Błędy poznawcze, które popełniają CMO

Od CEO i CMO oczekuje się, że będą działali racjonalnie. Ale szef też człowiek – czasem się myli. I nie chodzi tu o chybione decyzje biznesowe, ale o błędy poznawcze. Popełniamy je wszyscy – dokonując pewnych wyborów automatycznie, często nieświadomie i w oparciu o heurystyki – bo tak funkcjonuje ludzki mózg.

 

Błędy poznawcze a pewność siebie

Prof. Guenzel z Whartona i prof. Malmendier z UCLA postanowili zbadać ten temat. Odkryli między innymi, że na stanowiska CEOCMO częściej wybierane są osoby, które mają tendencję do popełniania błędów poznawczych związku z wysokim poziomem pewności siebie.

 

Błędy poznawcze a inni ludzie

Po drugie – ryzyko podejmowania błędnych decyzji wzrasta w sytuacji, kiedy CMO otacza się podobnymi do siebie ludźmi. Ich poparcie dla działań CMO jest bowiem mylnie interpretowane jako potwierdzenie własnej słuszności, podczas gdy wynika ono głównie z podobnego sposobu myślenia.

Błędy poznawcze w marketingu

Błędy w biznesie mogą być szczególnie bolesne

 

Podstawowy błąd atrybucji w marketingu

Po trzecie – CMO (jak wszyscy) ulegają podstawowemu błędowi atrybucji, sukcesy chętniej przypisując sobie, a porażki czynnikom sytuacyjnym. To nierzadko prowadzi do wyciągania błędnych wniosków dotyczących rzeczywistych przyczyn dobrych bądź złych wyników i zaburza proces uczenia się.

Jak sobie radzić z takimi błędami? Rada jest tylko jedna: świadomość – tego, że wszyscy jesteśmy ludźmi i wszyscy czasem błądzimy.

Pełny artykuł znajdziecie na stronie Knowledge@Wharton.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Agata Mardosz

Cenię sobie wolność, twórczą pracę i twórczy rozwój. Prowadzę zajęcia na programach The Chartered Institute of Marketing (CIM), a także – jako tutor – wspieram uczestników w rozwoju i przygotowaniach do egzaminów. Sama też przeszłam tę drogę i mam zaszczyt należeć do grona marketerów z dyplomem CIM. Prowadzę również zajęcia w ramach zamkniętych projektów szkoleniowo-rozwojowych – specjalizuję się obszarach takich jak branding, komunikacja oraz autoprezentacja, wystąpienia przed kamerą i biznesowy warsztat językowy. Gościnnie prowadzę zajęcia m. in. na Uniwersytecie Warszawskim i Łódzkim. Ważną częścią mojej pracy jest tworzenie profesjonalnych narzędzi edukacji biznesowej (case studies). Sporo też piszę: od artykułów o biznesie po raporty o najnowszych zjawiskach marketingu. Z wykształcenia jestem dziennikarką (UJ) i psychologiem (SWPS). Przez kilka lat pracowałam jako wydawca i reporter w TVP, potem moja droga zawodowa powiodła mnie do Stowarzyszenia WIOSNA, gdzie kierowałam działem PR i Marketingu. Moja duma to Szlachetna Paczka 2010 uhonorowana tytułem Kampanii Społecznej Roku. Poza pracą… coś bardzo mocno ciągnie mnie na wschód. Bieszczady, Kijów, Szanghaj. Im dalej, tym lepiej.
Ostatnie wpisy
CBBE – Klucz do budowania silnej marki

CBBE – Klucz do budowania silnej marki

  Dr Jacek Pogorzelski Model CBBE: Klucz do budowania silnej marki W dzisiejszym zglobalizowanym świecie, siła marki często decyduje o sukcesie lub porażce firmy. Jednym z najważniejszych modeli wspierających zarządzanie marką jest model Customer-Based Brand...

czytaj dalej