Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: California Management Review, Martech, INSEAD Knowledge, Bain & Company. Przyjemnej lektury!
Three Approaches for Winning the Platform Competition
Feng Li
California Management Review
Three Approaches for Winning the Platform Competition | California Management Review (berkeley.edu)
Platformy cyfrowe nie są zarezerwowane wyłącznie dla gigantów technologicznych lub cyfrowych startupów, stały się dominującymi modelami biznesowymi w różnych branżach, takich jak bankowość, motoryzacja, farmacja, linie lotnicze i handel detaliczny. Obecnie wiele z najbardziej znanych firm na świecie bazuje na platformach, wprowadzając innowacje w zakresie nowych produktów i usług w nowopowstających obszarach.
Istnieją trzy scenariusze, które umożliwiają firmom decydującym się na korzystanie z platform cyfrowych uzyskanie nowej przewagi konkurencyjnej.
- „Dawid i Goliat”: na rynkach zdominowanych przez jedną wiodącą platformę, mniejsze platformy często znajdują nisze, w których mogą rozwijać unikalną przewagę konkurencyjną. Pomimo znacznych zasobów dominującej platformy mniejsze platformy często koncentrują się na produktach o znakomitej jakości lub usługach dostosowanych do określonych segmentów rynku, które zostały przeoczone przez dominującego gracza lub uznane za nieatrakcyjne. Dobrym przykładem jest tu platforma Taobao (Alibaba Group), która prześcignęła eBay na chińskim rynku C2C.
- „Przeciąganie liny”: na rynkach z dwiema lub kilkoma potężnymi platformami kluczowa staje się strategia zdobywania swojego terenu. Niektóre platformy mogą stosować ceny penetracyjne, aby zbudować dużą bazę użytkowników, mając nadzieję na zrekompensowanie wczesnych strat późniejszymi strumieniami przychodów. W tym przypadku doskonałość operacyjna ma kluczowe znaczenie, ponieważ nawet niewielkie korzyści mogą się kumulować i zmieniać równowagę rynkową. Przykładem realizacji tego scenariusza jest konkurowanie Ubera z Didi Chuxing w Chinach.
- „Budowanie imperium”: to podejście stosują zarówno dominujące platformy, jak i te mniejsze. Główni gracze często tworzą strategiczne partnerstwa lub inwestują w usługi wsparcia, przechodząc od modeli biznesowych opartych na niewielkich aktywach do modeli opartych na dużych aktywach. Przy tym scenariuszu duże znaczenie ma proces stopniowego doskonalenia w celu zdobycia pozycji lidera na rynku. Przykładem tego typu strategii jest przejęcie Whole Foods przez Amazon.
Martech set to exceed $215 billion by 2027
Chris Wood
Martech
https://martech.org/martech-set-to-exceed-215-billion-by-2027/
Wartość rynku martech do 2027 roku przekroczy 215 mld dolarów. Według nowej prognozy instytutu badawczego Forrester w nadchodzących latach globalny rynek martech osiągnie 13,3% rocznego wzrostu w porównaniu z 10,9% w 2023 roku. Znaczna część wzrostu jest napędzana przez duże marki konsumenckie. Globalne organizacje marketingowe B2C w ubiegłym roku wydały na martech 18% swojego budżetu marketingowego.
Badanie wykazało, że wydatki na martech rozkładają się równomiernie na trzy główne filary. Każdy z tych szerokich obszarów odpowiada za około jedną trzecią wydatków na martech:
- Pierwszy filar – strategia marki – budowanie i zarządzanie marką
- Drugi filar – doświadczenie marki – zarządzanie doświadczeniami klientów
- Trzeci filar – zrozumienie klienta – dzięki wykorzystaniu danych i analityki
Kluczowym czynnikiem zwiększającym wydatki na martech jest zarządzanie danymi. Oczekuje się, że segment zarządzania danymi klientów w martech będzie rósł o 14% rocznie, osiągając wartość 37 miliardów dolarów do 2027 roku.
