Czym jest Efekt Google? I co oznacza dla marketingu?

Jak często rezygnujecie z przeczytania artykułu w danym momencie i zostawiacie go „w otwartej karcie” przeglądarki? Zapisujecie go do zakładek? A może zamykacie tekst z postanowieniem ponownego wyszukania danej informacji później?

 

Ostatnia z ww. aktywności coraz częściej przytrafia się internautom. Zyskała nawet niemal oficjalny, związany z psychologią poznawczą termin – efekt Google.

 

Efekt Google – co to takiego?

Efekt Google to tendencja ludzi do zapominania danej rzeczy wyłącznie z racji tego, że zawsze mogą ją później „wygooglać”. Traktujemy w ten sposób Google’a jako zewnętrzny dysk, na którym na bieżąco możemy odnaleźć interesujące nas informacje. Sęk jednak w tym, że rzadko pamiętamy, że mieliśmy je wyszukać.

 

Efekt Google – co to takiego?

Niemal każdy użytkownik internetu na co dzień korzysta z wyszukiwarki Google

 

Jak efekt Google wpływa na marketing?

Co to oznacza dla marketerów? Przede wszystkim, ulegamy efektowi Google nie mniej i nie bardziej niż inni ludzie – co sprawia, że sporo wartościowych informacji po prostu nam umyka. Efekt ten może mieć jednak znacznie większy wpływ na skuteczność działań marketingowych w ogóle.

A to z racji przyzwyczajeń klientów. Rozproszeni masą informacji nie tylko nie zapamiętują skierowanych do nich komunikatów, ale coraz częściej błądzą w obszarze decyzji nabywczych. Innymi słowy, ścieżki zakupowe coraz szybciej okazują się „ślepymi uliczkami”, bo klient zapomniał, że miał np. sprawdzić charakterystykę produktu, opinie na jego temat czy możliwości jego nabycia. Efektem tego utrzymanie ich uwagi i skłonienie do upragnionej konwersji jest jeszcze trudniejsze.

Jako szansa na przyprowadzenie klienta z powrotem na właściwy szlak jawi się remarketing. Należy jednak pamiętać, aby w pewnym stopniu omijał on wyszukiwarkę – efekt Google wskazuje, że choć nabywcy zaglądają do niej bardzo często, rzadko kiedy jest to związane z tym, co pierwotnie chcieli w niej znaleźć 😉

Więcej o efekcie Google przeczytacie na CogBlog.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Michał Moneta

Absolwent programu Diploma in Professional Marketing, Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Leona Koźmińskiego oraz kursów m. in. w IE Business School, University of California oraz University of Geneva. Jestem również certyfikowanym marketerem DIMAQ, a także absolwentem szkoleń narzędziowych Google – Ads oraz Analytics. Specjalizuję się w digital marketingu, w szczególności w obszarze content managementu, analityki i social mediów. Mam wielkie szczęście, że questus daje mi możliwość rozwoju właśnie w wyżej wymienionych obszarach. W ramach firmy zajmuję się więc budową strategii i zarządzaniem contentem, prowadzeniem mediów społecznościowych (Facebook, LinkedIn), redagowaniem questus BLOG, a także pracą dla klientów - w obrębie audytowania i przygotowywania strategii content managementu, a także realizowania działań operacyjnych. Choć praca, którą wykonuję jest jednocześnie moim hobby, staram się łączyć ją również z innymi zainteresowaniami – „szyję na basie”, uprawiam sporty i czytam rozmaite książki. Pewnie daleko mi do stereotypowego milenialsa, ale dzięki czerpaniu przyjemności tak, z pracy, jak i innych aktywności, hasło work-life balance jest mi niezwykle bliskie. Więcej o mnie znajdziecie na: http://michalmoneta.com/ ?
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej