Michał Nitka – Lider Przemian w Branży Farmaceutycznej

Michał Nitka jest doświadczonym menedżerem, który od lat związany jest z branżą farmaceutyczną. Karierę rozpoczął w AstraZeneca. W 2000 roku ukończył prestiżowy program CIM, pełniąc wówczas funkcję Business Unit Managera. Nitka pracował na kluczowych stanowiskach zarządczych w takich firmach jak ratiopharm, PLIVA Pharmaceuticals, oraz Teva, gdzie obejmował role General Managera i Senior Vice Presidenta. Obecnie, od 1.09.2024 roku, pełni funkcję SVP, Head Generics Europe and Global Head OTC.

Największa książkowa inspiracja? 

Na moją karierę zawodową wpłynęło kilka książek, ale szczególnie istotna jest „Alien Thinking”. Warto wspomnieć, że jednym z jej autorów jest Michael Wade, z którym miałem zajęcia na IMD. To właśnie do tej publikacji wracam najczęściej.

„Alien Thinking” stymuluje do wyjścia poza utarte schematy i pobudza kreatywność. Dzięki niej zdobyłem nowe spojrzenie na innowacje, co pozwala mi skuteczniej zarządzać i wdrażać nowe pomysły w biznesie.

 

Osoba, która miała największy wpływ na Pana karierę?

Był to Gerd Lehmann, były szef rynków międzynarodowych firmy ratiopharm. Zaufał mi i dał szansę objęcia stanowiska General Managera w Polsce. Miałem wtedy 35 lat i zarządzałem business unitem. Szukał młodych dynamicznych odpowiedzialnych leaderów, którzy zdobywali doświadczenie pod jego skrzydłami. To były czasy ciągłego challengu ale też super pracy zespołowej, prawdziwy High Performance Team.

 

Technologia, która Pana niepokoi?

Zdecydowanie sztuczna inteligencja (AI). Z jednej strony daje nam olbrzymie szanse, z drugiej nie potrafimy jej w pełni kontrolować i przewidzieć dalszego rozwoju.

 

Czego nauczył się Pan ostatnio w swojej pracy?

Trudno to nazwać metodą, ale w ciągu ostatnich lat nauczyłem się przywództwa w świecie VUCA do kwadratu, co było odpowiedzią na takie wydarzenia jak pandemia COVID-19 i wojna na Ukrainie. Wymagało to ode mnie zmiany podejścia do zarządzania i dostosowania się do nowych, trudnych warunków.

 

Najbardziej zaskakująca informacja z branży?

Największym zaskoczeniem jest dla mnie brak działań na poziomie europejskim i polskim, które miałyby zapewnić bezpieczeństwo lekowe. Pandemia i zerwanie łańcuchów dostaw nie nauczyły nas wystarczająco dużo, a braki leków nadal stanowią poważny problem. Zaskakujące jest również to, że firmy spoza tradycyjnego sektora farmaceutycznego, takie jak Samsung i Amazon, wchodzą na ten rynek, co może zmienić całą branżę.

 

Innowacja, która zmieni świat biznesu?

I tu znowu AI będzie kluczowym elementem przyszłości, będzie wspierała personalizację leczenia, konsolidacje danych na temat pacjenta, wspierała lekarza przy decyzjach terapeutycznych i wreszcie przyspieszy rozwój telemedycyny.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Anna Kowalczyk

Jestem absolwentką geografii turyzmu, co pozwoliło mi na odkrywanie świata, a zamiłowanie do estetyki i kreatywności skłoniło mnie do dalszego kształcenia. Po kilku latach hobbystycznie ukończyłam studia podyplomowe z architektury wnętrz, zaś ciekawość świata biznesu i reklamy zaprowadziła mnie na studia z marketingu internetowego na Szkole Głównej Handlowej, gdzie zdobyłam wiedzę na temat strategii cyfrowych. Staram się łączyć te wszystkie 3 pasje. Podróżowanie jest moim sposobem na czerpanie inspiracji. Hobbystycznie projektuje wnętrza, a marketing stał się moją kolejną pasją, którą rozwijam z zapałem i zaangażowaniem. Regularnie uczestniczę w różnych szkoleniach i warsztatach, ciągle pogłębiając swoją wiedzę i śledząc najnowsze trendy w branży. Nigdy się nie nudzę, lubię się uczyć nowych rzeczy, często poszukuje nowych wyzwań. Jestem osobą, która nie zna pojęcia „rutyna”. Moje życie to ciągłe odkrywanie, tworzenie i doskonalenie siebie.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej