Kultura bycia miłym vs. kultura bycia szczerym

Tessa West, psycholog Uniwersytetu Nowojorskiego, uważa, że żyjemy w kulturze imperatywu bycia miłymi i bronimy się przed krytyką innych. Potwierdzają to badania, według których, to, czego najbardziej obawiamy się w środowisku pracy to opinia współpracowników. Dlatego rzadko bywamy szczerzy, tymczasem to informacje zwrotne są podstawą naszego rozwoju. Według uczonych, taką sytuację uzdrowić może nie tyle wyrażanie swojego zdania w pracy, co proszenie o nie.

 

Na czym polega presja oceny?

W przeprowadzonym eksperymencie, osoby współpracujące ze sobą w parach, otrzymały różne komunikaty: jedne, że po wykonaniu zadania otrzymają feedback od drugiej osoby, a pozostałe, że mają udzielić informacji zwrotnej osobie ze swojej pary, nawet bez prośby z ich strony. Okazało się, że ludzie uprzedzeni, że zostaną ocenieni, okupują to silnymi emocjami i stresem.

Przyjmowanie opinii na swój temat jest czymś co nas buduje, wzmacnia i zmienia. Dzięki temu można mówić o jakimkolwiek rozwoju, współpracy oraz organizowaniu się. Często pracownicy oceniani są na podstawie ilościowych wskaźników. Tymczasem managerowie powinni skupić się na bardziej werbalnych formach wyrażania opinii – powód niech stanowi to, że aż 87% pracowników oczekuje wsparcia i ukierunkowania własnego rozwoju.

 

Na czym polega presja oceny?

Przyjmowanie opinii na swój temat buduje, wzmacnia i zmienia

 

Czy warto być krytycznym?

Problemem jest z jednej strony obawa przed krytyką, z drugiej – obawa przed krytykowaniem, gdyż we współczesnych organizacjach wykształciła się kultura bycia miłym. Wytwarza to sztuczną i pozbawioną szczerości atmosferę oraz staje się hamulcem rozwoju.

Aby przełamać ten klimat, najlepszym rozwiązaniem wydaje się… proszenie o informacje zwrotne. Osoba prosząca będzie mentalnie gotowa na przyjęcie feedbacku, natomiast osobie go udzielającej, będzie łatwiej być szczerym zamiast miłym.

Na koniec warto zaznaczyć, że tu warto stosować metodę małych kroków, czyli zachęcać do dzielenia się opiniami stopniowo. Tylko dzięki temu między pracownikami a kadrą kierowniczą dojdzie do wyrażania krytycyzmu w sposób właściwy i zdrowy, czyli: szczerze, otwarcie i często. Opiniowanie w środowisku powinno stać się po prostu nawykiem.

Pełny artykuł znajdziecie na stronie Strategy+Business.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej