Emocje, osobowość marki i spersonalizowana komunikacja [przegląd blogosfery marketingowej #49] - questus

Emocje, osobowość marki i spersonalizowana komunikacja [przegląd blogosfery marketingowej #49]

Emocje, osobowość marki i spersonalizowana komunikacja

Już tylko jeden artykuł dzieli nas od jubileuszowego, 50. przeglądu treści z marketingowych blogów i serwisów. Nie oznacza to jednak, że 49. odsłona serii będzie potraktowana po macoszemu. Wręcz przeciwnie! W dzisiejszym tekście mamy bowiem dla Was artykuły m.in. z Businesses Grow, Econsultancy czy bloga Jacka Kotarbińskiego. A zatem, inspirującej lektury!

 

Osobowość marki – użyteczny konstrukt czy mit marketingowy?

Marek Staniszewski,
Heuristica / Marketing przy Kawie

Osobowość marki – użyteczny konstrukt czy mit marketingowy?

Osobowość marki to wg D. Aakera „zestaw ludzkich cech i właściwości skojarzonych trwale z daną marką”. Taką definicje przybliża na łamach swojego bloga Marek Staniszewski, przywołując jednocześnie te marki, które osobowość mają niezwykle wyraźną (np. Harley-Davidson, Coca-Cola, Disney czy Nike). Autor, omawiając zagadnienie, przybliża również drivery osobowości marki, które dzieli na dwie kategorie:

  • właściwości produktowe,
  • właściwości i idee niezwiązane z samą specyfiką produktu.

tekście przeczytamy również, jakie funkcje może pełnić osobowość marki. A są one bardzo różne! Co ważne, autor przestrzega również przed próbą zbytniego „uczłowieczenia” marki. Na koniec dnia bowiem, brand nie jest bytem odbieranym przez konsumentów jako ludzki.

 

20 Things I Learned From 20 Years of Working in the SEO Industry

Jenn Mathews,
Search Engine Journal

20 rzeczy, których nauczyłem się za 20 lat pracy w SEO

Osoby doświadczone w konkretnej dziedzinie są niezwykle cennym źródłem inspiracji. Warto więc poszukiwać pracowników i ekspertów o długim stażu pracy, bo to właśnie one być może pomogą nam zaplanować całkowicie nowe działania we własnej firmie!

Na łamach Search Engine Journal przeczytacie artykuł przygotowany przez Jenn Mathews, w którym opisuje swoje przemyślenia z pracy nad SEO. Nie są one jednak takie zwykłe. Mowa bowiem o 20-letnim doświadczeniu, z którego można wyciągnąć wiele interesujących porad i wskazówek odnośnie tego, jak skutecznie optymalizować swoje działania.

 

Six questions that propel your new marketing strategy

Mark Schaefer,
Businesses Grow

Nowa strategia marketingowa

Mark Schaefer na łamach swojego bloga Businesses Grow dzieli się z nami zestawem pięciu pytań, które pomagają w konstruowaniu nowej strategii organizacji:

  • Jaki problem klienta rozwiązujemy i jaki mamy na to unikalny sposób? Najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę, odpowiadając na to pytanie, to: nadarzająca się możliwość biznesowa i wyczucie czasu. Koniecznie należy również wziąć pod uwagę odpowiednie dane oraz zbadać, co klienci naprawdę od nas kupują (a to często nie jest tożsame z tym, co dana firma sprzedaje).
  • Kto jest naszym klientem? Pytanie to jest niezwykle ważne i pewnie dla wielu oczywiste. Jednak należy pamiętać o re-ewaluacji i śledzeniu zmieniających się trendów. Pytania pomocnicze to: kto podejmuje decyzję zakupową?, co determinuje decyzję?, co i jak szybko się zmienia w zachowaniach nabywców?

Kolejne pytania omawiane przez Schaefera to:

  • Gdzie znaleźć naszą grupę docelową?
  • Co sprawia, że stajemy się istotni dla klienta?
  • Jak komunikujemy naszą istotność?
  • Jak mierzymy i dostosowujemy swoje działania?

 

Czy czujesz emocje w reklamie?

