Czym jest agile, a czym fake agile?

Agile, czyli manifest zwinnego wytwarzania oprogramowania, określa zasady pozwalające usprawnić proces tworzenia software’u i pracę nad projektami. Oznacza też wyższość ludzi i interakcji ponad proces i narzędzia, współpracy ponad formalne ustalenia z klientem, reagowanie na zmiany ponad planowanie czy działające programy ponad dokumentację. W artykule na łamach Forbesa opisano jednak zjawisko całkowicie przeciwne, czyli tak zwane Fake Agile. 

 

Agile we współczesnych organizacjach

Jak pokazują badania Deloitte i McKinsey, ponad 90% kadry kierowniczej wyższego szczebla nadaje wysoki priorytet zwinności, podczas gdy mniej niż 10% postrzega swoją firmę jako „bardzo zwinną”. Oznacza to bardzo dużą dysproporcję między planami i aspiracjami a rzeczywistością. Nie każdej z firm udaje się bowiem osiągnąć takie rezultaty w obszarze agile, jakie początkowo zakłada.

 

Podstawowe prawa agile

W artykule opisane zostały też trzy podstawowe prawa agile. Są to:

  • prawa klienta, dla którego będą kreowane wartości,
  • prawa małych zespołów oznaczające pracę w mniejszych grupach i krótszych cyklach, skupiające się na wartościach,
  • prawa sieci dążące do zacierania biurokracji i, w zamian za to, tworzenie współdziałających ze sobą zespołów wzajemnie uzupełniających się na różnych etapach.

 

Podstawowe prawa agile

Agile to długa podróż, której żadna firma nie jest w stanie skrócić do kilku dni

 

Jak uniknąć fake agile?

Agile to tak naprawdę długa podróż. Żadna firma nie jest w stanie wdrożyć wszystkich elementów Agile w ciągu kilku dni – wówczas bowiem spotkamy się z tytułowym zjawiskiem fake agile. Cały proces wymaga zatem czasu i właściwie nigdy się nie kończy. Reagując na pojawiające się zmiany również pod tym względem, konieczne jest wprowadzanie usprawnień.

Autor wspomina kilka przykładów takiej „podróży” w wykonaniu największych przedsiębiorstw, takich jak Amazon, Apple, Facebook, NetflixMicrosoft. Pokazane jest, że w każdym przypadku do osiągnięcia dużej zwinności potrzebny był czas, ale także chęć zastosowywania koniecznych zmian. Innymi słowy, aby uniknąć fake agile, trzeba przeprowadzić faktycznie modyfikacje w sposobie funkcjonowania firmy.

Pełny artykuł znajdziecie na łamach Forbes.com.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej