Branding instytucji kultury i sztuki

Sztuka we współczesnych nam czasach nie tylko opowiada ważne historie, ale może także funkcjonować jako moralny kompas, zmieniać sposób postrzegania świata, zachęcać do empatii i promować działanie. Dlaczego zatem finansowanie sztuki i kultury okazuje się bezradne wobec politycznej presji, nawet jeśli pomaga w rozwoju ekonomicznym? Jak zaradzić tej sytuacji?

 

Jak powiedział Dale Carnegie, autor How to Win Friends and Influence People, „aby być interesującym, zainteresuj się”. Podobnie, aby przykuć uwagę mecenasów i sponsorów, rynek sztuki musi być szczególnie wrażliwy na zmieniające się potrzeby odbiorców. Musi oferować coś nowego, a jednocześnie zapewniać konsumentom przekonanie o tym, że poradzą sobie z tą nowością (co w nowoczesnej sztuce nie zawsze jest łatwe i oczywiste). Przede wszystkim, marki związane ze sztuką powinny nie tylko promować interesujące dzieła, ale same w sobie być interesujące.

 

Kierunki marketingowego rozwoju sztuki

Sztuka zawsze inspirowała odbiorców do patrzenia i refleksji, ale teraz musi iść krok dalej: inspirować do odczuwania i do działania. Jak dotąd, rola kuratorów ograniczała się do zdobycia dzieł, odpowiedniej ich ekspozycji i podsunięcia odwiedzającym pewnych tropów interpretacyjnych, ale dziś to nie wystarcza. Muzea, galerie i inne instytucje powinny spotkać się ze swoim odbiorcami w połowie drogi – czyli, prócz tradycyjnych wydarzeń, należy zwrócić się w stronę bardziej „ludzkich”, opartych na emocjach i nieszablonowych akcjach.

 

Kierunki marketingowego rozwoju sztuki

Kluczem do sukcesu jest często wywoływanie pozytywnych emocji

 

Zamiast umożliwiania biernej obserwacji martwych artefaktów, współczesne instytucje kultury powinny budować atmosferę, która przenika każdego odwiedzającego, zachęcając do dyskusji. Powinny zachęcać do własnej aktywności, nie tylko do zmiany perspektywy. Tak jak Detroit Intitute of Arts, który dosłownie wyszedł ze swoją działalnością na ulicę, tworząc inicjatywę Inside|Out: galerię reprodukcji swoich najważniejszych dzieł na ulicach miasta.

Współczesna sztuka pozwala nam przekraczać nasze granice i otwierać się na nowe możliwości, ale może też przytłaczać. Nie zawsze jest przyjemna do oglądania, ale potrafi budzić różne reakcje. Dlatego pierwszym krokiem powinno być stworzenie marek budujących przestrzeń, w której mecenasi przestaną być tylko widzami, ale będą mogli aktywnie włączyć się do eksplorowania sztuki i rozumienia rzeczywistości. Sztuka jest bardzo potrzeba w zmieniającym się nieustannie świecie, a poprzez odpowiedni branding może nie tylko opowiedzieć jakąś historię, ale także stać się inicjatorem zmiany społecznej.

 

Pełny artykuł znajdziecie w serwisie Brandingmag.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej