają firmom ani chwili wytchnienia. Z kolejnych przedsiębiorstw wypływają wrażliwe materiały, Unia Europejska nakazuje powoływanie Chief Privacy Officerów w ramach rozporządzenia RODO, a sami klienci są coraz mniej skorzy do przekazywania informacji w sieci – aż 91% z nich nie jest pewnych, czy ich poufne dane są bezpieczne. Kluczem do odzyskania zaufania konsumentów będzie niewątpliwie podniesienie jakości cyberochrony. Szansę na zrewolucjonizowanie tego obszaru ma model Failure as a Service.

czytaj dalej

Neuromarketing przyszłości – nanomarketing i inne technologie

Eye-tracking, elektroencefalografia, galvanic skin response. Neuromarketing znacząco uwiarygodnił badania marketingowe i sprawił, że zachowania konsumentów przestały być wyłącznie przedmiotem zgadywań i domysłów, ale stały się pochodną twardych, naukowych danych. Nic więc dziwnego, że wzrost wartości rynku w ciągu najbliższych 5 lat jest szacowany na 16%. Grzebanie w mózgu klientów od zawsze budziło jednak wątpliwości natury etycznej. Czy nowe technologie neuromarketingowe, z nanomarketingiem na czele mają szansę pogodzić obie strony konfliktu?

czytaj dalej

Kaizen czy innowacje przełomowe?

Peter Drucker, ojciec współczesnego zarządzania, uważał, że firma tylko wtedy może funkcjonować i rozwijać się, kiedy wprowadza innowacje i umiejętnie nimi zarządza. Źródłem przewagi konkurencyjnej przyszłości będzie umiejętność tworzenia kompleksowych rozwiązań a nawet rozwijania całych modeli biznesowych. Czy lepszą droga do osiągnięcia tego stanu jest metoda „małych kroków” (kaizen) czy umiejętność wykorzystania przełomowych innowacji?

czytaj dalej

Rolnictwo sztucznie inteligentne

Kiedy mówimy o technologii Big Data, w pierwszej kolejności przychodzi nam zapewne na myśl gromadzenie danych przez Google, samouczące się translatory, szeroko pojęty machine learning, czy też informacje przechowywane przez banki. Warto wspomnieć jednak o innych, bardziej przyziemnych wyzwaniach, na które odpowiada Big Data. Gromadzenie i przetwarzanie danych w połączeniu z inteligentnym rolnictwem będzie stanowiło jedyne możliwe rozwiązanie tych problemów.

czytaj dalej

Spotify – muzyczny altruista?

Z ujawnionych wyników finansowych Spotify wynika, że szwedzkie przedsiębiorstwo odnotowało w 2016 roku stratę w wysokości 390 milionów dolarów. Jednocześnie liczba użytkowników osiągnęła właśnie rekordowe 140 milionów, a artyści, którzy unikali serwisów streamingowych, sami wracają na platformę. Czy źródłem paradoksów związanych ze Spotify jest niedoskonały model biznesowy, czy też serwis postanowił wcielić się w rolę wolontariusza i wybawcy przemysłu muzycznego?

czytaj dalej

Wszystkie wpisy

O czym się mówi w świecie biznesu – Bain & Company, PwC, BCG, California Management Review, Harvard Business School [Przegląd Blogosfery Marketingowej]

O czym się mówi w świecie biznesu – Bain & Company, PwC, BCG, California Management Review, Harvard Business School [Przegląd Blogosfery Marketingowej]

Zapraszamy na kolejny przegląd marketingowej i biznesowej blogosfery. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: Bain&Company, pwc, BCG, California Management Review oraz Harvard Business School. Przyjemnej lektury!   In Retail, Inclusive Customer...

czytaj dalej
O czym się mówi w świecie biznesu – Behavioral Scientist, Wharton School of Business, London Business School, Martech, Deloitte [Przegląd Blogosfery Marketingowej]

O czym się mówi w świecie biznesu – Behavioral Scientist, Wharton School of Business, London Business School, Martech, Deloitte [Przegląd Blogosfery Marketingowej]

The Surprising Origins of Our Obsession with Creativity Samuel W. Franklin Behavioral Scientist     Kreatywność, która została określona jako kluczowa kompetencja w formule „4Cs” (creativity, communication, collaboration, critical thinking) w 2020 roku uznana została...

czytaj dalej

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
newslettera.

 

Chesz dołączyć do programu CIM?

Najbliższa edycja już we wrześniu