Od CEO i CMO oczekuje się, że będą działali racjonalnie. Ale szef też człowiek – czasem się myli. I nie chodzi tu o chybione decyzje biznesowe, ale o błędy poznawcze. Popełniamy je wszyscy – dokonując pewnych wyborów automatycznie, często nieświadomie i w oparciu o heurystyki – bo tak funkcjonuje ludzki mózg.
Błędy poznawcze a pewność siebie
Prof. Guenzel z Whartona i prof. Malmendier z UCLA postanowili zbadać ten temat. Odkryli między innymi, że na stanowiska CEO i CMO częściej wybierane są osoby, które mają tendencję do popełniania błędów poznawczych związku z wysokim poziomem pewności siebie.
Błędy poznawcze a inni ludzie
Po drugie – ryzyko podejmowania błędnych decyzji wzrasta w sytuacji, kiedy CMO otacza się podobnymi do siebie ludźmi. Ich poparcie dla działań CMO jest bowiem mylnie interpretowane jako potwierdzenie własnej słuszności, podczas gdy wynika ono głównie z podobnego sposobu myślenia.
Podstawowy błąd atrybucji w marketingu
Po trzecie – CMO (jak wszyscy) ulegają podstawowemu błędowi atrybucji, sukcesy chętniej przypisując sobie, a porażki czynnikom sytuacyjnym. To nierzadko prowadzi do wyciągania błędnych wniosków dotyczących rzeczywistych przyczyn dobrych bądź złych wyników i zaburza proces uczenia się.
Jak sobie radzić z takimi błędami? Rada jest tylko jedna: świadomość – tego, że wszyscy jesteśmy ludźmi i wszyscy czasem błądzimy.