Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: Singularity University, Semrusch, University of Oxford, Accenture. Przyjemnej lektury!
AI and big tech sector overview
Singularity Monthly
Singularity University
Jeszcze niedawno biliony dolarów zarezerwowane były dla pomiaru wielkości gospodarek państw. Dziś to standard dla gigantów technologicznych. Na czele stawki jest Nvidia, której kapitalizacja w lipcu przekroczyła 4,3 bln USD – więcej niż PKB Japonii czy łączna wartość rynkowa Alphabet i Meta. Firma dominuje na rynku chipów niezbędnych dla rozwoju AI, co czyni ją symbolem aktualnej hossy w tej branży.
Popularność sztucznej inteligencji nie słabnie. ChatGPT obsługuje 2,5 mld zapytań dziennie, a usługi AI Google, takie jak AI Overviews i Gemini, mają setki milionów użytkowników. Branża rozwija także tzw. agentic AI – narzędzia, które autonomicznie realizują zadania. OpenAI wprowadziło produkt Agent, Google wypuściło Deep Think, a Perplexity zadebiutowało z AI-przeglądarką Comet.
Mimo postępów, pojawiają się ograniczenia. Skala poprawy modeli podczas treningu maleje, a dalszy rozwój wymaga kosztownego doskonalenia przez uczenie ze wzmocnieniem. GPT-5 może okazać się raczej hybrydą niż przełomem. Równocześnie pojawiają się problemy z jakością rozwiązań – np. AI-agenci mogą popełniać poważne błędy, a zaufanie programistów do narzędzi AI spadło.
Choć firmy notują wzrosty przychodów z AI, wydatki są ogromne. Czwórka technologicznych gigantów wyda w tym roku 400 mld USD na infrastrukturę, a walka o talenty podnosi koszty pracy, np.: Meta zaoferowała np. 14 mld USD udziałów w Scale za pozyskanie jego CEO.
Firma zaczęła także zabiegać o inżynierów AI z OpenAI i Google DeepMind z pakietami wynagrodzeń w wysokości 300 milionów dolarów
Inwestorzy widzą tu potencjał, ale też ryzyko powtórki z bańki dot-com. Historia pokazuje jednak, że nawet po korektach, liderzy mogą zbudować nowy porządek technologiczny.
What Is Answer Engine Optimization? And How to Do It
Zach Paruch
Semrusch
https://www.semrush.com/blog/answer-engine-optimization/
Optymalizacja silnika odpowiedzi (Answer engine optimization – AEO) to zestaw praktyk marketingowych stosowanych w celu zwiększenia widoczności marki w odpowiedziach generowanych przez sztuczną inteligencję, takich jak tryb AI Google i odpowiedzi ChatGPT.
Kluczowe działania a ramach AEO obejmują:
- Pozyskiwanie pozytywnych wzmianek w artykułach prasowych, blogach, podcastach i innych renomowanych publikacjach
- Publikowanie oryginalnych, przydatnych i przyjaznych dla AI treści
Wiele technik stosowanych w tradycyjnej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO) pomaga również w AEO, ale istnieją pewne różnice.
Zwiększenie widoczność dla AI uzyskać można między innymi dzięki umieszczeniu wzmianki o marce w miejscach w większej wiarygodności, takich jak Reddit, Wikipedia i publikacje informacyjne. Ale także poprzez dołączenie do odpowiednich dyskusji internetowych (udział w forach, podcastach i dyskusjach ekspertów itp.)
How AI is Transforming Innovation: Three Scenarios
Marc Ventresca, Reza Kalantarinejad
University of Oxford
https://www.sbs.ox.ac.uk/oxford-answers/how-ai-transforming-innovation-three-scenarios
Sztuczna inteligencja (AI) radykalnie zmienia sposób, w jaki powstają innowacje – nie tylko wspiera człowieka, ale coraz częściej współtworzy nowe idee. Trzy możliwe scenariusze ewolucji roli AI w procesie innowacji to:
- Wsparcie – AI-Assisted Innovation (obecnie dominujący): AI usprawnia wybrane etapy innowacji – analizuje dane, przewiduje trendy i wspiera decyzje. Przykłady to AlphaFold czy modele oceny ryzyka finansowego. Kluczowe decyzje nadal podejmują ludzie. Rezultatem są głównie usprawnienia i przyspieszenie istniejących procesów.
- Współzałożyciel – AI-Augmented Co – Founder (wschodzący trend): AI staje się partnerem w procesie innowacji – generuje hipotezy, zarządza zespołami, proponuje rozwiązania. Wykorzystuje systemy multi-agentowe, gdzie różni „agenci AI” współpracują ze sobą. Ludzie pełnią funkcję nadzorczo-strategiczną. Efektem jest dynamiczniejsze, bardziej zwinne podejście do innowacji.
- Autonomiczny Innowator – AI – Enabled Autonomous Innovation (scenariusz przyszłościowy): AI samodzielnie identyfikuje problemy, proponuje rozwiązania i wdraża je – bez udziału człowieka. Człowiek ogranicza się do roli etycznego nadzorcy. Taki model mógłby zrewolucjonizować procesy innowacyjne na globalną skalę.
Me, my brand and AI: The new world of consumer engagement
Oliver Wright, Emily Weiss, Brett Leary, Emma Blackburn, Jennifer Ducarre
accenture
https://www.accenture.com/pl-en/insights/consulting/me-my-brand-ai-new-world-consumer-engagement
Nie jest zaskoczeniem, że popularność generatywnej sztucznej inteligencji (gen AI) rośnie. Według badań accenture, ponad jedna trzecia aktywnych użytkowników generatywnej sztucznej inteligencji uważa obecnie tę technologię za „dobrego przyjaciela”. Staje się powiernikiem i zaufanym doradcą:
- 87% aktywnych użytkowników gen AI rozważyłoby zwrócenie się do gen AI o poradę w kwestiach społecznych i relacyjnych
- 93% aktywnych użytkowników gen AI szuka (lub szukałoby) porad dotyczących rozwoju osobistego
- 30% aktywnych użytkowników AI ufa sugestiom sztucznej inteligencji bardziej niż sugestiom znajomych, sprzedawców lub wyszukiwarek.
Jakie to niesie konsekwencje i wyzwania dla marketingu i marek?