Marketing 4C – na czym polega i czym różni się od Marketingu 4P? [elementarz marketera #10]

Witajcie w kolejnej odsłonie wiedzowego cyklu na questus BLOG. Tym razem, po serii wpisów o Marketingu Mix i Marketingu 7P przedstawiamy Wam koncepcję, która przedstawia instrumenty marketingowe w nieco inny sposób – Marketing 4C. Z artykułu dowiecie się, dlaczego w marketingu warto zastąpić czasem literę „P” literką „C”, a także, czym jest Marketing Mix widziany oczami klienta i jak należy planować działania w zgodzie z jego zasadami. Opiszemy też, w jaki sposób 4C łączy się z klasycznym 4P i dlaczego tylko połączenie obu metod może nam zapewnić najlepsze rezultaty. A zatem, zaczynamy!

Instrument marketingowy

 

Czym jest 4C?

Klasyczne „cztery pe” marketingu – produkt, cena, dystrybucjapromocja przez wiele lat stanowiło fundament marketingowych taktyk. Z czasem, wraz ze wzrostem sektora usług, 4P rozszerzono do 7P, uwzględniając ludzi, procesy i fizyczne dowody.

Warto zauważyć jednak, że zarówno koncepcja 4P, jak i 7C obejmują instrumenty marketingu z punktu widzenia firmy, a nie samego klienta. Właśnie dlatego, w 1990 roku Robert Lauterborn opracował formułę marketingu 4C, obejmującą te same elementy, co klasyczne 4P, ale widziane oczami konsumenta.

 

Czym jest 4C - koncepcja 4C w marketingu

Na marketing mix warto popatrzeć nie tylko z perspektywy przedsiębiorstwa, ale również klienta.

 

Z czego składa się model marketingu 4C?

Marketing 4C składa się z czterech elementów. Pierwszym z nich jest customer, czyli sam klient. To właśnie jego potrzeby, motywacje i cele są w centrum zainteresowania marketera. Jego zadaniem będzie zatem odkrycie tych pragnień, co zakłada dużo większy nacisk na badania marketingowe. Znany z modelu 4P „produkt” jest więc wtórny wobec uprzedniego rozpoznania rynku.

Chcesz zostać certyfikowanym marketerem CIM? Zostaw swój e-mail i dowiedz się, jak to osiągnąć.

Drugim elementem modelu jest koszt. Jest to zatem cena za produkt, ale widziana z perspektywy klienta –  jako nakład, który musi ponieść, a nie suma pieniędzy, którą firma otrzyma w zamian za zakup. Co więcej, termin koszt obejmuje nie tylko kwestie finansowe – to także czas, który klient musi poświęcić na zakup, dojazd, zamówienie towaru w sieci czy też wszelkiego rodzaju ryzyka, związane z transakcją.

 

Z czego składa się model marketingu 4C?

W marketingu 4C od ceny ważniejszy staje się koszt zakupu dla klienta.

 

Trzecim elementem jest natomiast wygoda, czyli convenience. W tym przypadku chodzi o spojrzenie na aspekt dystrybucji towaru oczami klienta, skupiając się przede wszystkim na zaoferowaniu mu produktu lub usługi w najbardziej dogodnym miejscu i czasie. To także wszelkiego rodzaju działania, mające zapewnić mu bezproblemowy dostęp do informacji o produkcie – sprawnie funkcjonująca strona internetowa, katalogi czy informacje w mediach społecznościowych.

Ostatnim „ce” z modelu jest komunikacja, odpowiednik klasycznej „promocji”. W Marketingu 4C marka kładzie nacisk nie tyle na informowanie klienta, a na budowanie z nim głębszej relacji, właśnie dzięki działaniom komunikacyjnym. Służą temu aktywności w mediach społecznościowych, content marketing czy też wszelkie działania składające się na customer experience, czyli doświadczenie klienta.

Pobierz darmowy e-book z omówieniem najważniejszych tez kultowej książki „Business Model Navigator”

Koncepcja 4C wygląda niezwykle obiecująco, prawda? Pamiętajmy jednak, że powinniśmy traktować ją wyłącznie jako rozszerzenie i alternatywne podejście do instrumentów marketingowych. Szczególną synergię możemy uzyskać dzięki skonfrontowaniu 4C z klasycznym Marketingiem Mix. Wówczas wszelkie modyfikacje w produkcie będą pochodną badań i analiz potrzeb konsumentów, aspekty dystrybucji zostaną dopasowane do ich zwyczajów, a komunikacja marki nie będzie przypominać jednostronnego, promocyjnego dialogu, a raczej próbę zbudowania długofalowej relacji z klientem.

 

Koncepcja 4C i klasyczny marketing MIX - budowanie relacji z klientem za pomocą instrumentów marketingowych

Zastosowanie marketingu 4C pozwala zbudować długofalową relację z klientem.

 

Koncepcja 4C jako instrument marketingowy – warto!

  • We współczesnym marketingu warto spojrzeć na świat oczami konsumenta i zastąpić instrumenty marketingowe firmy jego emocjami, potrzebami i motywacjami,
  • Składniki koncepcji 4C to: klient, koszt, wygoda oraz komunikacja,
  • Warto łączyć ze sobą różne podejścia do Marketingu Mix, co pozwoli nam realizować marketingowe cele w bardziej efektywny sposób.

 

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Michał Moneta

Absolwent programu Diploma in Professional Marketing, Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Leona Koźmińskiego oraz kursów m. in. w IE Business School, University of California oraz University of Geneva. Jestem również certyfikowanym marketerem DIMAQ, a także absolwentem szkoleń narzędziowych Google – Ads oraz Analytics. Specjalizuję się w digital marketingu, w szczególności w obszarze content managementu, analityki i social mediów. Mam wielkie szczęście, że questus daje mi możliwość rozwoju właśnie w wyżej wymienionych obszarach. W ramach firmy zajmuję się więc budową strategii i zarządzaniem contentem, prowadzeniem mediów społecznościowych (Facebook, LinkedIn), redagowaniem questus BLOG, a także pracą dla klientów - w obrębie audytowania i przygotowywania strategii content managementu, a także realizowania działań operacyjnych. Choć praca, którą wykonuję jest jednocześnie moim hobby, staram się łączyć ją również z innymi zainteresowaniami – „szyję na basie”, uprawiam sporty i czytam rozmaite książki. Pewnie daleko mi do stereotypowego milenialsa, ale dzięki czerpaniu przyjemności tak, z pracy, jak i innych aktywności, hasło work-life balance jest mi niezwykle bliskie. Więcej o mnie znajdziecie na: http://michalmoneta.com/ ?
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej