Michael Porter – guru zarządzania

23 maja 1947 urodził się Michael E. Porter. Guru zarządzania. Twórca idei łańcucha wartości, a przede wszystkim modelu analizy konkurowania w sektorze i strategii konkurowania. Mimo różnych współcześnie opinii nauka, a także praktyka zarządzania ma mu wiele do zawdzięczenia. 70. rocznica urodzin to dobry moment, aby przypomnieć i podkreślić rolę Michaela Portera i jego idei.

 

Równy wśród wielkich

Porter może być stawiany w równym rzędzie z takimi autorami i badaczami jak Henry Mintzberg, Alfred Chandler czy Kenichi Ohmae. Od czasu opublikowania „Competitive Strategy – Techniques for Analyzing Industries and Competitors”(1980)[1] czy też drugiej jego fundamentalnej pozycji “Competitive Advantage – Creating and Sustaining Superior Performance” (1985)[2] zarządzanie zmieniło, poszerzyło i rozwinęło perspektywę myślenia o strategii rozwoju, a w szczególności strategii konkurowania.

Do czasu upowszechnienia koncepcji M. Portera myślenie o strategii i zarządzaniu koncentrowało się na zasobach wewnętrznych, ich właściwym kształtowaniu i dostosowywaniu do sytuacji rynkowej. Drugi kierunek myślenia obejmował konkurowanie ceną i zwiększanie udziału rynkowego[3]. Ekonomia skali dominowała nad relacjami, innowacyjnością czy wprowadzoną potem przez M. Portera strategii koncentracji czy dyferencjacji.

 

 

Inna strategia i zarządzania

Wkład Michaela Portera w rozwój zarządzania i strategii dotyczy między innymi zbudowania koncepcji analizy przewagi konkurencyjnej organizacji z wykorzystaniem łańcucha wartości. Drugim wartym podkreślenia modelem jest trójdzielna strategia konkurowania, a trzecim 5-elementowa metoda analizy atrakcyjności sektora.

Łańcuch wartości to metoda opisu sposobu budowania wartości, a przez to konkurowania, z wykorzystaniem tzw. działań podstawowych (m.in.: produkcja, logistyka, marketing) oraz działań wspierających (m.in.: zaopatrzenie, HR, finanse). Analiza kluczowych procesów pozwala zidentyfikować kluczowe kompetencje, sposób budowania wartości oraz także słabe punkty organizacji. Alternatywą może być na przykład model 7S McKinsey’a.

Identyfikacja kluczowych zasobów i sposobu budowania wartości winna być uzupełniona analizą tzw. „5 sił Portera”. Umożliwia ona analizę mikrootoczenia i ocenę rentowności sektora, w jakim firma konkuruje przez pryzmat pięciu kluczowych obszarów:

  • liczba konkurentów i intensywność konkurowania,
  • liczba substytutów i intensywność konkurowania między produktami w sektorze a produktami substytucyjnymi,
  • pozycja przetargowa nabywców,
  • pozycja przetargowa dostawców,
  • niebezpieczeństwo pojawienia się nowych firm w sektorze, o którym decydują tzw. bariery wejścia do sektora i wyjścia z niego

 

5 sił Portera. Analiza rentowności sektora

 

Życzenia dla jubilata

Michael Porter to znacząca postać we współczesnym krajobrazie zarządzania. Trudno sobie wyobrazić zarówno dzisiejsze zarządzanie, jak i praktykującego menedżera, który nie znałby łańcucha wartości, modelu 5 sił czy też trzech kluczowych strategii konkurowania.

Porter zmienił spojrzenie na zarządzanie, analizę strategiczną i strategię konkurowania. Życzymy Jubilatowi i sobie kolejnych ważnych intelektualnie i praktycznie odkryć.

Na podstawie:
[1] M. Porter: Competitive Strategy – Techniques for Analyzing Industries and Competitors; Free Press; New York, 1980
[2] M. Porter: Competitive Advantage – Creating and Sustaining Superior Performance; Free Press; New York, 1985
[3] Grupa autorów: Twórcy teorii ekonomicznych – tom 7; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 170

 

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Robert Kozielski

Nie chcę i nie umiem pracować bez zaangażowania. Mówią, że jestem od pracy uzależniony… i pewnie mają rację. Na początku questus – którego jestem założycielem – miał być przede wszystkim Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym The Chartered Institute of Marketing. Z czasem stał się także społecznością marketerów i miejscem narodzin wielu innowacyjnych projektów. Jestem doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych, profesorem Uniwersytetu Łódzkiego, posiadam tytuł Chartered Marketer, byłem stypendystą Fundacji Fulbrighta, członkiem Marketing Science Institute. Na koncie mam również kilka książek, w tym uznaną za najlepszą książkę ekonomiczną roku 2013 „Biznes nowych możliwości”. „Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu”, czy „Wskaźniki marketingowe”. Obie publikacje zostały wydane także w języku angielskim w Londynie.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej