Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: American Marketing Association, Branding Strategy Insider, Customer Think i Martech. Przyjemnej lektury!
Can You Trust Your Ad Data? A New Study Exposes a Hidden Flaw in A/B Testing on Digital Ad Platforms
Michael Braun and Eric M. Schwartz
American Marketing Association, Journal of Marketing
Badania JofM dowodzą, że testy A/B w reklamie cyfrowej nie dostarczają wiarygodnych informacji, których oczekują marketerzy. Wynika to z ograniczeń w narzędziach analitycznych i operacyjnych wykorzystywanych przez platformy reklamowe online.
Powodem jest między innymi zjawisko zwane „divergent delivery”, w którym algorytmy targetowania wykorzystywane przez internetowe platformy reklamowe, takie jak Meta i Google, kierują reklamy do różnych typów użytkowników.
„Zwycięska” reklama mogła być skuteczniejsza po prostu dlatego, że algorytm wyświetlał ją użytkownikom, którzy byli bardziej skłonni zareagować na reklamę niż użytkownicy, którzy widzieli drugą reklamę. Ta sama reklama może wydawać się lepsza lub gorsza w zależności od kombinacji użytkowników, którzy ją widzą, a nie od kreatywnej treści samej reklamy.
Nie jest to tylko techniczna wada, ale fundamentalna cecha sposobu działania branży reklamy internetowej. Głównym celem platformy jest maksymalizacja wydajności reklam, a nie dostarczanie wyników eksperymentalnych dla marketerów.
Jest na to jednak kilka rozwiązań. Dotyczą one generowania raportów, tworzenie na ich podstawie rekomendacji, projektowania formatów prowadzenia testów A/B.
3 ways to get more from your paid social ad spend
Stephanie Trovato
Martech
https://martech.org/3-ways-to-get-more-from-your-paid-social-ad-spend/
Wielu marketerów wciąż wyrzuca pieniądze na reklamy w serwisach społecznościowych, mając nadzieję na realizację celów. Jednak wraz z rosnącymi kosztami reklam, zatłoczonymi platformami i ciągłymi zmianami algorytmów, sukces wymaga dziś bardziej innowacyjnego i zdyscyplinowanego podejścia.
skuteczność w social mediach zależy od trzech kluczowych decyzji:
- Wybór odpowiedniej platformy
Nie musisz być wszędzie – musisz być tam, gdzie jest Twój klient. Oto krótki przewodnik:
LinkedIn – najlepszy wybór dla B2B, marketingu opartego na kontach (ABM), profesjonalnego targetowania i dotarcia do decydentów.
Instagram i TikTok – świetne dla marek wizualnych, produktów lifestylowych i angażujących, krótkich form wideo.
Facebook – nadal mocny, szczególnie przy szerokim targetowaniu, budowaniu społeczności i skutecznym retargetingu.
YouTube – idealny do kampanii wideo, demonstracji produktów oraz treści edukacyjnych o wysokiej wartości.
- Zoptymalizuj kreację reklamową, np.:
- Używaj wyraźnych, dopracowanych wizualizacji lub filmów – bez ziarnistych obrazów lub niechlujnego projektu
- Przekaz powinien być jasny i konkretny. Skoncentruj się na rozwiązaniu problemu lub dostarczeniu kluczowej korzyści
- Daj silne CTA
- Zacznij od 3-5 kreatywnych wariantów, przeznacz niewielkie kwoty dziennie na testy, testuj przez co najmniej 5-7 dni, aby zebrać istotne dane
- Wykorzystaj dane odbiorców do lepszego targetowania, np.:
- Prześlij swoich najlepszych klientów lub potencjalnych klientów i pozwól platformom znaleźć podobnych użytkowników
- Uwzględnij dane behawioralne – twórz grupy odbiorców na podstawie wizyt na stronie, wyświetleń wideo lub zaangażowania w mediach społecznościowych.
- Retargetuj ciepłe leady – skup się na osobach, które już weszły w interakcję – odwiedziły stronę docelową, kliknęły reklamę lub porzuciły koszyk.
Six Traits Of Innovative Leaders
Steve Wunker
Branding Strategy Insider
https://brandingstrategyinsider.com/six-traits-of-innovative-leaders/
W latach 1910-tych Henry Ford rządził przemysłem samochodowym. Jednak pod koniec lat dwudziestych XX wieku Alfred P. Sloan (General Motors) strącił go z piedestału, nie mając takiej skali produkcji, niskich kosztów ani szerokiej dystrybucji. Innowacjami, które to sprawiły były korzyści oferowane w sferze tzw. produktu poszerzonego – możliwość wymiany samochodu, finansowanie zakupu, koncentracja na jakości personelu.
Bardziej współczesnych przykładów nie brakuje. Steve Jobs i jego Apple zbudowali niszę w dziedzinie komputerów osobistych, a następnie obalili dwóch liderów rynku – Blackberry i Nokię – aby na nowo stworzyć branżę smartfonów.
Sześć cech innowacyjnych liderów to:
- Połączeni (Connected): Innowacyjni liderzy aktywnie budują sieci kontaktów i korzystają z różnorodnych perspektyw, aby lepiej rozumieć otoczenie i wspierać współpracę w organizacji.
- Wzór do naśladowania (Role Model): Poprzez swoje działania i postawę stanowią inspirację dla innych – dają przykład wartości, zaangażowania i standardów, które chcą promować.
- Rozwijający się (Evolving): Cechuje ich zdolność do ciągłego uczenia się i adaptacji; potrafią elastycznie reagować na zmiany i dostosowywać strategie do nowych realiów.
- Odważni (Audacious): Posiadają odwagę do wyznaczania ambitnych wizji oraz podejmowania przemyślanego ryzyka, co pozwala im inicjować i wdrażać przełomowe innowacje.
- Myślący wielowymiarowo (Three-Dimensional Thinker): Analizują problemy w sposób kompleksowy, biorąc pod uwagę różne perspektywy i potencjalne scenariusze działania.
- Empatyczni (Empathetic): Rozumieją emocje, potrzeby i motywacje innych, dzięki czemu potrafią budować relacje oparte na zaufaniu i tworzyć wspierające środowisko pracy.
What is Agentic AI? The Complete Guide for Enterprise Leaders
Misha Porwal
Customer Think
https://customerthink.com/what-is-agentic-ai-the-complete-guide-for-enterprise-leaders/
W ostatnich miesiącach dynamicznie na znaczeniu rośnie technologia nazywana po polsku czasem „Agent AI”, „Agent sztucznej inteligencji”, „agentowa sztuczna inteligencja” a czasem „agentyczna sztuczna inteligencja”.
Agent AI to nowa generacja sztucznej inteligencji, która działa autonomicznie, realizując złożone zadania bez stałego nadzoru człowieka. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów AI, które odpowiadają na konkretne polecenia, Agent AI potrafi samodzielnie planować, podejmować decyzje i uczyć się na podstawie danych oraz interakcji z otoczeniem.
Agent AI to trzecia faza rozwoju sztucznej inteligencji:
- Pierwszą była predykcyjna sztuczna inteligencja – koncentrowała się na rozpoznawaniu wzorców i wykrywania oszustw, prognozowaniu popytu
- Druga to tzw. generatywna sztuczna inteligencja – tworzy tekst, kreatywne treści itp.
- Trzecią jest właśnie sztuczna inteligencja agentowa – łączy przewidywanie i generowanie z autonomicznym działaniem, np.: działanie zorientowane na cel, wieloetapowe rozwiązywanie problemów, adaptacyjne dostosowywanie się zmian, autonomiczna współpraca itp.
Pierwsze zastosowania, uzyskiwane rezultaty i zakres wykorzystania w biznesie wzbudzają duże nadzieje. Co będzie czwarta fazą?