O czym się mówi w świecie biznesu – Deloitte, Sprout Social, Martech, Brandingmag

Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: Deloitte, Sprout Social, Brandingmag, Martech. Przyjemnej lektury!

 

2025 Digital Media Trends: Social platforms are becoming a dominant force in media and entertainment

China Widener, Jana Arbanas, Doug Van Dyke, Chris Arkenberg, Bree Matheson, Brooke Auxier

Deloitte

https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/technology/digital-media-trends-consumption-habits-survey/2025.html


Od lat mówi się o poważnych zmianach na rynku mediów, w tym o fragmentaryzacji mediów, rosnącym znaczeniu platform społecznościowych, streamingu, video-on-demand czy treści tworzonej przez samych użytkowników (ang. user-generated-content).

Badania Deloitte wskazują na postępujący proces, potwierdzający wcześniejsze przewidywania. Niemniej, co ciekawe, wciąż użytkownicy, w swej masie, preferują tradycyjną telewizję. Choć, co oczywiste, rośnie znaczenie mediów społecznościowych. Przeciętny użytkownik spędza dziennie ok. 6 godzin na szeroko rozumianą rozrywkę, z czego poświęca:

  • 1,4h – materiały TV w formule streaming „na żądanie”
  • 1,4h – oglądanie TV na żywo
  • 0,9h – treści publikowane w social mediach
  • 0,8h – słuchanie muzyki
  • 0,6h – materiały tworzone przez innych użytkowników
  • 0,6h – gry video
  • 0,3h – podcast

Czas i proporcje wykorzystania mediów różnią się między poszczególnymi grupami odbiorców. Młodsze pokolenia, zwłaszcza Gen Z i millenialsi, coraz częściej wybierają treści tworzone przez użytkowników w mediach społecznościowych zamiast tradycyjnych filmów i seriali. Około 56% przedstawicieli Gen Z i 43% millenialsów uważa treści z social mediów za bardziej adekwatne niż tradycyjne media. Jednocześnie już tylko 49% użytkowników posiada obecnie abonament na telewizję kablową lub satelitarną, co oznacza spadek z 63% w ciągu trzech lat. Firmy i studia telewizyjne stoją przed ważnym wyzwaniem – szybciej i pełniej zaadaptować nowe technologie albo bezpowrotnie stracić swoją pozycję.

 

Best times to post on LinkedIn in 2025

Mary Keutelian

Sprout Social


https://sproutsocial.com/insights/best-times-to-post-on-linkedin/


LinkedIn, z ponad 1 miliardem użytkowników w ponad 200 krajach i jasno sprofilowaną formułą działania, staje się niezwykle wartościowym kanałem komunikacji. Pytanie brzmi: czy potrafimy go właściwie wykorzystać?

Nie jest zaskoczeniem, że najlepszy czas do angażowania użytkowników na LinkedIn pokrywa się z ogólnymi godzinami pracy. Najlepszy czas na publikowanie postów na LinkedIn na stronach firmowych to wtorki, środy i czwartki, zaczynając od 10:00 i trwając odpowiednio od jednej do trzech godzin. Weekendy cechują się niskim poziomem zaangażowania.

Najlepsze godziny do publikowania na LinkedIn to:

  • Poniedziałek: 10:00–13:00
  • Wtorek: 10:00
  • Środa: 10:00–11:00
  • Czwartek: 9:00–13:00
  • Piątek: 10:00

Godziny te różnią się w zależności od branży, choć nie są to różnice bardzo znaczące. Warto jednak je uwzględnić.

 

41% of brands using AI for video, up from 18% last year

Mike Pastore

Martech

https://martech.org/41-of-brands-using-ai-for-video-up-from-18-last-year/

Chyba już nikt nie ma wątpliwości, że rewolucja sztucznej inteligencji już się rozpoczęła, a teraz jej intensywność tylko rośnie:

  • Obecnie już 41% marek wykorzystuje AI do tworzenia swoich filmów. To ponad dwukrotny wzrost w porównaniu do roku 2024, gdy było to jedynie 18%.
  • Ponad 60% użytkowników sztucznej inteligencji wykorzystuje lub planuje wykorzystywać ją do tworzenia napisów, co oznacza wzrost o 572% w porównaniu do 2021 roku.
  • Dubbing głosowy (38%) i tłumaczenia językowe (31%) również są szeroko wspierane przez sztuczną inteligencję.
  • Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do tworzenia scenariuszy i edycji postprodukcyjnej.

Inne kluczowe wnioski z badania przeprowadzonego przez Wistia wskazują na główne czynniki determinujące poziom zaangażowania użytkowników:

  • Filmy krótsze niż 1 minuta utrzymują najwyższe średnie wskaźniki zaangażowania (50%), następnie filmy 1–3 minutowe (46%) i 3–5 minutowe (45%).
  • Jednocześnie – co ciekawe – spada zaangażowanie użytkowników w treści oparte na wideo.
  • Filmy instruktażowe konsekwentnie osiągają wysokie zaangażowanie: krótkie filmy sięgają 82%, a dłuższe (5–30 minut) utrzymują się na poziomie 58%.
  • Wezwania do działania (CTA) w pierwszych kilkunastu sekundach krótkich filmów (poniżej 60 sekund) konwertują prawie 40% widzów.

Jak będzie wyglądała przyszłość wideo w działaniach marketingowych? Czy będą to krótkie, błyskotliwe produkcje tworzone przez AI?

 

Linguistic Devaluation: Why We Need a New Lexicon for Brand

Kath Pay

Brandingmag


https://www.brandingmag.com/ian-humphris/linguistic-devaluation-why-we-need-a-new-lexicon-for-brand/


Język i to, co mówimy, nie tylko opisują rzeczywistość, ale często ją kształtują. Noblista Robert J. Shiller wskazuje na przykład popularności Bitcoina, który uwypukla wzrost znaczenia technologii, ale także uwidacznia spadającą wiarygodność rządów i potrzebę decentralizacji pieniądza.

Innym przykładem jest rezygnacja z wykorzystania słowa „personel” na rzecz „zasobów ludzkich” (ang. human resources), co wpływa na to, w jaki sposób podchodzimy do zarządzania ludźmi.

W przypadku marketingu, w podobny sposób, semantyka zmieniała znaczenie i podejście do wielu pojęć – w tym do marki. Skutkowało to pojawiającymi się co jakiś czas bańkami giełdowymi.

Marka bowiem może być w różny sposób definiowana i postrzegana:

  • Marka jako forma estetyczna – ale przecież to nie tylko logo, czcionki, kolory – coś, co jest jedynie korporacyjnym dodatkiem.
  • Marka jako narzędzie reklamy – jakby istniała tylko w kampaniach, uwięziona w dziale marketingu, a nie tam, gdzie powinna być: kształtując strategię biznesową.
  • Marka jako „wartość niematerialna” – słowo, które sprawia, że dyrektorzy finansowi drgają jak ożywione zwłoki. Bo jeśli nie ma jej w bilansie, to czy w ogóle istnieje?

Dlatego też warto zmienić język, którego używamy, do opisu i rozumienia marki. Marka bowiem:

  • To nie tylko reputacja firmy, ale wartość dodana – dodatkowe odsetki od całego zainwestowanego kapitału.
  • To nie wydatki na reklamę, ale potencjał uzyskania wyższej marży i siły cenowej.
  • Nie jest powierzchowna, lecz egzystencjalna.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Robert Kozielski

Nie chcę i nie umiem pracować bez zaangażowania. Mówią, że jestem od pracy uzależniony… i pewnie mają rację. Na początku questus – którego jestem założycielem – miał być przede wszystkim Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym The Chartered Institute of Marketing. Z czasem stał się także społecznością marketerów i miejscem narodzin wielu innowacyjnych projektów. Jestem doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych, profesorem Uniwersytetu Łódzkiego, posiadam tytuł Chartered Marketer, byłem stypendystą Fundacji Fulbrighta, członkiem Marketing Science Institute. Na koncie mam również kilka książek, w tym uznaną za najlepszą książkę ekonomiczną roku 2013 „Biznes nowych możliwości”. „Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu”, czy „Wskaźniki marketingowe”. Obie publikacje zostały wydane także w języku angielskim w Londynie.
Ostatnie wpisy
Magdalena Sułek-Domańska: Marketing i Zrównoważony Rozwój

Magdalena Sułek-Domańska: Marketing i Zrównoważony Rozwój

Strategiczny marketing, PR i zrównoważony rozwój – to trzy filary, na których Magdalena Sułek-Domańska od lat buduje swoją karierę. Jest doświadczoną ekspertką w zakresie komunikacji korporacyjnej, marketingu odpowiedzialnego społecznie i strategii ESG, a jej misją...

czytaj dalej
Strategia ESG – analiza zmian otoczenia firm

Strategia ESG – analiza zmian otoczenia firm

  Strategia ESG - lider, zaangażowanie marketingu i analiza zmian otoczenia firm – potrzebna Strategia ESG Plan, szerszy zamysł, sekwencja forteli czy wreszcie strategia od zarania dziejów jest utożsamiana z warunkiem koniecznym dla zrealizowania celów, rozwoju,...

czytaj dalej