Błędy poznawcze, które popełniają CMO

Błędy poznawcze, które popełniają CMO

Od CEO i CMO oczekuje się, że będą działali racjonalnie. Ale szef też człowiek – czasem się myli. I nie chodzi tu o chybione decyzje biznesowe, ale o błędy poznawcze. Popełniamy je wszyscy – dokonując pewnych wyborów automatycznie, często nieświadomie i w oparciu o heurystyki – bo tak funkcjonuje ludzki mózg.

 

Błędy poznawcze a pewność siebie

Prof. Guenzel z Whartona i prof. Malmendier z UCLA postanowili zbadać ten temat. Odkryli między innymi, że na stanowiska CEOCMO częściej wybierane są osoby, które mają tendencję do popełniania błędów poznawczych związku z wysokim poziomem pewności siebie.

 

Błędy poznawcze a inni ludzie

Po drugie – ryzyko podejmowania błędnych decyzji wzrasta w sytuacji, kiedy CMO otacza się podobnymi do siebie ludźmi. Ich poparcie dla działań CMO jest bowiem mylnie interpretowane jako potwierdzenie własnej słuszności, podczas gdy wynika ono głównie z podobnego sposobu myślenia.

Błędy poznawcze w marketingu

Błędy w biznesie mogą być szczególnie bolesne

 

Podstawowy błąd atrybucji w marketingu

Po trzecie – CMO (jak wszyscy) ulegają podstawowemu błędowi atrybucji, sukcesy chętniej przypisując sobie, a porażki czynnikom sytuacyjnym. To nierzadko prowadzi do wyciągania błędnych wniosków dotyczących rzeczywistych przyczyn dobrych bądź złych wyników i zaburza proces uczenia się.

Jak sobie radzić z takimi błędami? Rada jest tylko jedna: świadomość – tego, że wszyscy jesteśmy ludźmi i wszyscy czasem błądzimy.

Pełny artykuł znajdziecie na stronie Knowledge@Wharton.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Agata Mardosz
Cenię sobie wolność, twórczą pracę i twórczy rozwój. Prowadzę zajęcia na programach The Chartered Institute of Marketing (CIM), a także – jako tutor – wspieram uczestników w rozwoju i przygotowaniach do egzaminów. Sama też przeszłam tę drogę i mam zaszczyt należeć do grona marketerów z dyplomem CIM. Prowadzę również zajęcia w ramach zamkniętych projektów szkoleniowo-rozwojowych – specjalizuję się obszarach takich jak branding, komunikacja oraz autoprezentacja, wystąpienia przed kamerą i biznesowy warsztat językowy. Gościnnie prowadzę zajęcia m. in. na Uniwersytecie Warszawskim i Łódzkim. Ważną częścią mojej pracy jest tworzenie profesjonalnych narzędzi edukacji biznesowej (case studies). Sporo też piszę: od artykułów o biznesie po raporty o najnowszych zjawiskach marketingu. Z wykształcenia jestem dziennikarką (UJ) i psychologiem (SWPS). Przez kilka lat pracowałam jako wydawca i reporter w TVP, potem moja droga zawodowa powiodła mnie do Stowarzyszenia WIOSNA, gdzie kierowałam działem PR i Marketingu. Moja duma to Szlachetna Paczka 2010 uhonorowana tytułem Kampanii Społecznej Roku. Poza pracą… coś bardzo mocno ciągnie mnie na wschód. Bieszczady, Kijów, Szanghaj. Im dalej, tym lepiej.
Ostatnie wpisy
Ludzie, którzy zmieniają świat: Richard H. Thaler

Ludzie, którzy zmieniają świat: Richard H. Thaler

Ekonomia behawioralna pomogła przeformułować niektóre z kluczowych pytań w ekonomii i finansach.   Laureatem Nagrody Banku Szwecji im. Alfreda Nobla w dziedzinie ekonomii (potocznie zwaną Nagrodą Nobla) w 2017 roku został amerykański ekonomista Richard H. Thaler....

czytaj dalej