Artyści kontra marki – o kreatywnej współpracy

We współczesnym cyfrowym krajobrazie wyraźnie potrzeba angażującego quality content. Coraz częściej marki decydują się na współpracę z artystami, aby zapewnić wspólnym odbiorcom wartościowe treści. Jak nawiązać taką współpracę i co jest w niej najważniejsze?

 

Fundamenty relacji marek z artystami

Obecnie kanały takie jak Instagram czy YouTube zapewniają przestrzeń wyrazu dla tysięcy kreatywnych osób, które mogą przedstawić swoje dzieła olbrzymiej publiczności. Współpraca z takimi artystami to atrakcyjna możliwość dla marek – a jednocześnie partnerstwo, do którego trzeba podchodzić ostrożnie. Dla obu stron kluczowa będzie autentycznośćpoczucie sensu w budowaniu i utrzymaniu zaufania odbiorcy. Stąd dobrym początkiem współpracy marek i artystów będą wspólne wartości i otwartość w relacjach.

 

Przykłady relacji marek z artystami

Znakomity przykład takich relacji może stanowić BMW Car Art Project, dzięki któremu w ciągu 40 lat powstała kolekcja 19 aut. Design każdego z nich zaprojektował inny artysta – ostatnio był to Chińczyk Caro Fei, artysta multimedialny. Jego prace odzwierciedlają tempo zmian w Chinach, są refleksją na temat tradycji i przyszłości. Ten etos współgrał z kierunkiem, którym podąża BWM, zwłaszcza jeśli chodzi o technologiczną ewolucję pojazdów tej marki. Według Olafa Kastnera, CEO grupy BWM, projekt był „hołdem dla kwitnących zmian chińskiego społeczeństwa”.

 

Artyści kontra marki - quality content

BMW do projektowania swoich pojazdów zatrudnił wielu artystów

 

Inny rodzaj współpracy to wystawy zorganizowane przez luksusowe marki w galeriach sztuki. Na ekspozycji można podziwiać różne dzieła sztuki – od artefaktów związanych z modą aż po te zainspirowane przez markę. Na przykład, w 2016 roku luksusowa marka Bottega Veneta zorganizowała wystawę „Art of Collaboration” w Ullens Center for Contemporary Art w Pekinie – przedstawiono kolekcję zdjęć różnych artykułów produkowanych przez markę na przestrzeni lat. Takie sponsorowane wystawy mogą pomóc w dotarciu do odbiorcy, którego nie udało się zaangażować poprzez handel detaliczny.

Współdzielenie wartości powraca przy zatrudnianiu potencjalnych artystów – jak w przypadki Estrelli Tse, zatrudnionej przez Adobe. Tse określa się jako artystka immersyjna, bliska jest jej innowacja i kreatywność. Te same wartości przyświecają firmie Adobe, co daje obydwu stronom możliwości do eksperymentowania i rozwoju. Pracując dla Adobe, Tse zrealizowała instalację „Festival of the Impossible”, widoczną wyłącznie poprzez iPada z technologią AR. Tse radzi innym artystom, że nawet jeśli firma do końca nie jest pewna, co chce wykreować, to zawsze zależy jej na jakichś wartościach – i to właśnie na nich należy się skupić.

Pełny artykuł znajdziecie na stronie Adobe Blog.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI) Rewolucja zaczyna się wcześniej, niż myślisz. Zmiany często zaczynają się dużo wcześniej, zanim stają się zauważalne (Eccles, 1991). Jak jednak rozpoznać sygnały zmiany, gdy tempo ich przyśpieszenia jest tak...

czytaj dalej