Zapraszamy na kolejny przegląd marketingowej i biznesowej blogosfery. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: INSEAD Knowledge, Harvard Business School, Bain & Company, CustomerThink, Marketer+. Przyjemnej lektury!
The Three Next-Generation Marketing Skills You Need
W. Ulaga, Ch. Senn
INSEAD
https://knowledge.insead.edu/marketing/three-next-generation-marketing-skills-you-need
W 2019 r. szacowana liczba urządzeń podłączonych do Internetu Rzeczy wynosiła 8,6 mld, do 2030 r. ma wzrosnąć trzykrotnie i przekroczyć 29 mld. Granice między produktami, usługami, danymi i aplikacjami zacierają się i wpływają na zmianę roli marketingu. To zaś tworzy presję na rozwój nowych kompetencji marketerów.
Zespół ekspertów INSEAD wskazał na trzy kluczowe kompetencje jutra. Po pierwsze ważne będą kompetencje cyfrowe konieczne do korzystania ze sztucznej inteligencji. Dotyczy to w szczególności:
- pozyskiwania i selekcji danych – szczególnie istotna umiejętność w czasach powszechnej dostępności informacji i powodzi danych
- wykorzystania analityki marketingowej – posiadanie odpowiednich danych bez ich analizy jest bezużyteczne
- znajomości zasad cyberbezpieczeństwa i norm dotyczących prywatności – standardy prawne i etyczne działania w świecie cyfrowym definiują ramy procedur.
Drugą istotną kompetencją jest zdolność proaktywnego planowania i podejmowania działań awaryjnych. W czasach turbulentnych zmian niezwykle istotna staje się nie tylko umiejętność szybkiego i zwinnego reagowania, ale także przewidywania zmian rynkowych i przygotowywania organizacji na te zmiany.
Trzecia ze wskazanych przez ekspertów INSEAD kluczowych kompetencji jutra to umiejętność komunikacji w czasie rzeczywistym (ang. real-time communication). Dotyczy to zdolności komunikowania interesariuszom wszystkich kluczowych zdarzeń w sposób aktywny i szybki.
Przewiduje się, że 50% ważnych obecnie umiejętności w pracy marketerów do 2030 roku będzie zbędnych. Ważne jest więc, aby dostrzegać i rozwijać te talenty, które będą miały kluczowe znaczenie w przyszłości.
Humans vs. Machines: Untangling the Tasks AI Can (and Can’t) Handle
R. Layne
Harvard Business School
https://hbswk.hbs.edu/item/humans-vs-machines-untangling-the-tasks-ai-can-and-cant-handle
Multidyscyplinarny zespół, w tym wykładowcy Harvard Business School i eksperci firmy BCG, podjął wysiłek przetestowania sztucznej inteligencji w symulacjach odwzorowujących rzeczywiste warunki. Badaniu poddano 758 konsultantów, zarówno tych, którzy używali AI w swej pracy, jak i tych, którzy nie korzystali ze sztucznej inteligencji.
Okazało się, że osoby (konsultanci) korzystające z AI wykonują niektóre zadania szybciej, a ich wyniki są o 40% lepsze (choć sztuczna inteligencja może nieco stłumić różnorodność ich pomysłów). Jednak w przypadku bardziej złożonych zadań konsultanci korzystający ze sztucznej inteligencji mieli o 19 punktów procentowych mniejsze szanse na udzielenie prawidłowej odpowiedzi.
Badania pozwoliły na stworzenie „persony” osób korzystających zer sztucznej inteligencji. Konsultanci, którzy najefektywniej korzystali ze sztucznej inteligencji, zachowywali się jak „cyborgi” lub „centaury”:
- Centaury, nazwane tak na cześć pół-konia, pół-człowieka z mitologii greckiej, dzieliły zadania między siebie i sztuczną inteligencję. Były one w stanie rozpoznać, które zadania najlepiej przekazać ludziom, a które mogą być skutecznie zarządzane przez AI.
- Cyborgi, których nazwa odnosi się do fikcyjnych istot, które są częściowo ludźmi, a częściowo maszynami, stosowały technologię na każdym kroku. Cyborgi nie tylko delegują zadania na AI, ale także umożliwiają jej wymyślanie własnych.
Does a Purpose Help Brands Grow?
