Czego CEO mogą się nauczyć od rektorów wyższych uczelni?

Rektor ma wyjątkowo trudne zadanie. Skomplikowana rzeczywistość uczelni – których misją są badania, nauczanie, uczenie się, a nawet usługi – wymaga wieloaspektowego przywództwa. Scott Cowen pokazuje, jak umiejętności rektorów mogą zostać z powodzeniem wykorzystane w świecie biznesu.

 

Rektor = lider

Scott Cowen, emerytowany rektor i autor Winnebagos on Wednesdays: How Visionary Leadership Can Transform Higher Education dzięki 45-cioletniemu doświadczeniu na uczelni i w biznesie widzi, że CEO mogą się wiele nauczyć od rektorów. Uniwersytet to środowisko bardzo złożone, co czyni funkcję rektora ostatecznym sprawdzianem w byciu liderem. A wielcy przywódcy tego świata – jak prezydent Dwight Eisenhower – niezbyt dawali sobie radę za sterami uczelni…

 

Jaka jest rola rektora na uczelni?

Złożoność uczelnianego środowiska opiera się na kilku elementach, takich jak czynnik ludzki – tysiące młodych ludzi o wielkich potrzebach i dziesiątki pracowników – oraz zaplecze majątkowe, budynki uczelniane i legion mini-środowisk: różne wydziały i biura. Rektor jest także przywódcą pewnej społeczności i ma obowiązki na przykład w czasach kryzysu (Cowen jako rektor odbudowywał system edukacji po huraganie Katrina).

 

Jaka jest rola rektora na uczelni?

 

Czego zatem CEO mogą się nauczyć od rektorów? Cowen wylicza trzy możliwości.

  1. Po pierwsze, wielcy rektorzy wiedzą, że do sukcesu konieczna jest pokora i inteligencja emocjonalna. Muszą być dobrymi słuchaczami, rozwinąć myślenie strategicznestorytelling. Aby dostosować się do wiecznie zmieniającego się świata, trzeba połączyć przeciwieństwa: lewa półkula do planowania i kalkulacji, prawa do zrozumienia, inspirowania i jednoczenia zróżnicowanego grona odbiorców.
  2. Po drugie, uczelnie często odzwierciedlają trendy społeczne, co daje wyjątkowy wgląd w przyszłość. Co więcej, rektorzy mają bezpośredni dostęp do przyszłych pracowników, liderów i konsumentów – już to samo w sobie stanowi bezcenną wiedzę dla sektora biznesowego.
  3. Po trzecie, uczelnie mogą się często poszczycić długą historią, dłuższą niż niejedna firma. Muszą zachować równowagę między podtrzymywaniem tradycji a dostosowywaniem się do zmieniającego się świata. To instytucje z misją, z celem i ze swego rodzaju duszą. U podstaw tego wszystkiego musi leżeć wyjątkowa tożsamość: kim jesteśmy i dlaczego działamy. To poczucie sensu i misji przyda się także w biznesie.

 

Praca rektorów, jak sądzi Cowen, będzie jeszcze bardziej wymagająca z uwagi na nieuchronne zmiany w nauczaniu, spowodowane przez rozwój technologii oraz na wciąż rosnące koszty. Ci, którzy wyjdą obronną ręką z tych procesów, to godni naśladowania liderzy – w murach uczelni i poza nimi.

 

Pełny artykuł znajdziecie na stronie Knowledge@Wharton

 

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej