Artyści kontra marki – o kreatywnej współpracy

We współczesnym cyfrowym krajobrazie wyraźnie potrzeba angażującego quality content. Coraz częściej marki decydują się na współpracę z artystami, aby zapewnić wspólnym odbiorcom wartościowe treści. Jak nawiązać taką współpracę i co jest w niej najważniejsze?

 

Fundamenty relacji marek z artystami

Obecnie kanały takie jak Instagram czy YouTube zapewniają przestrzeń wyrazu dla tysięcy kreatywnych osób, które mogą przedstawić swoje dzieła olbrzymiej publiczności. Współpraca z takimi artystami to atrakcyjna możliwość dla marek – a jednocześnie partnerstwo, do którego trzeba podchodzić ostrożnie. Dla obu stron kluczowa będzie autentycznośćpoczucie sensu w budowaniu i utrzymaniu zaufania odbiorcy. Stąd dobrym początkiem współpracy marek i artystów będą wspólne wartości i otwartość w relacjach.

 

Przykłady relacji marek z artystami

Znakomity przykład takich relacji może stanowić BMW Car Art Project, dzięki któremu w ciągu 40 lat powstała kolekcja 19 aut. Design każdego z nich zaprojektował inny artysta – ostatnio był to Chińczyk Caro Fei, artysta multimedialny. Jego prace odzwierciedlają tempo zmian w Chinach, są refleksją na temat tradycji i przyszłości. Ten etos współgrał z kierunkiem, którym podąża BWM, zwłaszcza jeśli chodzi o technologiczną ewolucję pojazdów tej marki. Według Olafa Kastnera, CEO grupy BWM, projekt był „hołdem dla kwitnących zmian chińskiego społeczeństwa”.

 

Artyści kontra marki - quality content

BMW do projektowania swoich pojazdów zatrudnił wielu artystów

 

Inny rodzaj współpracy to wystawy zorganizowane przez luksusowe marki w galeriach sztuki. Na ekspozycji można podziwiać różne dzieła sztuki – od artefaktów związanych z modą aż po te zainspirowane przez markę. Na przykład, w 2016 roku luksusowa marka Bottega Veneta zorganizowała wystawę „Art of Collaboration” w Ullens Center for Contemporary Art w Pekinie – przedstawiono kolekcję zdjęć różnych artykułów produkowanych przez markę na przestrzeni lat. Takie sponsorowane wystawy mogą pomóc w dotarciu do odbiorcy, którego nie udało się zaangażować poprzez handel detaliczny.

Współdzielenie wartości powraca przy zatrudnianiu potencjalnych artystów – jak w przypadki Estrelli Tse, zatrudnionej przez Adobe. Tse określa się jako artystka immersyjna, bliska jest jej innowacja i kreatywność. Te same wartości przyświecają firmie Adobe, co daje obydwu stronom możliwości do eksperymentowania i rozwoju. Pracując dla Adobe, Tse zrealizowała instalację „Festival of the Impossible”, widoczną wyłącznie poprzez iPada z technologią AR. Tse radzi innym artystom, że nawet jeśli firma do końca nie jest pewna, co chce wykreować, to zawsze zależy jej na jakichś wartościach – i to właśnie na nich należy się skupić.

Pełny artykuł znajdziecie na stronie Adobe Blog.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej