Za kulisami headhuntingu - questus

Za kulisami headhuntingu

O trendach i kluczowych kompetencjach w marketingu

Rynek usług HR zmienił się znacząco w ostatnich latach. Filozofia diversity & inclusion, alternatywne formy pracy czy rozwój technologiczny nieodwołalnie zmieniły tę branżę, podobnie zresztą jak i cały biznes. W świecie pracodawców i pracowników pandemia COVID-19 odegrała niebagatelną rolę, zwiększając znaczenie nowych technologii oraz zainteresowanie innymi niż stały etat formami zatrudnienia oraz pracą zdalną[i].

Nowe technologie w sektorze usług HR

W rozmowie z profesorem Robertem Kozielskim, CEO firmy questus, Jolanta Samul-Kowalska, dyrektor zarządzająca w agencji headhunterskiej i rekrutacyjnej Morgan Philips Group zwraca uwagę na rosnący wpływ nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, na procesy rekrutacyjne oraz na ich przydatność podczas oceny kompetencji kandydatów i ich dopasowania do profilu firmy, jej kultury i wartości.

Dzięki AI i serwisom rekrutacyjnym firmy oszczędzają czas i środki, szybciej dokonując selekcji kandydatów, m.in. dzięki dedykowanym platformom dla określonych grup zawodowych, np. dla finansistów, marketerów itp. Również osoby poszukujące pracy korzystają na tych zmianach, ponieważ mają dostęp do szerokiej oferty pracodawców, a zarazem możliwość wyselekcjonowania firm, warunków czy modeli zatrudnienia.

Nie ma już odwrotu od cyfrowej rewolucji i również branża HR, chcąc nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością, musi sięgać po nowe technologie, poznawać je i testować. Jakie są najważniejsze narzędzia HR-Tech wspierające dziś procesy rekrutacyjne? Serwis HRPowerMentor wskazuje pięć takich obszarów[ii]:

  • systemy do badania i rozwoju kompetencji
  • platformy learningowe i microlearningowe
  • aplikacje do zarządzania czasem pracy
  • systemy zarządzania kompetencjami
  • narzędzia do zarządzania feedbackiem i oceną pracowników.

 

Nowe formy pracy

Wśród nowych postpandemicznych trendów obserwujemy także odchodzenie od tradycyjnej formy zatrudnienia (stały etat, stały wymiar czasu pracy, stałe miejsce pracy) na rzecz pracy freelancerskiej, tymczasowej czy doradczej. Jeszcze kilka lat temu wydawało się nieprawdopodobne, że pracownik wykonuje swoje obowiązki w domu, w dowolnym miejscu na świecie, tymczasem dziś właściwie nie wyobrażamy sobie rzeczywistości bez pracy zdalnej. Innowacje w biznesie umożliwiają zatrudnianie pracowników na odległość, bez względu na ich miejsce zamieszkania. Z punktu widzenia pracodawców rynek potencjalnych pracowników znacznie się rozszerzył, natomiast osoby zatrudnione uzyskują większą elastyczność, choć jednocześnie muszą się mierzyć z większą konkurencyjnością, ponieważ rynkiem pracy jest dziś cały świat. Ta sytuacja wymusza na kandydatach konieczność stałego podnoszenia kwalifikacji, zdobywania prestiżowych i rozpoznawalnych certyfikacji i dyplomów.

W poszukiwaniu sensu

Wynagrodzenie nie jest już, zwłaszcza dla pracowników należących do młodszego pokolenia, najważniejszym czynnikiem motywującym ich do pracy. Według badań Instytutu Gallupa z 2018 roku millenialsi i osoby z pokolenia Z oczekują od swoich pracodawców przede wszystkim:

  • troski o dobrostan pracowników
  • etycznych liderów
  • otwartości i transparentności osób na kluczowych stanowiskach
  • realizacji w firmie filozofii diversity & inclusion[iii].

 

Sensowna praca jest tą wartością, która jest w stanie zatrzymać pracownika na dłużej, a rolą firmy jest umożliwienie osobom zatrudnionym znalezienie poczucia sensu i kreowanie kultury zaangażowania. Umożliwiają to m.in. programy typu CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu) czy akcje charytatywne.

 

Marketerzy oczami headhuntera

Zdaniem Jolanty Samul-Kowalskiej marketerzy są nadal poszukiwani na rynku pracy, zwłaszcza specjaliści SEO, specjaliści od social mediów, znający tajniki pracy z influencerami czy osoby potrafiące prowadzić kampanie w modelu programmatic. Coraz większą rolę w profilu kandydata odgrywają kompetencje miękkie, szczególnie wśród menadżerów, którzy delegują zadania, motywują członków zespołu, rozliczają ich z obowiązków i dbają o ich zaangażowanie.

Jak i gdzie marketerzy mogą szukać pracy? Najlepiej byłoby wysłać CV do kilkunastu headhunterów i to jeszcze zanim dana osoba będzie zmuszona do poszukiwania nowego zatrudnienia. Dobrze sprawdzają się bezpośrednie spotkania z konsultantami, którzy pomagają pokierować kandydatów do odpowiednich firm. Uwzględniając najnowsze trendy na rynku pracy marketerzy, którzy chcą bardziej świadomie myśleć o swojej karierze zawodowej, mogą rozwijać następujące kompetencje wskazane przez ekspertkę Morgan Philips Group:

  • analityka (zarządzanie danymi)
  • rozwijanie empatii
  • agile skills
  • zarządzanie stresem.

Ewolucja rynku HR, powiązana ze zmianami w biznesie i, szerzej, na świecie[iv], pociąga za sobą z jednej strony konieczność dostosowania się do płynnej rzeczywistości, ciągłego uczenia się, przyjrzenia się naszej wiedzy i naszym kompetencjom, zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy, ale z drugiej strony umożliwia odnalezienie własnego, sensownego miejsca pracy, dopasowanego do naszych wartości i potrzeb.

 

[i] Wpływ Pandemii Covid-19 na rynek pracy | Filary Biznesu, dostęp 6 października 2023.

[ii] Nowe technologie w HR – co musisz wiedzieć? 5 narzędzi HR-Tech wspierających procesy w firmie – HR Power Mentor, dostęp 7 października 2023.

[iii] 4 Things Gen Z and Millennials Expect From Their Workplace (gallup.com), dostęp 7 października 2023.

[iv] Biznes i marketing 2030  – przegląd najważniejszych globalnych prognoz – questus, dostęp 7 października 2023.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Anna Taraska
Ostatnie wpisy