Jacek Kotarbiński,
blog.kotarbinski.com

Czy czujesz emocje w reklamie?

Jacek Kotarbiński na łamach swojego bloga przybliża temat wykorzystania emocji w komunikacji marketingowej. Jak wspomina, wiele marek wychodzi z założenia, iż agresywne i kontrowersyjne treści oparte często na negatywnych emocjach, „działają”. Należy sobie jednak zadać pytanie, co to oznacza, że „działają”. Na pewno przyciągają uwagę, ale niewiele mają wspólnego z kreowaniem pozytywnych wobec marki postaw czy chęcią zakupu.

Niestety dla wielu marek kwestia zaangażowania jest „zerojedynkowa” – to, czy duża ilość lajków i komentarzy pod postem wynika z kontrowersyjnego contentu, czy z wartościowej dyskusji często wydaje się nie mieć znaczenia dla siedzących po drugiej stronie marketerów. Efektem jest propaganda produktowa, a nie profesjonalna reklama.

Jednak można również dostrzec „światełko w tunelu”. Coraz więcej brandów bowiem w aktywowaniu emocji stawia na takie działania, jak interesująca narracja czy brak agresywnej ekspozycji produktu. Przykładem mogą być choćby dobrze znane „Legendy Allegro”.

 

13 stats that show how advertising is changing

Rebecca Sentence,
Econsultancy

13 stats that show how advertising is changing

Jak zmieniała się reklama na przestrzeni lat? Takie pytanie postawiła Rebecca Sentance w artykule opublikowanym na łamach Econsultancy. Postanowiła porównać wygląd oraz skuteczność reklam, a także opisać co jeszcze może zmienić się w najbliższych latach.

Porównanie jest oparte na statystykach i analizie danych na temat reklam w różnych okresach. W artykule znajdziecie też, w przystępnej formie, informacje na temat działań marketingowych największych globalnych firm. Autorka wskazuje także najbardziej przyszłościowe formy contentu reklamowego oraz prawdopodobne scenariusze zbliżających się zmian.

 

5 Ways to Boost Your Visual Marketing Results

Ann Smarty,
Convince&Convert

5 wskazówek na przygotowanie dobrego contentu wizualnego

Wraz z popularyzacją takich mediów społecznościowych, jak Instagram czy Pinterest, marketing wizualny stał się tzw. „must-have” dla większości marek. Jednak samo publikowanie nie wystarczy. Trzeba robić to dobrze. Ann Smarty przedstawia kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, przygotowując wizualny content. Wśród nich znajdziemy następujące porady:

  • Spraw, aby Twoje treści przypominały dzieła sztuki.
  • Pamiętaj o obrandowaniu treści poprzez kolor, kontekst umieszczenia marki czy spójną narrację.
  • Zadbaj o to, by być obecnym w wielu miejscach poprzez publikację spójnych pod względem wizualnym, ale nie inwazyjnych treści.

 

Spersonalizowana komunikacja – jak, kiedy i do kogo wysyłać automatyczne wiadomości?

Michał Korba,
sprawny.marketing

Spersonalizowana komunikacja: jak, kiedy i do kogo wysyłać?

Coraz więcej firm dąży do personalizacji wiadomości i ofert przesyłanych do swoich klientów. Błędne jest jednak rozumienie, że samo użycie imienia odbiorcy jest w tym obszarze wystarczające. Przekonuje o tym Michał Korba na łamach sprawnego.marketingu, wskazując, na co warto zwrócić uwagę tworząc tego typu treści.

Autor opisuje, że skuteczna personalizacja powinna obejmować trzy główne elementy:

  • odpowiednio dobraną treść,
  • najbardziej trafny moment wysyłki wiadomości,
  • preferowany przez odbiorcę sposób dotarcia.

Dopiero uwzględniając powyższe czynniki można mówić o dobrej personalizacji komunikatu. Trendy, a jednocześnie wymagania konsumentów, cały czas się jednak zmieniają. W artykule przeczytacie więc, w jakim kierunku będzie ewoluowała personalizacja oraz jak przygotować się na jeszcze lepsze wykorzystanie posiadanych i zdobywanych zasobów.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja
Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy