Agile, czyli manifest zwinnego wytwarzania oprogramowania, określa zasady pozwalające usprawnić proces tworzenia software’u i pracę nad projektami. Oznacza też wyższość ludzi i interakcji ponad proces i narzędzia, współpracy ponad formalne ustalenia z klientem, reagowanie na zmiany ponad planowanie czy działające programy ponad dokumentację. W artykule na łamach Forbesa opisano jednak zjawisko całkowicie przeciwne, czyli tak zwane Fake Agile.
Agile we współczesnych organizacjach
Jak pokazują badania Deloitte i McKinsey, ponad 90% kadry kierowniczej wyższego szczebla nadaje wysoki priorytet zwinności, podczas gdy mniej niż 10% postrzega swoją firmę jako „bardzo zwinną”. Oznacza to bardzo dużą dysproporcję między planami i aspiracjami a rzeczywistością. Nie każdej z firm udaje się bowiem osiągnąć takie rezultaty w obszarze agile, jakie początkowo zakłada.
Podstawowe prawa agile
W artykule opisane zostały też trzy podstawowe prawa agile. Są to:
- prawa klienta, dla którego będą kreowane wartości,
- prawa małych zespołów oznaczające pracę w mniejszych grupach i krótszych cyklach, skupiające się na wartościach,
- prawa sieci dążące do zacierania biurokracji i, w zamian za to, tworzenie współdziałających ze sobą zespołów wzajemnie uzupełniających się na różnych etapach.
Jak uniknąć fake agile?
Agile to tak naprawdę długa podróż. Żadna firma nie jest w stanie wdrożyć wszystkich elementów Agile w ciągu kilku dni – wówczas bowiem spotkamy się z tytułowym zjawiskiem fake agile. Cały proces wymaga zatem czasu i właściwie nigdy się nie kończy. Reagując na pojawiające się zmiany również pod tym względem, konieczne jest wprowadzanie usprawnień.
Autor wspomina kilka przykładów takiej „podróży” w wykonaniu największych przedsiębiorstw, takich jak Amazon, Apple, Facebook, Netflix i Microsoft. Pokazane jest, że w każdym przypadku do osiągnięcia dużej zwinności potrzebny był czas, ale także chęć zastosowywania koniecznych zmian. Innymi słowy, aby uniknąć fake agile, trzeba przeprowadzić faktycznie modyfikacje w sposobie funkcjonowania firmy.