Tadeusz Żórawski: Wszystko dzieje się zgodnie z prognozami i trendami

Kolejnym rozmówcą na questus BLOG jest Tadeusz Żórawski, specjalista w dziedzinie komunikacji marketingowej, planowania mediów, zaawansowanych badań postaw konsumenckich i analiz reakcji konsumentów na nowe technologie. Obecnie pracuje nad zmianą standardu badań mediowych w ramach projektu IAA Polska. Tadeusz opowiedział nam o swoich największych inspiracjach, zawodowych odkryciach i innowacjach, które jego zdaniem już niedługo zupełnie zrewolucjonizują współczesny biznes.

 

Tadeusz Żórawski - największa książkowa inspiracja

‘Ukryta moc reklamy’ Roberta Heatha.

Miałem przyjemność poznać go później osobiście, to fascynujący człowiek, który 20 lat spędził w agencji reklamowej, a potem gdy zaczął badać, jak działa reklama, ze zdumieniem stwierdził że trzeba zaprzeczyć ‘klasycznej’ teorii – AIDA i innych ‘fundamentalnych prawd’ marketingu.

‘Predictably Irrational’ – Dan Ariely.

Psycholog społeczny, który tłumaczy, dlaczego zachowujemy się w przewidywalnie irracjonalny sposób jeśli chodzi o nasze decyzje zakupowe.

‘Pułapki myślenia’ – Daniel Kahneman.

Znakomite podsumowanie tego czego dowiedział się w całym życiu psycholog społeczny, który dostał Nobla w dziedzinie ekonomii. Cytuje też w związku innych autorów, m.in. Dana Ariely i wielu kolegów, bo ze swoją pozycją nie musi już udowadniać, że ma rację – poświęcił na to około czterdziestu lat. ‘Pułapki myślenia’ napisał mniej więcej dziesięć lat po swoim Noblu, i jest to znakomite podsumowanie wiedzy o psychologii społecznej i ekonomii behawioralnej.

 

Kto wpłynął na życie zawodowe Tadeusza Żórawskiego

 

Wiele było i jest takich osób. Czuję, że gdybym wymienił tylko jedną, to pokrzywdziłbym pozostałe. Na moje życie wpływali i wpływają zarówno moi przełożeni, jak i podwładni, klienci, partnerzy mediowi i badawczy, koleżanki i koledzy z branży, autorytety z dziedziny badań, trenerzy i instytucje wiedzowe takie jak questus. Wspiera mnie też bardzo rodzina. Pomoc i inspiracja przychodzi od autorytetów i znajomych z zagranicy. Jest tych osób naprawdę wiele i jestem im wszystkim ogromnie wdzięczny.

Tadeusz Żórawski o technologiach
Nie obawiam się żadnej technologii. Technologie nie są niebezpieczne, niebezpieczni mogą być ludzie, którzy przy ich pomocy mogą chcieć skrzywdzić innych ludzi. Technologia sama w sobie ułatwia życie i uwielbiam nowinki w tej dziedzinie, natomiast wykorzystuję też psychologię ludzkich decyzji do tego, żeby oceniać, które innowacje się ‘przyjmą’, a które niestety nie – bo o wdrożeniu i zastosowaniu technologii zawsze decyduje człowiek, potencjalny odbiorca. To nie zawsze jest tak, że doskonalsze technicznie rozwiązanie wygrywa… bo ludzie są, jak napisał Dan Ariely, ‘przewidywalnie irracjonalni’.

Tadeusz Żórawski o nauce: Scrum, mind mapy, blockchain

 

Od tego odkrycia minął już ponad rok, ale uważam że takim aktualnym w tej chwili narzędziem jest blockchain i jego zastosowania w sferach pozafinansowych. Dodatkowo wyróżniłbym metody zarządzania projektami takie jak Scrum. Znowu bardzo często to nie technologie, ale ludzie i organizacja ich pracy może znacznie przyspieszać albo spowalniać rozwój w każdej dziedzinie.