E. Almquist, K. Edwards, Ph. Dowling, A. King
Bain & Company
https://www.bain.com/insights/does-a-purpose-help-brands-grow-ceo-sustainability-guide-2023/
Kwestie środowiskowe, społeczne i związane z ładem korporacyjnym (ESG) nie są już zarezerwowane dla niszowych odbiorców, ale stały się jednym z trzech najważniejszych czynników zakupowych dla ponad 50% klientów na całym świecie.
Aby zrozumieć, co leży u podstaw postrzegania wartości przez konsumentów, zidentyfikowano 30 podstawowych rodzajów wartości. Model „Elements of Value®” dzieli wszystkie te wartości na cztery kategorie:
- funkcjonalne (np.: niższe koszty, wyższa jakość, oszczędność czasu, dostępność)
- emocjonalne (np.: autentyczność, design, premium, nostalgia)
- zmieniające życie (np.: dające nadzieję, samorealizacja, przynależność)
- mające globalny wpływ (np: autotranscendencja).
Pierwotny model (opracowany w 2016) został zaktualizowany właśnie o czynniki związane z ESG. Były nimi: redukcja zanieczyszczeń (funkcjonalne), zdrowie i dobrostan (emocjonalne), inkluzywność (zmieniające życie), etyka, dbałość o planetę, dbałość o ludzi, humanitaryzm (wpływ globalny).
Firmy, które wpisują te wartości w strategię swojej marki, osiągają nawet do 5 razy wyższy wzrost przychodów. Niemniej jednak aby skutecznie się wyróżnić, marki nie tylko osadzają wartości zrównoważonego rozwoju w rdzeniu swojego produktu, ale także w swoich działaniach i modelu rozwoju.
Dispelling 5 Myths about AI in Marketing
M. Helfin
CustomerThink
https://customerthink.com/dispelling-5-myths-about-ai-in-marketing/
Rozwój sztucznej inteligencji i wykładniczy wzrost możliwości, jakie oferuje, sprawiają, że pojawia się wiele mitów z nią związanych. Z pięcioma zmierzyli się eksperci CustomerThink:
- Mit 1: AI zastąpi marketerów – sztuczna inteligencja raczej nie zastąpi marketerów, a „uwolni” im czas na zadania bardziej złożone i dające więcej przyjemności.
- Mit 2: Sztucznej inteligencji brakuje kreatywności – AI, która ma dostęp do wszystkich kreatywnych pomysłów na świecie, ma twórczy potencjał i może wspierać marketerów w generowaniu idei, odkrywaniu insightów itd.
- Mit 3: AI jest trudna i kosztowna – przykłady projektów takich jak Kaggle czy Google Cloud Platform pokazują, jak łatwo jest korzystać z osiągnięć AI, a jednocześnie wraz z upowszechnieniem sztucznej inteligencji koszty związane z jej wykorzystaniem spadają.
- Mit 4: AI jest zagrożeniem dla prywatności – ten mit redukowany jest przez już istniejące i wciąż pojawiające się nowe regulacje, a nawet można przewidywać, że sztuczna inteligencja będzie umożliwiać anonimizację danych, bezpieczną personalizację bez dostępu do wrażliwych informacji.
- Mit 5: AI ograniczy możliwość personalizacji marketingu – prognoza jest dokładnie odwrotna. Istniejące już rozwiązania sprawiają, że marketing z wykorzystaniem AI może być jeszcze bardziej spersonalizowany, dostosowany do tego, na czym naprawdę zależy odbiorcom firmy.
AI copywriter, czyli jak znaleźć wspólny język z technologią
Ł. Majewski
Marketer+
https://marketerplus.pl/ai-copywriter-czyli-jak-znalezc-wspolny-jezyk-z-technologia/
ChatGPT, chyba wciąż najbardziej znana aplikacja AI, wpłynął na zmianę pracy marketerów, a w szczególności copywriterów. Jednocześnie wciąż ponad 80% osób piszących teksty tworzy je samodzielnie.
Tworzenie tekstów to jednak niejedyny sposób wykorzystania sztucznej inteligencji. Tym bardziej że darmowy ChatGPT 3.5 proces uczenia się zakończył na 2021 roku. Kluczowe obszary wykorzystania AI w content marketingu obejmują:
- analizę danych
- generowanie pomysłów
- personalizację treści
- automatyzację procesów copywritingowych (planowanie, publikowanie postów etc.)
- SEO
- testy A/B
- korektę językową
- monitoring mediów społecznościowych.