
Bringing Digital Designs to Light
Crystal Reeck, Nathaniel Posner, Kellen Mrkva, Eric J. Johnson
University of California
https://cmr.berkeley.edu/2025/02/bringing-digital-designs-to-light/
Na początku tego roku Google i Facebook zostały ukarane grzywną w wysokości ponad 200 milionów dolarów przez francuskie organy regulacyjne.
Firmy te zostały ukarane grzywną za stosowanie „dark patterns” w internecie.
Facebook i Google używały rozwiązań wymagających tylko jednego kliknięcia, aby włączyć pliki cookie, ale kilku kliknięć, aby je odrzucić.
Firma Epic Games (gra wideo Fortnite) stosowała działania, które ułatwiały dzieciom dokonywanie zakupów w grze i utrudniały kwestionowanie błędnych opłat.
Amazon nakłaniał użytkowników do automatycznie odnawiających się subskrypcji Prime.
Nazwa „dark patterns” pochodzi z informatyki i dotyczy rozwiązań, które nakłaniają użytkowników do określonych zachowań. Według badań ponad jedna trzecia internetowych witryn detalicznych stosuje takie praktyki
Niemniej projektowanie cyfrowe może również dawać użytkownikom pozytywne korzyści, np.:
- zapisywanie domyślnych adresów wysyłki w witrynie oszczędza klientom kłopotów z wprowadzaniem adresu za każdym razem
- ułatwienie nawigacji na stronie ułatwia dostęp osobom o niskim poziomie umiejętności cyfrowych
- zmiana przycisku wyboru opcji prywatności z „włącz” na „kontynuuj” może zwiększyć odsetek użytkowników o 23%, którzy wybiorą tę opcję
Projektowanie w sferze UX, jak zresztą wiele innych działań, może być użyte w dobrym bądź złym celu. Ten drugi jednak w dłuższym okresie nikomu nie przynosi korzyści.
Is inclusive and diverse advertising worth it?
University of Oxford
https://www.sbs.ox.ac.uk/oxford-answers/inclusive-and-diverse-advertising-worth-it
Trend związany z inkluzywnością i różnorodnością w biznesie został także włączony w działania reklamowe. Spotkał się on jednak z dużym sceptycyzmem i krytyką. Twierdzi się, że może on wpłynąć negatywnie na wyniki finansowe marek, które stosują reklamy wykorzystujące idee DEI.
Niemniej wyniki badań pokazują jednak odmienny obraz – dzięki reklamie opartej na idei inkluzywności i różnorodności marki uzyskują:
- Wyższą sprzedaż: 3,46% wyższa sprzedaż w krótki okresie i 16,26% wyższa w długim
- Większą lojalność klientów: o 23% niższy churn po okresie próbnym i o 15% wyższa lojalność klientów
- Większe przywiązanie do marki: o 62% wyższe prawdopodobieństwo bycia pierwszym wyborem konsumenta w danej kategorii produktów i o 33% silniejsze przywiązanie do marki
- Akceptację wyższej ceny: konsumenci byli skłonni zapłacić wyższą cenę
- Wyższa wartość marki: wyższy kapitał marki mierzony wskaźnikiem BrandZ
Women Are Avoiding AI. Will Their Careers Suffer?
Michael Blanding
Harvard Business School
Szerszemu wykorzystaniu sztucznej inteligencji sprzyja zwykle przekonanie o wyższej produktywności. Jednocześnie jednak badania pokazują, że kobiety są znacznie bardziej niechętne do korzystania z AI niż mężczyźni.
Kobiety wdrażają narzędzia sztucznej inteligencji średnio o 25% rzadziej niż mężczyźni. W większości badań udział kobiet wdrażających narzędzia sztucznej inteligencji był od 10 do 40 procent mniejszy niż udział mężczyzn. Wynikać to może z większej obawy u kobiet o kwestie etyczne czy też negatywną ocenę w miejscu pracy.
Powstająca luka między płciami może wywołać kilka kluczowych konsekwencji, m. in.:
- Kobiety mogą mieć trudności z awansem zawodowym
- Może to osłabić potencjał wzrostu firm i gospodarek
- Sztuczna inteligencja rozwijać się będzie z mniejszym udziałem i wrażliwością kobiet
Pytanie jak można szybko i efektywnie zredukować tę lukę i osłabić potencjalne ryzyka.
How cognitive biases shape email engagement
Kath Pay
Martech
http://Martech https://martech.org/how-cognitive-biases-shape-email-engagement/
Osiągniecia ekonomii behawioralnej ostatnich lat znacznie poszerzyły rozumienie zachowań klientów i unaoczniły podatność odbiorców na wpływ społeczny, manipulację. Odkryły także jak bardzo jesteśmy irracjonalni w swoich decyzjach rynkowych.
W szczególności dotyczy to błędów poznawczych wykorzystywanych w komunikacji marketingowych. Na przykład w email marketingu, czy newsletterach. Wystarczy podać, że średni czas czytania jednego maila to niespełna 9 sekund (8,97). Czy możemy w tym czasie świadomie, racjonalnie i krytycznie zapoznać się i ocenić czytany tekst?
Wiele już wiemy jak tworzyć efektywne wiadomości tekstowe. Krótsze zdania i wypunktowania pomagają mózgowi uchwycić ważne punkty. Techniki projektowania wiadomości e-mail, takie jak biała przestrzeń wokół istotnych informacji lub grafika wskazująca na wezwanie do działania, zwracają uwagę na te kluczowe obszary i pomagają czytelnikowi działać.
Jednocześnie jednak jest duża przestrzeń, aby projektować wiadomości w sposób podnoszący ich efektywność. Służy temu między innymi wiedza z zakresu błędów poznawczych. Efekt zakotwiczenia, awersja do straty, społeczny dowód słuszności, ale także:
- efekt Von Restorff (ludzie są bardziej skłonni zapamiętać elementy, które się wyróżniają)
- efekt Zeigarnika (ludzie pamiętają niedokończone zadania bardziej niż te ukończone)
- efekt IKEA (ludzie cenią rzeczy, które tworzą)
- zjawisko Baader-Meinhof (gdy ktoś coś zauważy, ma tendencję do oglądania tego częściej)
- efekt posiadania (ludzie wyżej cenią rzeczy lub korzyści, które już posiadają)
Wskazane teorie to tylko niewielka część tego jak można wpływać na zachowania innych, jak podnieść skuteczność przesyłanych wiadomości dzięki lepszemu ich planowaniu. Wyzwaniem jest, aby wszystko to jednak odbywało się w zgodzie ze standardami etycznymi.