Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: Wharton School, BCG, EY, Martech, Stanford Graduate School of Business. Przyjemnej lektury!
Are Attack Ads Effective?
Seb Murray
https://knowledge.wharton.upenn.edu/article/are-attack-ads-effective/
W latach 80. świat biznesu był świadkiem długotrwałej rywalizacji marketingowej pomiędzy Coca-Cola Company i PepsiCo, znanej jako „Wojny colowe” (Cola Wars). Obie firmy zaangażowały się w bezlitosną rozgrywkę reklamową, podkreślając braki w napojach drugiej strony i jednocześnie wskazując mocne strony swoich napojów. Jedną z najbardziej znanych była „Pepsi-Cola Challenge”. Czy negatywna reklama jest jednak naprawdę skuteczna?
„Gdy firmy zaczynają atakować się nawzajem, kończy się to zniszczeniem całej kategorii produktów i wydaje się, że cierpi na tym cała branża” – mówi Pinar Yilidrim, profesor marketingu i ekonomii w Wharton School of the University of Pennsylvania.
Okazuje się, że gdy firmy angażują się w negatywne kampanie reklamowe, często ujawniają wady wszystkich produktów, co skłania konsumentów do porównywania marek na podstawie tych niedociągnięć. To z kolei ma szkodliwe konsekwencje dla całego rynku.
Co więcej, negatywna reklama motywuje firmy do projektowania podobnych produktów, aby uniknąć późniejszych ataków. Firmy starają się więc ograniczyć konkurencję i zminimalizować potencjalne ryzyko związane z atakami ze strony rywali. Trend ten prowadzi jednak do spadku różnorodności produktów i może hamować innowacje.
Mając mniejszy wybór, klienci mogą mieć trudności ze znalezieniem produktów, które idealnie pasują do ich preferencji, a ograniczona różnorodność produktów może skutkować wyższymi cenami, ponieważ firmy zyskują większą siłę cenową na mniej konkurencyjnym rynku.
BCG US Diversity, Equity and Inclusion Report
https://www.bcg.com/about/commitments/diversity/us-diversity-equity-inclusion-report
Badania przeprowadzone przez firmę konsultingową Boston Consulting Group (BCG) wykazały, że gdy liderzy wyższego szczebla podejmują zobowiązania w zakresie DEI (diversity, equity, inclusion) – mają wyraźnie pozytywny wpływ na doświadczenia pracowników. Liderzy BCG uczestniczą w programach mentorskich, tworzą przestrzeń dla wydarzeń integracyjnych w biurach i monitorują wyniki pracowników w celu wyeliminowania potencjalnych uprzedzeń.
BCG, jak wskazują badania, jest jedną z tych firm, która dąży do zwiększenia różnorodności w szeregach kierownictwa: w tej firmie wśród liderów wyższego szczebla w USA 32% identyfikuje się jako kobiety, 29% jako osoby kolorowe: 19% identyfikuje się jako Azjaci, 2% jako osoby czarnoskóre/afroamerykańskie, 5% jako Latynosi, a 3% jako osoby należące do dwóch lub więcej ras. 4% liderów wyższego szczebla identyfikuje się jako osoby LGBTQ+, 2% jako osoby niepełnosprawne, a 1% jako weterani.
Zgodnie z wyznawanymi wartościami firma inwestuje w rekrutację kandydatów z różnych środowisk poprzez rozwijanie inicjatyw, które przyciągają i angażują kandydatów o wysokim potencjale. Dzięki tym działaniom młodzi przyszli liderzy ze środowisk o niedostatecznych zasobach mogą osiągać cele związane z wyższym wykształceniem i karierą.
Dążenie do kultury integracji ma kluczowe znaczenie dla BCG i zaczyna się w biurach: każde biuro wspiera lokalny Akcelerator Inkluzji, komitet odpowiedzialny za programowanie i inicjatywy edukacyjne w zakresie kultury i tożsamości. W 2023 r. BCG ogłosiło globalne zobowiązanie do zwalczania antysemityzmu, islamofobii i innych form dyskryminacji, przeznaczając na ten cel 5 milionów dolarów.
Top 10 Opportunities For Technology Companies in 2024
Ken Englund, Stephan van Rhee, Tracy Watt, Olivier Wolf, Andrew Young
https://www.ey.com/en_pl/tmt/top-10-opportunities-for-technology-companies-in-2024
W 2023 r. firmy technologiczne z powodzeniem poradziły sobie z globalnymi przeciwnościami gospodarczymi i rosnącymi napięciami geopolitycznymi, jednocześnie generując powszechny optymizm, ekscytację i oczekiwania związane z potencjałem nowych technologii, zwłaszcza sztucznej inteligencji (AI). W rezultacie perspektywy są znacznie lepsze niż 12 miesięcy wcześniej.
Eksperci firmy Ernst & Young zbadali możliwości, jakie otwierają się przed firmami technologicznymi w 2024 roku. Główny wniosek brzmi: narzędzia sztucznej inteligencji mogą być stosowane w praktycznie każdej działalności operacyjnej, w tym w optymalizacji łańcucha dostaw, automatyzacji czy zarządzaniu ryzykiem.
