Jaki jest związek modelu własności firmy ze strategią jej rozwoju?

Często nie docenia się, jak ważną rolę w sukcesie (lub porażce) danej firmy odgrywa sposób jej „posiadania”. Modele posiadania, czyli to, jak funkcjonuje prawo własności do firmy, znacząco wpływają na jej codzienne działania: od mocnych i słabych stron aż po możliwości, które powinna eksplorować. Jak wykorzystać prawo własności w rozwoju firmy?

 

Jakie są modele własności firmy?

Istnieją trzy modele własności firmy (company ownership models). Pierwszy z nich to model publiczny, w którym udziały są publicznie sprzedawane i wiadomo, do kogo należą. Organizacje o takim charakterze są kierowane zazwyczaj przez profesjonalnych managerów i grupę CEO. Najczęściej skupiają się na zmaksymalizowaniu wartości dla akcjonariuszy.

Typ drugi to typ prywatny, do którego zaliczają się rodzinne biznesy, firmy, w których udziały mają pracownicy, partnerstwa i firmy charytatywne. Tutaj prawo własności nie jest dostępne dla każdego, a właściciele – nawet jeśli nie należą do grona CEO – mogą podejmować ważne decyzje. Różnica dotyczy także definicji sukcesu: dla modelu publicznego to kwestia inwestorów, tutaj wszystko zależy od charakteru firmy.

Model trzeci, hybrydowy, łączy cechy powyższych dwóch, co daje wiele możliwych kombinacji – na przykład, kontrolowane firmy publiczne, w których właściciele mają najważniejszy głos (tak jest w przypadku Facebooka). Firmy hybrydowe mogą być bardziej elastyczne w procesie decyzyjnym niż firmy stricte publiczne, ale odpowiadają przed większą grupą niż firmy wyłącznie prywatne.

 

Jakie są modele własności firmy?

Wyróżniamy trzy modele własności firmy: publiczny, prywatny oraz hybrydowy

 

Modele własności firmy – plusy i minusy

Przewaga poszczególnego modelu własności firmy zależy od pożądanej skali i formy kontroli. Publiczny model daje wsparcie zewnętrznych inwestorów, ale odbiera możliwość podejmowania kluczowych decyzji bez ich poparcia. Prywatny model z kolei zapewnia większą kontrolę nad decyzjami, ale ta swoboda działania wiąże się z poleganiem na kapitale, który właściciele generują dzięki własnym zasobom lub pożyczkom.

Hybrydy plasują się pomiędzy – na przykład, Tesla wykorzystuje kapitał publiczny do zwiększenia produkcji, a jednocześnie pozwala założycielowi Elonowi Muskowi utrzymać kontrolę. Zmiany w modelu posiadania to potężne narzędzie do rozwoju strategii firmy i dopasowania jej do nowych potrzeb. Gdy podstawowym celem jest szybki rozrost, model publiczny stanowi najlepsze wyjście. Z kolei potrzeba większej kontroli sugeruje przejście na model prywatny.

Patrzenie przez pryzmat własności generuje trzy implikacje dla liderów:

  • Wyrównanie strategii i modelu posiadania – każdy model ma swoje plusy i minusy i trzeba umiejętnie je wykorzystać w rozwoju firmy.
  • Znajomość konkurencji – czyli zrozumienie, jakimi modelami posiadania posługują się inne firmy w danym sektorze.
  • Kompromis w zakresie kontroli wzrostu – chodzi o rozważenie modelu hybrydowego z wszystkimi jego konsekwencjami.

 

Pełny artykuł znajdziecie na portalu Harvard Business Review.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI) Rewolucja zaczyna się wcześniej, niż myślisz. Zmiany często zaczynają się dużo wcześniej, zanim stają się zauważalne (Eccles, 1991). Jak jednak rozpoznać sygnały zmiany, gdy tempo ich przyśpieszenia jest tak...

czytaj dalej