Four Global Trends in Business and Society in 2024
Katell Le Goulven, Mark Stabile, Francisco Veloso
INSEAD
https://knowledge.insead.edu/responsibility/four-global-trends-business-and-society-2024
Zmiany klimatyczne, kryzysy geopolityczne, niestabilność społeczna oraz nierówności w dochodach stanowią zagrożenia dla biznesu – ale stwarzają również możliwości wywierania wpływu.
Jak wynika z badania Edelman Trust Barometer 2024 biznes nadal odgrywa kluczową rolę w społeczeństwie. Badanie, w którym wzięło udział ponad 32 000 respondentów z 28 krajów, wykazało, że biznes cieszy się największym zaufaniem, jeśli chodzi o wprowadzanie innowacji. Jest również postrzegany jako bardziej kompetentny i etyczny niż rządy, organizacje pozarządowe i media.
Z tą władzą wiąże się odpowiedzialność – 62 procent ankietowanych oczekuje, że prezesi przedsiębiorstw będą zarządzać zmianami zachodzącymi w społeczeństwie, a nie tylko zmianami w swojej firmie. Ale gdzie biznes może wywrzeć największy wpływ w dzisiejszym świecie i jakie zagrożenia staną mu na drodze w 2024 roku?
- Zmiany klimatyczne – w ciągu najbliższych 10 lat największe zagrożenia związane ze środowiskiem naturalnym to ekstremalne zjawiska pogodowe, krytyczne zmiany w systemie Ziemi, utrata różnorodności biologicznej i załamanie ekosystemu oraz niedobory zasobów naturalnych.
- Kryzysy geopolityczne – w połączeniu z aktualnymi działaniami wojennymi w wielu rejonach świata destabilizują globalny porządek i sprzyjają rozprzestrzeniania się dezinformacji.
- Niestabilność społeczna jest zarówno efektem kryzysów geopolitycznych, jak i ich przyczyną. Raport WEF Global Risks Report 2024 wskazuje również na wzrost dezinformacji generowanej przez sztuczną inteligencję jako katalizator podziałów społecznych i politycznych.
- Nierówności dochodowe i majątkowe stwarzają dla biznesu zarówno ryzyko, jak i obszar, w którym biznes może wywrzeć pozytywny wpływ. Według Banku Światowego w pandemicznym roku 2020 biedniejsze kraje poniosły większy cios gospodarczy niż kraje bogatsze: Azja Południowa doświadczyła największego spadku dochodów.
Adapting Your Organization for Responsible AI
Velu Sinha, Julie Coffman, Richard Fleming, Bill Groves, Maria Teresa Tejada
Bain & Company
https://www.bain.com/insights/adapting-your-organization-for-responsible-ai/
W krótkim czasie sztuczna inteligencja generatywna wzbudziła zarówno niezwykły entuzjazm, jak i poważne obawy. Z jednej strony jesteśmy podekscytowani możliwościami tej nowej technologii, z drugiej dostrzegamy pytania związane z etyką, prywatnością danych i zagrożeniem utraty miejsc pracy.
W przypadku firm kwestie te można rozwiązać jedynie poprzez kompleksowe podejście do odpowiedzialności za sztuczną inteligencję. Podejście to musi obejmować działania organizacyjne, takie jak przypisanie odpowiednich ról i obowiązków, a także środki technologiczne do testowania i monitorowania modeli.
W 2010 roku wiodące firmy technologiczne, takie jak Google, rozwinęły praktyki operacyjne, które pozwoliły na dodatkowe zrozumienie, w jaki sposób zapewnić bezpieczeństwo, dokładność i stabilność systemów uczenia maszynowego. Opierając się na doświadczeniach branży usług finansowych i technologicznych, organizacje powinny podjąć sześć zobowiązań w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z systemami sztucznej inteligencji. Są to:
- Bezpieczeństwo
- Transparentność
- Uczciwość
- Prywatność i własność
- Społeczeństwo i środowisko
- Odpowiedzialność i zgodność z przepisami