Oto 10 potencjalnych możliwości biznesowych dla firm technologicznych w różnych procesach operacyjnych i różnych podsektorach, dzięki którym te przedsiębiorstwa będą mogły się skupić na tym, co robią najlepiej są: wprowadzaniu innowacji, opracowywaniu przełomowych technologii i wprowadzaniu na rynek nowych usług,
- Wykorzystanie generatywnej AI do transformacji cyfrowej
- Podniesienie efektywności procesów (front i back) organizacji dzięki generatywnej sztucznej inteligencji
- Rozwój infrastruktury cyfrowej adresujący nowe branże i sektory technologiczne
- Dywersyfikacja łańcucha dostaw (wzrost odporności organizacji)
- Intensyfikacja akwizycji, przejęć i różnych form współpracy w celu wykorzystania potencjału AI
- Wykorzystanie modeli biznesowych opartych na platformach
- Adaptacja do zmian w systemach podatkowych
- Optymalizacja zużycia energii w centrach technologicznych
- Wzrost kompetencji użycia zaawansowanych narzędzi redukujących ryzyka
- Cyberbezpieczeństwo.
Only 6% of global marketers apply customer insights to product and brand
Constantine von Hoffman
https://martech.org/only-6-of-global-marketers-apply-customer-insights-to-product-and-brand/
Wiele marek deklaruje istotną rolę klientów w ich działaniach, jednak niewiele z nich realizuje tę ideę. Według Braze’s 2024 Customer Engagement Review mniej niż jedna czwarta (24%) globalnych marek mapuje zachowania i nastroje klientów w celku odkrycia insightów, a tylko 6% adresuje insighty klientów do swoich produktów i zarządzania markami.
Drugim ważnym wnioskiem z badań jest fakt, że pomimo wysokich wskaźników wykorzystania AI mniej niż połowa marketerów jest zainteresowana wykorzystaniem potencjału sztucznej inteligencji do budowania zaangażowania klientów. Dwa główne powody takiego stanu rzeczy to upodobanie do stosowania systemów i rozwiązań, które się zna i rozumie. Drugim powodem jest brak szkoleń ze strony firm.
To zaś prowadzi do ograniczenia kreatywności, która jest stymulowana rozumieniem klienta i wykorzystaniem technologii do pełniejszego poznania odbiorcy. Według marketerów cztery główne przeszkody dla rozwoju kreatywności w organizacji to:
- nacisk na KPI, które hamują kreatywność (42%).
- zbyt dużo czasu poświęcanego na wykonywanie codziennych zadań (42%).
- brak technologii do realizacji kreatywnych pomysłów (41%).
- trudny do wykazania wpływ kreatywności na zwrot z inwestycji (40%).
The Hidden Costs of Clicking the “Buy Now, Pay Later” Button
Theodore Kinni
https://www.gsb.stanford.edu/insights/hidden-costs-clicking-buy-now-pay-later-button
Opcja „Kup teraz, zapłać później” (BNPL – „Buy Now, Pay Later”) oferuje klientom możliwość natychmiastowego finansowania zakupów na podstawie transakcji: kupujący może zapłacić 25% zaliczki za nową sofę lub zakupy spożywcze i spłacić pozostałe 75% w trzech równych ratach: jedna co dwa tygodnie. Jeśli dokona płatności w terminie za pośrednictwem konta bankowego lub karty kredytowej, pożyczka jest nieoprocentowana.
W ciągu ostatniej dekady firmy z branży fintech, takie jak Klarna, Affirm i Afterpay, przekształciły „Kup teraz, zapłać później” z niszowej alternatywy w główny nurt wyboru, rejestrując dziesiątki tysięcy sprzedawców detalicznych. Sprzedawcy detaliczni oferują BNPL jako opcję płatności w punkcie sprzedaży i wnoszą niewielką opłatę handlową, podobnie jak w przypadku kart kredytowych.
Jednak w przeciwieństwie do plastiku BNPL nie wymaga rygorystycznej kontroli kredytowej. Dzięki temu stał się hitem wśród konsumentów, zwłaszcza młodszych dorosłych bez zdolności kredytowej. Według Consumer Financial Protection Bureau łączna wartość pożyczek udzielonych przez największych dostawców BNPL wzrosła z 8,3 mld USD w 2020 r. do 24,2 mld USD w 2021 r. Szacuje się, że globalny wolumen pożyczek może osiągnąć 1 bilion dolarów do 2025 roku.
Jednak ten rodzaj finansowania zakupów otwiera również pole do nadużyć: jeśli pożyczkobiorcy BNPL nie dokonają płatności w terminie, mogą ponieść opłaty za opóźnienia, opłaty za debet w rachunku bieżącym i odsetki; mogą też odroczyć inne płatności, płacąc wyższe odsetki od kart kredytowych i innych rodzajów pożyczek.