Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: American Marketing Association, HubSpot, sproutsocial. Przyjemnej lektury!
2025 AI Trends for Marketers – Report
HubSpot
HubSpot
Raport „2025 AI Trends for Marketers” oparty jest na badaniu 1 508 marketerów z Ameryki Północnej, Europy, Azji i Australii (luty–marzec 2025). To przekrojowy obraz stanu adopcji, zastosowań i wyzwań związanych z AI w marketingu, opracowany przez HubSpot we współpracy z Datalily. Główne wnioski płynące z raportu to:
- Wykorzystanie AI przeszło z fazy eksperymentowania do etapu stosowania jako codzienne narzędzie – 66% marketerów używa AI w swojej pracy, najczęściej przez funkcje AI wbudowane w popularne narzędzia (np. Zoom AI Companion, Google Gemini).
- Efektywność jest niekwestionowana – 64% marketerów wskazuje na wzrost produktywności a 55% na oszczędność czasu jako główne wskaźniki ROI.
- Główne bariery rozwoju to – 41% marketerów obawia się o prywatność danych, 39% wskazuje na brak czasu i szkoleń, a 34% problemy z integracją AI z istniejącą infrastrukturą.
- Rola AI w marketing treści – 55% marketerów wykorzystuje AI do tworzenia treści tekstowych. 38% używa AI do adaptacji treści na różne formaty i kanały, np. blog na social video.
- Dojrzałość wykorzystania AI daje korzyści – 56% marketerów nie korzysta z żadnych źródeł edukacyjnych nt. AI. Liderzy AI integrują go z CRM, automatyzacją, analizą danych i personalizacją.
Does Automated Lead Nurturing Really Work? A New Study Challenges the Hype
Johannes Habel, Nathaniel N. Hartmann, Phillip Wiseman, Michael Ahearne, Shashank Vaid
American Marketing Association/ Journal of Marketing
Automatyzacja działań marketingowych to jeden z kluczowych trendów w marketingu cyfrowym. Inwestycje w ten obszar mają osiągnąć prawie 10 miliardów dolarów w ciągu najbliższych 5 lat.
Jednym z głównych zastosowań „marketing automation” jest tzw. „podgrzewanie leadów” czyli Automated Lead Nurturing (ALN). To działania, które mają na celu przeprowadzić potencjalnych klientów przez ścieżkę sprzedaży do finalizacji transakcji.
Badanie Journal of Marketing wykazało, że ALN usprawnia interakcje z potencjalnymi klientami i poprawia jakość rozmów sprzedażowych, ale nie gwarantuje wyższych współczynników konwersji w każdych warunkach.
Kluczowe czynniki decydujące o sukcesie obejmują długość cyklu sprzedaży, złożoność transakcji oraz to, czy klient jest nowy, czy powracający.
ALN działa najlepiej w przypadku nowych leadów, krótkich cykli sprzedaży i transakcji o niższej wartości.
Jednak jego korzyści maleją w przypadku zakupów o wysokiej wartości lub w sytuacji, gdy klienci starają się podejmować bardziej racjonalne decyzje i do ich podjęcia szukają informacji w wielu zróżnicowanych źródłach.
The social media metrics to track in 2025 (and why)
Carly Hill
sproutsocial
https://sproutsocial.com/insights/social-media-metrics/
Jest dość oczywiste już dzisiaj, że pomiar jest kluczem do wzrostu skuteczności i efektywności działań. W szczególności dotyczy to także działań w mediach społecznościowych – 65% liderów marketingu uważa, że muszą pokazywać wyniki swoich działań i jej uzasadniać z wykorzystaniem zróżnicowanych mierników.
Nie istnieje jedna „magiczna” metryka – sukces mierzy się przez zestaw wskaźników dopasowanych do celów.
Kluczowy zestaw mierników obejmuje 8 obszarów i kilkanaście mierników:
- Wzrost liczby obserwujących – przyrost liczby obserwujących w danym czasie (follower growth), procentowa zmiana liczby obserwujących (follower growth rate), łączna liczba obserwujących, monitorowana w czasie (audience size).
- Satysfakcja użytkowników – średni czas odpowiedzi na wiadomości i komentarze (reply time), całkowita liczba odpowiedzi zespołu (total response volume), ocena satysfakcji (Customer Satisfaction Score – CSAT), analiza jakościowa i ilościowa w komentarzach (comments).
- Znajomość marki – unikalni użytkownicy, którzy zobaczyli posta (reach), liczba wyświetleń, w tym powtórzenia (impressions), liczba odtworzeń materiałów wideo (video views).
- Retencja klientów – gotowość rekomendacji marki (Net Promoter Score – NPS), powracający odwiedzający i kupujący w social shops (social commerce metrics), oceny i recenzje na platformach (reviews).
- ROI na działaniach w mediach społecznościowych – odsetek działań pochodzących z social media (conversion rate), absolutna liczba zdarzeń, np. zakupy, zapisy (conversions), ruch na stronie generowany z social media, np. przez UTM (social media referral traffic), ogólny ruch na stronie powiązany z aktywnościami społecznościowymi (website traffic).
- Siła (zdrowie) marki – analiza sentymentu (Audience sentyment), liczba wzmianek o marce, tagowane i bez tagu (brand mentions), udział marki w ogólnej liczbie dyskusji w kategorii (share of voice)
- Zaangażowanie – wskaźnik zaangażowania postów (post engagement rate), interakcje użytkowników (likes, comments, retweets, reactions), liczba udostępnień (shares), procent obejrzeń wideo do końca (video completion rate).
- Działania płatne – CTR, CPC, konwersje osiągnięte dzięki działaniom płatnym (web conversions), zwrot z wydatków na reklamy (return on ad spend – ROAS).