Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: California Management Review, American Marketing Association, Peter Fisk, Wharton Business School, pwc
Does Listening to the News vs. Reading It Change What We Remember?
Shiri Melumad, Robert J. Meyer
AMA, Journal of Marketing Research
Ostatnie lata przyniosły ogromny wzrost popularności podcastów jako formy komunikacji. Coraz więcej osób korzysta z tej metody, rezygnując z tradycyjnego czytania informacji i wiadomości.
Badania opublikowane w Journal of Marketing Research pokazują, że słuchanie wiadomości sprzyja bardziej powierzchownemu ich odbiorowi. W rezultacie słuchacze częściej koncentrują się na emocjonalnych aspektach historii. Dlaczego? Podczas słuchania nie można regulować tempa przyswajania treści, co jest możliwe w przypadku czytania.
Przykładowo, kiedy słuchamy historii opisującej ryzyko i korzyści produktu zdrowotnego, częściej zapamiętujemy zagrożenia. Z kolei czytanie tej samej historii pozwala na bardziej zrównoważony odbiór informacji o korzyściach i ryzyku.
Co więcej, badania wykazały, że efekt ten nasila się w sytuacjach, gdy nasza uwaga jest rozproszona, np. podczas jazdy samochodem czy gotowania. To pokazuje, że technologie audio mogą znacząco wpływać na sposób, w jaki konsumujemy i zapamiętujemy informacje, w porównaniu do mediów drukowanych.
Ten trend w komunikacji zmienia sposób, w jaki odbieramy wiadomości, jednocześnie podkreślając różnice między słuchaniem a czytaniem.
Humans or AI: How the Source of Recommendations Influences Consumer Choices for Different Product Types
Marco Francesco Mazzù, Matteo De Angelis, Alberto Andria, Angelo Baccelloni
California Management Review
Rozwój sztucznej inteligencji (AI) zmienił sposób, w jaki konsumenci wchodzą w interakcje z markami i podejmują decyzje zakupowe.
Jednym z nich było wykorzystanie AI jako narzędzia rekomendacji produktów. Wykorzystują ją między innymi Amazon, Netflix i Spotify do budowania i dostarczania spersonalizowanych sugestii dotyczących produktów i usług. Rekomendacje oparte na sztucznej inteligencji umożliwiają personalizację komunikatu. Jak się jednak okazuje klienci wolą otrzymywać je od ludzi a nie algorytmów, gdy dotyczy to zakupów, które wiążą się z zaangażowaniem emocjonalnym klientów. W przypadku decyzji zakupowych, które są bardziej oparte na aspektach racjonalnych, logicznym rozumowaniu czy analizie faktów rekomendacje sztucznej inteligencji wygrywają.
How Numbers Drive Behavioral Decision-making
Angie Basiouny
Wharton Business School
https://knowledge.wharton.upenn.edu/article/how-numbers-drive-behavioral-decision-making/
Osiągnięcia ekonomii behawioralnej wskazują, że nie tylko sam przekaz ma znaczenie, ale także jego struktura, poszczególne elementy czy kolejność argumentacji. Badanie przeprowadzone przez Wharton Business School wykazało, że ludzie preferują liczby ponad słowa czy formy graficzne podczas podejmowania decyzji. Zjawisko to naukowcy nazywają „fiksacją ilościową czy liczbową”. Co warto podkreślić fiksacja na kwantyfikacji nie redukuje siły wpływu fascynującej historii, ale kwantyfikacja może pomóc w sprzedaży narracji. Znacząco ja uwiarygodnić i wzmocnić siłę przekazu. Liczby często są postrzegane jako obiektywne, ale wywoływać mogą różne zachowania. Na przykład konsumenci mogą różnie reagować na 20% zniżki w porównaniu z rabatem w wysokości 20 dolarów, nawet jeśli oszczędności są równoważne, co wynika z efektu ramowania. Inny przykład to „błąd precyzji,” gdzie precyzyjne liczby (np. 19,87 USD) są uważane za bardziej wiarygodne niż zaokrąglone (np. 20 USD), co wpływa na zaufanie i podejmowanie decyzji. Znajomość tych niuansów może znacząco wpłynąć na skuteczność działań marketingowych.
Kick-start your reinvention
pwc Team & Peter Fisk
pwc / peterfisk.com
Kto wie o tym, że znana firma produkująca luksusowe, sportowe samochody (Lamborghini) zaczynała jako producent traktorów? Samsung był kiedyś sklepem spożywczym, a Nokia – firmą papierniczą? W czasach tak dynamicznych zmian, transformacja (produktów, systemów, modeli biznesowych etc.) staje się nie tylko przywilejem, ale wymogiem. Często nazywana obecnie „pivotem”. Doświadczenia pwc wskazują, że trzy kluczowe kompetencje winny organizacje posiadać, aby móc realizować tak głębokie zmiany. Są to:
- Umiejętność dostrzegania i rozumienia trendów rynkowych
- Zdolność przekraczania tradycyjnych granic rynkowych, jak i w samej organizacji
- Determinacja wyjścia z inercji
Niemniej zmiana taka jest dużym wyzwaniem i wiąże się ze znaczącym ryzykiem. Bain odkrył, że około 70% transformacji kończy się niepowodzeniem. Z drugiej strony firmy, które przeprowadzają udane transformacje, osiągają 3-krotnie lepsze wyniki niż średnie na rynku w okresie pięciu lat. Na przykład w latach 2012-2022 wartość rynkowa Netflixa wzrosła z 8,5 mld USD do ponad 200 mld USD, odzwierciedlając 25-krotny wzrost wartości. Baza subskrybentów wzrosła z 23 milionów w 2011 roku do ponad 230 milionów w 2022 roku. Przychody wzrosły z 3,2 mld USD w 2012 r. do 31,6 mld USD w 2022 r., a dochód netto wzrósł w tym czasie z 226 mln USD do 4,5 mld USD.