Idee, zdarzenia, ludzie, którzy zmieniają zasady

Co sprawiło, że Facebook z serwisu dla studentów Harvarda przekształcił się w portal gromadzący niemal 2 miliardy użytkowników? Dlaczego sam Internet, lekceważony na początku lat 90-tych przez największe czasopisma na świecie (Time, Newsweek[1]), wpłynął i wciąż oddziałuje na sposób komunikacji, modele biznesowe i style życia? Idee, zdarzenia, ludzie zmieniają zasady, wywracając istniejący porządek. Czy stać nas na to, aby ich nie dostrzegać i unikać zastanawiania się nad konsekwencjami?

 

Serendipity – czego uczy historia wynalazków

Czy spadające na siedzącego pod jabłonią Isaaca Newtona jabłko było prawdziwym zdarzeniem, dzięki któremu sformułował on teorię grawitacji, czy jedynie wymyślona historią?

Czy rzeczywiście Thomas Edison wynalazł żarówkę, czy jedynie ją opatentował? Jaki był wpływ wynalazcy na powstanie i rozwój jednej z największych korporacji na świecie – General Electric?

Czy prawdą jest, że twórcą czcionki i współczesnego druku jest Johannes Gutenberg? A może ten, któremu przypisujemy tak wiele, jedynie użył czcionki po raz pierwszy? A co, jeśli w rzeczywistości wzorując się na wcześniejszych rozwiązaniach, stworzył przemysłową metodę druku?

 

 

 

 

 

 

Jakże często jesteśmy wdzięczni losowi, że stawia nas w sytuacjach nieoczekiwanych, gdzie niespodziewanie mamy okazję spotkać niezwykłe osoby, zasmakować zaskakujących zdarzeń, czy współuczestniczyć w kluczowych decyzjach. Może nie zawsze mamy okazję zajmować miejsce Newtona, Edisona czy Gutenberga, ale historia, a na pewno ta współczesna, dzieje się na naszych oczach.

Serendipity oznacza sytuację, w której ktoś dzięki szczęściu, korzystnemu zbiegowi okoliczności odnajduje to, co dla niego jest wartościowe, godne uwagi i warte poświęceń. Dotyczy to w takim samym stopniu życia codziennego, jak i biznesu. Serendipity jest więc, mimo całej swojej niemożliwej do przewidzenia konstelacji, czymś, czego każdy z nas poszukuje, wyczekuje i potrzebuje. Czy to, co nas spotyka, to przypadek, łut szczęścia, a może po prostu efekt pracy i podświadomego dążenia każdego z nas do doznania serendipity?

 

 

Współczesne i przyszłe serendpity

Obserwacja, intelektualna refleksja i dostrzeganie konsekwencji przełomowych decyzji, kluczowych momentów, ważnych zdarzeń pozwala lepiej rozumieć świat, w którym żyjemy, wiedzieć więcej, a może także współuczestniczyć w wydarzeniach, które miały, mają, bądź mogą mieć miejsce . . .

Jaka idea zdecydowała, że gotowy prawie projekt Multibanku został wstrzymany, a wszystkie zasoby skierowane na uruchomienie projektu, który stał się pierwszym bankiem internetowym w Polsce (mBank)? 

Jakie zdarzenia sprawiły, że YouTube osiągnął poziom kapitalizacji rynkowej 1,4 miliarda dolarów w 18 miesięcy, a Groupon stał się ponad 6-miliardowym start-upem w niespełna 2 lata?

Dlaczego stworzony przez IBM (1992) prekursor dzisiejszego smartfona nie zyskał akceptacji, a wymyślona przez J. Laniera (1984) idea wirtualnej rzeczywistości dopiero dzisiaj, po ponad 30 latach staje się rzeczywistością?

Dla ludzi ciekawych świata, niepokornych, poszukujących inspiracji, także w sferze biznesowej, takie pytania są przedmiotem intelektualnej refleksji, twórczej dyskusji.

Serendipity zdarza się każdemu z nas. Wpływa na nasz los, zmienia bieg zdarzeń, odwraca kolej rzeczy. Nie każdy chce i jest w stanie to zobaczyć i wykorzystać. Warto jednak widzieć, wiedzieć i rozumieć . . .

Dlatego właśnie powstał ten blog.

 

[1] K. Kelly: The Inevitable – Understanding 12 Technological Forces that will Shape our Future; Viking, New York, 2016

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Robert Kozielski

Nie chcę i nie umiem pracować bez zaangażowania. Mówią, że jestem od pracy uzależniony… i pewnie mają rację. Na początku questus – którego jestem założycielem – miał być przede wszystkim Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym The Chartered Institute of Marketing. Z czasem stał się także społecznością marketerów i miejscem narodzin wielu innowacyjnych projektów. Jestem doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych, profesorem Uniwersytetu Łódzkiego, posiadam tytuł Chartered Marketer, byłem stypendystą Fundacji Fulbrighta, członkiem Marketing Science Institute. Na koncie mam również kilka książek, w tym uznaną za najlepszą książkę ekonomiczną roku 2013 „Biznes nowych możliwości”. „Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu”, czy „Wskaźniki marketingowe”. Obie publikacje zostały wydane także w języku angielskim w Londynie.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej