O czym się mówi w świecie biznesu – California Management Review, American Marketing Association, Peter Fisk, Wharton Business School, pwc

Okładka blogosfera, loga
Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: California Management Review, American Marketing Association, Peter Fisk, Wharton Business School, pwc

 

Does Listening to the News vs. Reading It Change What We Remember?

 

Shiri Melumad, Robert J. Meyer
AMA, Journal of Marketing Research

https://www.ama.org/research-insights/how-does-listening-versus-reading-alter-consumers-interpretations-of-news/ 

 

Ostatnie lata przyniosły ogromny wzrost popularności podcastów jako formy komunikacji. Coraz więcej osób korzysta z tej metody, rezygnując z tradycyjnego czytania informacji i wiadomości.

Badania opublikowane w Journal of Marketing Research pokazują, że słuchanie wiadomości sprzyja bardziej powierzchownemu ich odbiorowi. W rezultacie słuchacze częściej koncentrują się na emocjonalnych aspektach historii. Dlaczego? Podczas słuchania nie można regulować tempa przyswajania treści, co jest możliwe w przypadku czytania.

Przykładowo, kiedy słuchamy historii opisującej ryzyko i korzyści produktu zdrowotnego, częściej zapamiętujemy zagrożenia. Z kolei czytanie tej samej historii pozwala na bardziej zrównoważony odbiór informacji o korzyściach i ryzyku.

Co więcej, badania wykazały, że efekt ten nasila się w sytuacjach, gdy nasza uwaga jest rozproszona, np. podczas jazdy samochodem czy gotowania. To pokazuje, że technologie audio mogą znacząco wpływać na sposób, w jaki konsumujemy i zapamiętujemy informacje, w porównaniu do mediów drukowanych.

Ten trend w komunikacji zmienia sposób, w jaki odbieramy wiadomości, jednocześnie podkreślając różnice między słuchaniem a czytaniem.

  

 

Humans or AI: How the Source of Recommendations Influences Consumer Choices for Different Product Types

 

Marco Francesco Mazzù, Matteo De Angelis, Alberto Andria, Angelo Baccelloni

California Management Review

https://cmr.berkeley.edu/2024/12/humans-or-ai-how-the-source-of-recommendations-influences-consumer-choices-for-different-product-types/  

 

Sztuczna inteligencja 

 

Rozwój sztucznej inteligencji (AI) zmienił sposób, w jaki konsumenci wchodzą w interakcje z markami i podejmują decyzje zakupowe.

Jednym z nich było wykorzystanie AI jako narzędzia rekomendacji produktów.  Wykorzystują ją między innymi Amazon, Netflix i Spotify do budowania i dostarczania spersonalizowanych sugestii dotyczących produktów i usług. Rekomendacje oparte na sztucznej inteligencji umożliwiają personalizację komunikatu. Jak się jednak okazuje klienci wolą otrzymywać je od ludzi a nie algorytmów, gdy dotyczy to zakupów, które wiążą się z zaangażowaniem emocjonalnym klientów. W przypadku decyzji zakupowych, które są bardziej oparte na aspektach racjonalnych, logicznym rozumowaniu czy analizie faktów rekomendacje sztucznej inteligencji wygrywają.

 

 

How Numbers Drive Behavioral Decision-making

 

Angie Basiouny

Wharton Business School

https://knowledge.wharton.upenn.edu/article/how-numbers-drive-behavioral-decision-making/     

 

Osiągnięcia ekonomii behawioralnej wskazują, że nie tylko sam przekaz ma znaczenie, ale także jego struktura, poszczególne elementy czy kolejność argumentacji. Badanie przeprowadzone przez Wharton Business School wykazało, że ludzie preferują liczby ponad słowa czy formy graficzne podczas podejmowania decyzji. Zjawisko to naukowcy nazywają „fiksacją ilościową czy liczbową”. Co warto podkreślić fiksacja na kwantyfikacji nie redukuje siły wpływu fascynującej historii, ale kwantyfikacja może pomóc w sprzedaży narracji. Znacząco ja uwiarygodnić i wzmocnić siłę przekazu. Liczby często są postrzegane jako obiektywne, ale wywoływać mogą różne zachowania. Na przykład konsumenci mogą różnie reagować na 20% zniżki w porównaniu z rabatem w wysokości 20 dolarów, nawet jeśli oszczędności są równoważne, co wynika z efektu ramowania. Inny przykład to „błąd precyzji,” gdzie precyzyjne liczby (np. 19,87 USD) są uważane za bardziej wiarygodne niż zaokrąglone (np. 20 USD), co wpływa na zaufanie i podejmowanie decyzji. Znajomość tych niuansów może znacząco wpłynąć na skuteczność działań marketingowych.

 

Kick-start your reinvention

 

pwc Team & Peter Fisk

pwc / peterfisk.com

https://strategybusiness.pwc.com/kickstart-business-reinvention/p/1?WT.mc_id=GMO-BRN-TI-FY25-PRCH-SBDI17-T8-CI-XLOS-PUB-GMOSBDI00027-EN-IPWCWP-T4

https://www.peterfisk.com/2024/11/reinvention-lamborghini-was-a-tractor-company-samsung-was-a-grocery-store-ikea-was-a-pen-company-how-to-transform-organisations-to-stay-relevant-in-an-ever-changing-world/  

 

 

 

Kto wie o tym, że znana firma produkująca luksusowe, sportowe samochody (Lamborghini) zaczynała jako producent traktorów? Samsung był kiedyś sklepem spożywczym, a Nokia – firmą papierniczą? W czasach tak dynamicznych zmian, transformacja (produktów, systemów, modeli biznesowych etc.) staje się nie tylko przywilejem, ale wymogiem. Często nazywana obecnie „pivotem”. Doświadczenia pwc wskazują, że trzy kluczowe kompetencje winny organizacje posiadać, aby móc realizować tak głębokie zmiany. Są to:

  • Umiejętność dostrzegania i rozumienia trendów rynkowych
  • Zdolność przekraczania tradycyjnych granic rynkowych, jak i w samej organizacji
  • Determinacja wyjścia z inercji

Niemniej zmiana taka jest dużym wyzwaniem i wiąże się ze znaczącym ryzykiem. Bain odkrył, że około 70% transformacji kończy się niepowodzeniem.  Z drugiej strony firmy, które przeprowadzają udane transformacje, osiągają 3-krotnie lepsze wyniki niż średnie na rynku w okresie pięciu lat. Na przykład w latach 2012-2022 wartość rynkowa Netflixa wzrosła z 8,5 mld USD do ponad 200 mld USD, odzwierciedlając 25-krotny wzrost wartości. Baza subskrybentów wzrosła z 23 milionów w 2011 roku do ponad 230 milionów w 2022 roku. Przychody wzrosły z 3,2 mld USD w 2012 r. do 31,6 mld USD w 2022 r., a dochód netto wzrósł w tym czasie z 226 mln USD do 4,5 mld USD.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Robert Kozielski

Nie chcę i nie umiem pracować bez zaangażowania. Mówią, że jestem od pracy uzależniony… i pewnie mają rację. Na początku questus – którego jestem założycielem – miał być przede wszystkim Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym The Chartered Institute of Marketing. Z czasem stał się także społecznością marketerów i miejscem narodzin wielu innowacyjnych projektów. Jestem doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych, profesorem Uniwersytetu Łódzkiego, posiadam tytuł Chartered Marketer, byłem stypendystą Fundacji Fulbrighta, członkiem Marketing Science Institute. Na koncie mam również kilka książek, w tym uznaną za najlepszą książkę ekonomiczną roku 2013 „Biznes nowych możliwości”. „Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu”, czy „Wskaźniki marketingowe”. Obie publikacje zostały wydane także w języku angielskim w Londynie.
Ostatnie wpisy
CBBE – Klucz do budowania silnej marki

CBBE – Klucz do budowania silnej marki

  W dzisiejszym zglobalizowanym świecie, siła marki często decyduje o sukcesie lub porażce firmy. Jednym z najważniejszych modeli wspierających zarządzanie marką jest model Customer-Based Brand Equity (CBBE) stworzony przez Kevina Lane Kellera. Ten model pozwala...

czytaj dalej