Jak pokazują badania AlixPartners (przeprowadzone na 7000 klientach z 9 krajów) i Kantar (11500 klientów, 21 krajów) aż połowa nabywców zmieniła swoje nawyki zakupowe z powodu pandemii covid-19.
I nie chodzi wyłącznie o mniej lub bardziej wymuszony skręt w stronę e-commerce. Badania wskazały przede wszystkim na znaczący wzrost niepewności związanej z zakupami oraz ogólne obcięcie wydatków. Część nabywców przewiduje, że trend ten będzie ulegać pogorszeniu – kolejnych „cięć” oczekują zwłaszcza klienci z pokolenia Y.
Nawyki nabywcze post-pandemicznych klientów
Wspomniana połowa konsumentów, którzy zmodyfikowali nawyki nabywcze to osoby, które prognozują, że zmiana ta będzie mieć charakter bardzo trwały. To o tyle istotne (i optymistyczne), że część z nowych zakupowych przekonań dotyczy np. większej dbałości o środowisko przy okazji zakupów (54% klientów we Włoszech zadeklarowało wzrost zainteresowania tą kwestią) czy też większej roli patriotyzmu konsumenckiego.
70% respondentów zgodnie przyznało także, że obecnie przywiązuje znacznie większą wagę do cen produktów, a 58% badanych stało się bardziej wyczulone na rozmaite promocje.