We współczesnym cyfrowym krajobrazie wyraźnie potrzeba angażującego quality content. Coraz częściej marki decydują się na współpracę z artystami, aby zapewnić wspólnym odbiorcom wartościowe treści. Jak nawiązać taką współpracę i co jest w niej najważniejsze?
Fundamenty relacji marek z artystami
Obecnie kanały takie jak Instagram czy YouTube zapewniają przestrzeń wyrazu dla tysięcy kreatywnych osób, które mogą przedstawić swoje dzieła olbrzymiej publiczności. Współpraca z takimi artystami to atrakcyjna możliwość dla marek – a jednocześnie partnerstwo, do którego trzeba podchodzić ostrożnie. Dla obu stron kluczowa będzie autentyczność i poczucie sensu w budowaniu i utrzymaniu zaufania odbiorcy. Stąd dobrym początkiem współpracy marek i artystów będą wspólne wartości i otwartość w relacjach.
Przykłady relacji marek z artystami
Znakomity przykład takich relacji może stanowić BMW Car Art Project, dzięki któremu w ciągu 40 lat powstała kolekcja 19 aut. Design każdego z nich zaprojektował inny artysta – ostatnio był to Chińczyk Caro Fei, artysta multimedialny. Jego prace odzwierciedlają tempo zmian w Chinach, są refleksją na temat tradycji i przyszłości. Ten etos współgrał z kierunkiem, którym podąża BWM, zwłaszcza jeśli chodzi o technologiczną ewolucję pojazdów tej marki. Według Olafa Kastnera, CEO grupy BWM, projekt był „hołdem dla kwitnących zmian chińskiego społeczeństwa”.
Inny rodzaj współpracy to wystawy zorganizowane przez luksusowe marki w galeriach sztuki. Na ekspozycji można podziwiać różne dzieła sztuki – od artefaktów związanych z modą aż po te zainspirowane przez markę. Na przykład, w 2016 roku luksusowa marka Bottega Veneta zorganizowała wystawę „Art of Collaboration” w Ullens Center for Contemporary Art w Pekinie – przedstawiono kolekcję zdjęć różnych artykułów produkowanych przez markę na przestrzeni lat. Takie sponsorowane wystawy mogą pomóc w dotarciu do odbiorcy, którego nie udało się zaangażować poprzez handel detaliczny.
Współdzielenie wartości powraca przy zatrudnianiu potencjalnych artystów – jak w przypadki Estrelli Tse, zatrudnionej przez Adobe. Tse określa się jako artystka immersyjna, bliska jest jej innowacja i kreatywność. Te same wartości przyświecają firmie Adobe, co daje obydwu stronom możliwości do eksperymentowania i rozwoju. Pracując dla Adobe, Tse zrealizowała instalację „Festival of the Impossible”, widoczną wyłącznie poprzez iPada z technologią AR. Tse radzi innym artystom, że nawet jeśli firma do końca nie jest pewna, co chce wykreować, to zawsze zależy jej na jakichś wartościach – i to właśnie na nich należy się skupić.