Ludzie, którzy zmieniają świat: profesor Claudia Goldin

 

„Zawsze myślałam o sobie jak o detektywie. Detektyw zawsze wierzy w to, że jest jakiś sposób na znalezienie odpowiedzi”.

Tegoroczna nagroda Nobla z ekonomii (tak potocznie nazywa się Nagrodę Banku Szwedzkiego w dziedzinie nauk ekonomicznych) została przyznana profesor Claudii Goldin z Uniwersytetu Harvarda „za głęboki wgląd w sytuację kobiet na rynku pracy”, jak podała w uzasadnieniu Królewska Szwedzka Akademia Nauk. Goldin jest trzecią kobietą uhonorowaną tą prestiżową nagrodą, i pierwszą, która dostała ją samodzielnie.

Zrozumienie roli kobiet na rynku pracy jest dla społeczeństwa ważne między innymi dlatego, że jeśli kobiety nie mają takich samych możliwości co mężczyźni lub uczestniczą w rynku pracy na nierównych warunkach, ich praca, umiejętności i talenty zostają zmarnowane. Dzięki przełomowym badaniom Goldin mamy znacznie większą wiedzę o czynnikach leżących u podstaw sytuacji kobiet, oraz o tym, jakie bariery należy usunąć w przyszłości” podkreślił przewodniczący komitetu noblowskiego Jakob Svensson. Nagroda jest przyznawana od 1969 roku, jej pierwszymi laureatami zostali Ragnar Frisch i Jan Tinbergen.

Claudia Goldin jest amerykańską naukowczynią, ekonomistką, dyrektorką jednego z programów badawczych National Bureau of Economic Researchprywatnej organizacji non-profit zajmującej się badaniami w dziedzinie ekonomii. Była przewodniczącą Amerykańskiego Towarzystwa Ekonomicznego w kadencji 2013–14. Specjalizuje się w historii gospodarczej Stanów Zjednoczonych oraz prowadzi badania w zakresie nierówności ekonomicznych związanych z płcią.

Razem z mężem Lawrence’em Katzem, profesorem ekonomii na Harvardzie, opiekują się 13-letnim golden retrieverem o imieniu Pika. Claudia Goldin uwielbia kontakt ze studentami, dzięki którym, jak mówi, „codziennie dociera do granic wiedzy”. W dniu, w którym dowiedziała się o decyzji komitetu noblowskiego, po południu jak zwykle poszła na zajęcia na uczelni.

 

„Uważam, że zawody, w których występują największe różnice między płciami, to te, które charakteryzują się najmniejszą przewidywalnością i są najbardziej wymagające czasowo”.

Większość teorii rozwoju gospodarczego zakładała, że wraz ze wzrostem ekonomicznym kobiety automatycznie znajdują swoje miejsce na rynku pracy. Badania Goldin, obejmujące archiwalne dane z dwustu lat, pokazują jednak, że uczestnictwo kobiet w rynku pracy z biegiem czasu tworzy krzywą w kształcie litery U: w miarę jak punkt ciężkości w gospodarce przesuwał się z rolnictwa w stronę przemysłu, udział kobiet w rynku pracy malał, głównie ze względu na trudności w pogodzeniu opieki nad dziećmi z pracą w fabryce – dotyczyło to zwłaszcza zamężnych kobiet. Gdy jednak w gospodarce zaczęły dominować usługi, odsetek pracujących kobiet rósł.

Drugi obszar badań profesor Goldin koncentruje się na nierównościach płacowych kobiet i mężczyzn. Luki płacowej nie da się już, tak jak w przeszłości, wytłumaczyć różnicami w wykształceniu. Kobiety zarabiają mniej od mężczyzn, ponieważ zostają matkami, a bezpłatne obowiązki opiekuńcze są niesprawiedliwie dzielone w parach. Luka płacowa zaczyna się pojawiać u kobiet rok lub dwa po narodzinach pierwszego dziecka. W wieku 45 lat kobiety zarabiają już 55 proc. tego co mężczyźni – co wynika ze związanych z opieką nad dziećmi czynników takich jak przerwy w pracy zawodowej oraz ograniczenie liczby godzin pracy.

Trzeci obszar badań noblistki dotyczy oczekiwań kobiet dotyczących ich własnych karier. Kobiety w przeszłości brały za wzór własne matki, które wracały do pracy dopiero po odchowaniu dzieci. Zgodnie z rozpowszechnionym modelem akceptowanym, a nawet propagowanym przez społeczeństwo kobiety nadal często nie planują swoich karier, skupiając się na roli matek i żon. Częściowo odpowiedzialne są za to „chciwe miejsca pracy”, jak nazywa badaczka firmy, które stawiają pracownikom wymagania niedające się pogodzić z opieką nad dziećmi. Kobiety w dalszym ciągu specjalizują się w innych zawodach niż mężczyźni, są niedostatecznie reprezentowane na dobrze opłacanych stanowiskach i ponoszą finansowe koszty posiadania dzieci. Rodzicielstwo zwykle powoduje duży i trwały spadek zarobków matek, choć raczej nie ma wpływu na karierę ojców.

Dlatego konieczna jest zmiana świadomości społecznej, promowanie partnerskiego modelu rodziny, walka z uprzedzeniami i tradycyjnym podziałem obowiązków opiekuńczych, które w przeważającej mierze spoczywają dziś na kobietach oraz wprowadzenie rozwiązań systemowych w zakresie polityki rodzinnej. „Nigdy nie będziemy mieć równości płci, dopóki nie będziemy mieć równości w związkach” mówi Claudia Goldin.

Drogę, jaką nadal przemierzają kobiety, by zlikwidować nierówności płacowe, dobrze ilustruje ich udział w programach The Chartered Institute of Marketing: na 1400 dotychczasowych absolwentów programów CIM dla profesjonalnych marketerów 63% stanowią właśnie kobiety. Ich wytrwałość, ambicje, odwaga i nietuzinkowe myślenie wpisują się w myśl tegorocznej noblistki: „Dla ekonomistów zmiana jest ważna — jest interesująca. Dlatego mężczyźni są nudni, a kobiety interesujące”.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Anna Taraska

Ostatnie wpisy
Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI) Rewolucja zaczyna się wcześniej, niż myślisz. Zmiany często zaczynają się dużo wcześniej, zanim stają się zauważalne (Eccles, 1991). Jak jednak rozpoznać sygnały zmiany, gdy tempo ich przyśpieszenia jest tak...

czytaj dalej