O czym się mówi w świecie biznesu – University of California, University of Oxford, Harvard University, Martech,

Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: Univeristy of California, Univeristy of Oxford, Harvard Univeristy, Martech. Przyjemnej lektury!

Bringing Digital Designs to Light

Crystal Reeck, Nathaniel Posner, Kellen Mrkva, Eric J. Johnson

University of California

https://cmr.berkeley.edu/2025/02/bringing-digital-designs-to-light/

AI

Na początku tego roku Google i Facebook zostały ukarane grzywną w wysokości ponad 200 milionów dolarów przez francuskie organy regulacyjne.

Firmy te zostały ukarane grzywną za stosowanie „dark patterns” w internecie.

Facebook i Google używały rozwiązań wymagających tylko jednego kliknięcia, aby włączyć pliki cookie, ale kilku kliknięć, aby je odrzucić.

Firma Epic Games (gra wideo Fortnite) stosowała działania, które ułatwiały dzieciom dokonywanie zakupów w grze i utrudniały kwestionowanie błędnych opłat.

Amazon nakłaniał użytkowników do automatycznie odnawiających się subskrypcji Prime.

Nazwa „dark patterns” pochodzi z informatyki i dotyczy rozwiązań, które nakłaniają użytkowników do określonych zachowań. Według badań ponad jedna trzecia internetowych witryn detalicznych stosuje takie praktyki

Niemniej projektowanie cyfrowe może również dawać użytkownikom pozytywne korzyści, np.:

  • zapisywanie domyślnych adresów wysyłki w witrynie oszczędza klientom kłopotów z wprowadzaniem adresu za każdym razem
  • ułatwienie nawigacji na stronie ułatwia dostęp osobom o niskim poziomie umiejętności cyfrowych
  • zmiana przycisku wyboru opcji prywatności z „włącz” na „kontynuuj” może zwiększyć odsetek użytkowników o 23%, którzy wybiorą tę opcję

Projektowanie w sferze UX, jak zresztą wiele innych działań, może być użyte w dobrym bądź złym celu. Ten drugi jednak w dłuższym okresie nikomu nie przynosi korzyści.

 

Is inclusive and diverse advertising worth it?

University of Oxford

https://www.sbs.ox.ac.uk/oxford-answers/inclusive-and-diverse-advertising-worth-it

Trend związany z inkluzywnością i różnorodnością w biznesie został także włączony w   działania reklamowe. Spotkał   się on jednak z dużym sceptycyzmem i krytyką.  Twierdzi się, że może on wpłynąć negatywnie na wyniki finansowe marek, które stosują reklamy wykorzystujące idee DEI.

Niemniej wyniki badań pokazują jednak odmienny obraz – dzięki reklamie opartej na idei inkluzywności i różnorodności marki uzyskują:

  • Wyższą sprzedaż: 3,46% wyższa sprzedaż w krótki okresie i 16,26% wyższa w  długim
  • Większą lojalność klientów: o 23% niższy churn po okresie próbnym i o 15% wyższa lojalność klientów
  • Większe przywiązanie do marki: o 62% wyższe prawdopodobieństwo bycia pierwszym wyborem konsumenta w danej kategorii produktów i o 33% silniejsze przywiązanie do marki
  • Akceptację wyższej ceny: konsumenci byli skłonni zapłacić wyższą cenę
  • Wyższa wartość marki: wyższy kapitał marki mierzony wskaźnikiem BrandZ

Women Are Avoiding AI. Will Their Careers Suffer?

Michael Blanding

Harvard Business School

https://www.library.hbs.edu/working-knowledge/women-are-avoiding-using-artificial-intelligence-can-that-hurt-their-careers

Szerszemu wykorzystaniu sztucznej inteligencji sprzyja zwykle przekonanie o wyższej produktywności. Jednocześnie jednak badania pokazują, że  kobiety są znacznie bardziej niechętne do korzystania z AI niż mężczyźni.

Kobiety wdrażają narzędzia sztucznej inteligencji średnio o 25% rzadziej niż mężczyźni. W większości badań udział kobiet wdrażających narzędzia sztucznej inteligencji był od 10 do 40 procent mniejszy niż udział mężczyzn. Wynikać to może z większej obawy u kobiet o kwestie etyczne czy też negatywną ocenę w miejscu pracy.