Bardzo przydają mi się również narzędzia do zarządzania projektami, albo do mind mappingu, takie jak Mindjet MindManager, którego wiernie używam już od kilku lat. Wersja 2017 jest świetna i nie wyobrażam sobie działania, którego nie zaplanowałbym właśnie w tym softwarze. Poza tworzeniem mind map, to narzędzie świetnie integruje się z pakietem MS Office, więc można od razu eksportować prezentacje, tworzyć dokumenty, łączyć zasoby i ustalać plan działania.

 

Tadeusz Żórawski o ciekawostkach z branży
Właściwie nie spotkałem się ostatnio z takimi informacjami. Wszystko dzieje się zgodnie z prognozami i trendami (tymi które identyfikuję bądź tymi wybranymi, które zidentyfikowali inni). Niektóre z tych prognoz wydają się trudne do uwierzenia, ale tak się dzieje – na przykład czas oglądania telewizji nie tylko nie maleje, ale średnio według danych telemetrycznych wręcz wzrasta. Natomiast ekran telewizora staje się też domowym centrum rozrywki, na którym korzystamy z video on demand, YouTube czy oglądamy własne zdjęcia lub filmy.
Tadeusz Żórawski o innowacjach: inteligentne okulary

 

Inteligentne okulary jako narzędzie uzupełniające albo później wręcz zastępujące współczesne smartfony. Inwestują w to wszystkie wiodące firmy na świecie – Facebook, Microsoft, Google, Apple, Samsung, Snapchat, Lenovo i wiele innych większych i mniejszych. W tej chwili rozwiązania koncentrują się na trzech obszarach: VR (Virtual Reality) – np. Oculus FB albo Playstation VR, AR (Augmented Reality – naniesienie informacji na obrazy rzeczywiste) i MR (Mixed Reality – augmented reality z dodatkowymi nierzeczywistymi przedmiotami albo postaciami) – np. Microsoft HoloLens, Lenovo i inne.

Przyszłością będzie moim zdaniem Augmented / Mixed Reality, czyli taki w którym będziemy widzieć otoczenie, ale na jego tle będą dodatkowe informacje, grafiki i/lub postacie czy elementy otoczenia zamienione w coś innego – np. billboard na którym będzie informacja tylko dla nas. W tym roku nastąpił rozwój tych technologii w smartfonach, ale znacznie wygodniej będzie wprowadzić je do okularów, które będą przy tym mogły robić zdjęcia lub nagrywać wideo, tak jak Snapchat Spectacles.

 

Tadeusz Żórawski - specjalista ds komunikacji marketingowej

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Michał Moneta

Absolwent programu Diploma in Professional Marketing, Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Leona Koźmińskiego oraz kursów m. in. w IE Business School, University of California oraz University of Geneva. Jestem również certyfikowanym marketerem DIMAQ, a także absolwentem szkoleń narzędziowych Google – Ads oraz Analytics. Specjalizuję się w digital marketingu, w szczególności w obszarze content managementu, analityki i social mediów. Mam wielkie szczęście, że questus daje mi możliwość rozwoju właśnie w wyżej wymienionych obszarach. W ramach firmy zajmuję się więc budową strategii i zarządzaniem contentem, prowadzeniem mediów społecznościowych (Facebook, LinkedIn), redagowaniem questus BLOG, a także pracą dla klientów - w obrębie audytowania i przygotowywania strategii content managementu, a także realizowania działań operacyjnych. Choć praca, którą wykonuję jest jednocześnie moim hobby, staram się łączyć ją również z innymi zainteresowaniami – „szyję na basie”, uprawiam sporty i czytam rozmaite książki. Pewnie daleko mi do stereotypowego milenialsa, ale dzięki czerpaniu przyjemności tak, z pracy, jak i innych aktywności, hasło work-life balance jest mi niezwykle bliskie. Więcej o mnie znajdziecie na: http://michalmoneta.com/ ?
Ostatnie wpisy