Poleciliście kiedyś kogoś do pracy, poznaliście ze sobą dwójkę znajomych albo zażegnaliście konflikt wśród przyjaciół? Świadomie lub nie – codziennie wpływamy na prywatne i zawodowe relacje innych ludzi, działając jako social broker, „społeczny makler”. W jaki sposób pośredniczenie wpływa na społeczny wizerunek i jak najskuteczniej budować swoją pozycję?
Czym jest social brokering?
Nir Halevy z Stanford Graduate School of Business, Eliran Halali z Bar-Ilan University i Julian Zlatev z Uniwersytetu Harvarda stworzyli model, który pozwala zrozumieć różne rodzaje social brokering – społecznego pośrednictwa. Social broker może inicjować albo zrywać relacje między ludźmi, może też zmieniać ich charakter – z negatywnego na pozytywny i odwrotnie.
Aby zrozumieć, jak wpływ ma się na innych, trzeba porównać stan „przed” i „po” naszej interwencji. Halevy uważa także, że sposób, w jaki wpływamy na innych, buduje nasz własny społeczny kapitał: czyli jak bardzo ludzie nam ufają i nas szanują.
Rodzaje social brokerów
Można wyróżnić trzy rodzaje social brokerów:
- Pośrednicy: budują mosty w strukturze społecznej, dbają o pozytywne relacje i tworzą nowe w oparciu o rekomendacje czy przedstawianie.
- Mediatorzy: naprawiają relacje, służą jako rozjemcy i poszukują kompromisów, chcąc przywrócić zaufanie. Tworząc nowe relacje, zmieniają konkurencję we współpracę.
- Burzyciele: generują tarcia i konflikty, podkopują jedność, złośliwie plotkują i przyczyniają się do zrywania relacji.
Dzięki wyróżnieniu powyższych typów, Halevy i jego współpracownicy przeprowadzili szereg studiów, żeby zmierzyć, jak często działamy jako pośrednicy, mediatorzy czy burzyciele. Okazuje się, że ci, którzy chcą wywrzeć wpływ na innych – poszukujący pewnej władzy społecznej – angażują się w różne rodzaje brokeringu. Poszczególne cechy indywidualne również przekładają się na social brokering, np. ekstrawertycy częściej działają jako pośrednicy.
Preferencje co do typu social brokeringu mają też przełożenie na wizerunek danej osoby: pośrednicy często mają wysoki status, choć niekoniecznie muszą cieszyć się wysokim zaufaniem. Mediatorzy zyskują zaufanie i prestiż, ale bywają postrzegani jako mniej dominujący. Burzyciele zaś są uważani za niegodnych zaufania i wysoce dominujących. Innymi słowy – pozytywny wpływ na ludzi skutkuje dobrymi relacjami społecznymi.
Halevy podsumowuje badania stwierdzeniem, że skuteczny i pomocny social brokering to sytuacja win-win-win. Broker jest widziany jako pomocny i wpływowy, a strony przez niego zintegrowane mogą czerpać korzyści z nowej relacji.