Marketer na rynku B2B w epoce czwartej rewolucji cyfrowej

Marketer na rynku B2B w epoce czwartej rewolucji cyfrowej

 

Żyjemy w świecie, gdzie era cyfrowa kształtuje naszą rzeczywistość, wywiera ogromny wpływ na zwyczaje klientów, a tym samym na ekosystem marketingowy. W ostatnich latach granica między marketingiem B2B (Business to Businnes) a B2C (Business to Consumer) ulega zatarciu. Strategie i rozwiązania, które dotąd charakteryzowały modele marketingowe B2C, dziś przechodzą do modelu B2B, tworząc nową jakość i nowe wyzwania dla marketerów, a także na nowo definiują cele i zadania pracowników tego sektora. Czym jest więc dziś nowoczesny i skuteczny marketing na rynku B2B? Sztuką? Subtelną umiejętnością dostarczania nieprzewidywalnym istotom ludzkim wysokiej klasy doświadczeń[1]?

 

Marketer, czyli kto

 

Marketer, w szczególności na rynku B2B jawi się w tej nowej rzeczywistości jako osoba wspierająca, integrująca i koordynująca procesy biznesowe. Do najważniejszych zadań „orchestratora”, jak określił specjalistę ds. marketingu, Jakub Smarz, ekspert komunikacji korporacyjnej w polskim oddziale Marketing and Communication Lead Accenture, należą: rozumienie całego biznesu, tj. całościowy ogląd reprezentowanej firmy, definiowanie priorytetów oraz wskazywanie inicjatyw niestrategicznych, z czym wiąże się optymalizacja procesów biznesowych.

Jakub Smarz wymienia kluczowe czynniki sukcesu w pracy marketera, spełniające jednocześnie wymogi dobrych praktyk. Są to:

  1. pragmatyzm,
  2. dogłębne rozumienie własnej organizacji,
  3. rozumienie potrzeb i zachowań klientów,
  4. dobór odpowiednich narzędzi pozwalających na zmaksymalizowanie efektywności.

Te czynniki tworzą jednak obszar, który z jednej strony może być twórczy, ale z drugiej generować napięcie z innymi działami w firmie, w szczególności z działem sprzedaży.

Twórczy konflikt

 

Ponieważ w płynnej rzeczywistości zmieniają się zwyczaje zakupowe klientów, a stare techniki sprzedażowe odchodzą w przeszłość, zdarza się, że relacje na linii sprzedaż – marketing stają się napięte. Czy konflikty między działami sprzedaży i marketingu mogą przynieść coś dobrego? Tak pod warunkiem jednak, że konflikt będzie konstruktywny, czyli taki, który wprowadzi do organizacji nową jakość. Konieczna przy tym jest również zgodność pracowników w rozumieniu sukcesu firmy i świadomość swojego miejsca w lejku marketingowo-sprzedażowym. Szacuje się, że dzięki zsynchronizowaniu działań marketingu i sprzedaży można generować o 38% wyższe przychody oraz utrzymać o 36% więcej klientów[2].

 

Metody i narzędzia

 

Działania marketingowe w obszarze B2B, mimo coraz bardziej rozmywających się granic, wciąż opierają się budowaniu i utrzymywaniu długotrwałej relacji z klientemwzajemnego zaufania. To co sprawdza się już teraz w pracy marketera i sprawdzi się w przyszłości, to:

  • digital marketing
  • marketing relacji
  • branding i employer branding
  • sztuczna inteligencja i automatyzacja.

Przestrzeń cyfrowa cywilizuje się, a działania marketingowe w tym obszarze będą podlegać ciągłej automatyzacji i optymalizacji. Prognozuje się, że rola jednostki się zmniejszy, natomiast na znaczeniu zyska sztuczna inteligencja, dzięki której będzie można szybciej i dokładniej identyfikować grupy docelowe, definiować ich potrzeby oraz dostarczać im potrzebne treści.

Brandingemployer branding pozwalają z kolei wyróżnić konkretną firmę spośród konkurencyjnych przedsiębiorstw, przyciągnąć talenty do organizacji i lepiej dopasować kandydatów do kultury organizacyjnej. (Według raportu HRM Institute Raport Employer branding w Polsce dziś tylko 15% polskich pracodawców posiada przejrzystą strategię employer brandingową).

Nowe technologie zrewolucjonizowały świat biznesu i rewolucja ta będzie trwała nadal. Tradycyjny podział na marketing lokalny i globalny traci rację bytu, a marketer stoi przed wyzwaniem, a zarazem szansą, „ułożenia swoich puzzli z kawałków, które do tej pory nie były dostępne”. Najważniejszym czynnikiem sukcesu w biznesie jest jednak marketing relacji zwany także marketingiem więzi: dziś nie sprzedaje się już tylko produktu, sprzedaje się markę, a razem z nią zbiór wartości. A ponieważ koszt utrzymania klienta w zależności od rodzaju produktu lub usługi jest od kilku do dziesięciu razy niższy niż koszt zdobycia nowego klienta[3], nawiązanie i utrzymanie dobrych relacji z nabywcą naszych usług czy produktów staje się kluczowym wyzwaniem dla marketerów.

 

Kompetencje przyszłości

 

Czy wobec wszechobecnych zmian da się w ogóle wyróżnić future skills w zawodzie marketera, który sam w sobie podlega nieustannej dynamicznej ewolucji? Jakub Smarz w podcaście wymienia trzy takie kompetencje:

  • otwarta głowa, czyli gotowość do ciągłego aktualizowania stanu wiedzy o sobie, reprezentowanej organizacji i świecie
  • otwartość na zmiany, pozwalająca wykorzystywać nowe możliwości i podejmować nowe wyzwania
  • bardzo dobra znajomość biznesu

Jeśli więc „głównym trendem w obecnych czasach jest zmiana”[4], to elastyczność, kreatywność i zdolność do szybkiego reagowania stają się tymi umiejętnościami, które pozwolą marketerowi odnaleźć się wśród zmiennej rzeczywistości i z sukcesem opowiadać swoją historię.

 

[1] Por. https://www.imdigital.com/blog/blurring-the-lines-between-b2b-and-b2c: dostęp 15.07.2023.

[2] Za: https://www.marketingprofs.com/opinions/2016/29174/the-secret-to-account-based-marketing-success; dostęp 15.07.2023.

[3] Za: M. Janiak Marketing relacji, „Zeszyty Naukowe. Zarządzanie” 905, UEK, 2013, str. 93.

[4] Wypowiedź anonimowego eksperta branżowego. Za: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Branzowy-Bilans-Kapitau-Ludzkiego-II—sektor-komunikacji-marketingowej_16032022.pdf, dostęp 16.07.2023.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Anna Taraska

Ostatnie wpisy
Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI) Rewolucja zaczyna się wcześniej, niż myślisz. Zmiany często zaczynają się dużo wcześniej, zanim stają się zauważalne (Eccles, 1991). Jak jednak rozpoznać sygnały zmiany, gdy tempo ich przyśpieszenia jest tak...

czytaj dalej