Powstająca luka między płciami może wywołać kilka kluczowych konsekwencji, m. in.:

  • Kobiety mogą mieć trudności z awansem zawodowym
  • Może to osłabić potencjał wzrostu firm i gospodarek
  • Sztuczna inteligencja rozwijać się będzie z mniejszym udziałem i wrażliwością kobiet

Pytanie jak można szybko i efektywnie zredukować tę lukę i osłabić potencjalne ryzyka.

 

How cognitive biases shape email engagement

Kath Pay

Martech

http://Martech https://martech.org/how-cognitive-biases-shape-email-engagement/

 

Osiągniecia ekonomii behawioralnej ostatnich lat znacznie poszerzyły rozumienie zachowań klientów i unaoczniły podatność odbiorców na wpływ społeczny, manipulację. Odkryły także jak bardzo jesteśmy irracjonalni w swoich decyzjach rynkowych.

W szczególności dotyczy to błędów poznawczych wykorzystywanych w komunikacji marketingowych. Na przykład w email marketingu, czy newsletterach. Wystarczy podać, że średni czas czytania jednego maila to niespełna 9 sekund (8,97). Czy możemy w tym czasie świadomie, racjonalnie i krytycznie zapoznać się i ocenić czytany tekst?

Wiele już wiemy jak tworzyć efektywne wiadomości tekstowe.  Krótsze zdania i wypunktowania pomagają mózgowi uchwycić ważne punkty. Techniki projektowania wiadomości e-mail, takie jak biała przestrzeń wokół istotnych informacji lub grafika wskazująca na wezwanie do działania, zwracają uwagę na te kluczowe obszary i pomagają czytelnikowi działać.

Jednocześnie jednak jest duża przestrzeń, aby projektować wiadomości w sposób podnoszący ich efektywność. Służy temu między innymi wiedza z zakresu błędów poznawczych. Efekt zakotwiczenia, awersja do straty, społeczny dowód słuszności, ale także:

  • efekt Von Restorff (ludzie są bardziej skłonni zapamiętać elementy, które się wyróżniają)
  • efekt Zeigarnika (ludzie pamiętają niedokończone zadania bardziej niż te ukończone)
  • efekt IKEA (ludzie cenią rzeczy, które tworzą)
  • zjawisko Baader-Meinhof (gdy ktoś coś zauważy, ma tendencję do oglądania tego częściej)
  • efekt posiadania (ludzie wyżej cenią rzeczy lub korzyści, które już posiadają)

Wskazane teorie to tylko niewielka część tego jak można wpływać na zachowania innych, jak podnieść skuteczność przesyłanych wiadomości dzięki lepszemu ich planowaniu. Wyzwaniem jest, aby wszystko to jednak odbywało się w zgodzie ze standardami etycznymi.

 

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Robert Kozielski

Nie chcę i nie umiem pracować bez zaangażowania. Mówią, że jestem od pracy uzależniony… i pewnie mają rację. Na początku questus – którego jestem założycielem – miał być przede wszystkim Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym The Chartered Institute of Marketing. Z czasem stał się także społecznością marketerów i miejscem narodzin wielu innowacyjnych projektów. Jestem doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych, profesorem Uniwersytetu Łódzkiego, posiadam tytuł Chartered Marketer, byłem stypendystą Fundacji Fulbrighta, członkiem Marketing Science Institute. Na koncie mam również kilka książek, w tym uznaną za najlepszą książkę ekonomiczną roku 2013 „Biznes nowych możliwości”. „Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu”, czy „Wskaźniki marketingowe”. Obie publikacje zostały wydane także w języku angielskim w Londynie.
Ostatnie wpisy
Strategia ESG – analiza zmian otoczenia firm

Strategia ESG – analiza zmian otoczenia firm

  Strategia ESG - lider, zaangażowanie marketingu i analiza zmian otoczenia firm – potrzebna Strategia ESG Plan, szerszy zamysł, sekwencja forteli czy wreszcie strategia od zarania dziejów jest utożsamiana z warunkiem koniecznym dla zrealizowania celów, rozwoju,...

czytaj dalej