Zapraszamy na przegląd ciekawych artykułów z polskiej i zagranicznej blogosfery. Co przyniósł nam ostatni miesiąc w sferze marketingowej? Rebranding i repozycjonowanie marki – co musisz wiedzieć? Jakie pytania należy zadać nowym klientom PR? Zaparzcie ulubioną kawę i usiądźcie z nami do przeglądu „prasy”.
#1 Marketing cyfrowy a manipulacja cyfrowa: gdzie jest granica?
Kristin Zhivago
CustomerThink
Czy marketing jest z natury manipulacyjny? Nie, ponieważ gdy marketing jest zrobiony dobrze, nie polega on na manipulacji. Jeżeli sprzedajesz solidny produkt lub usługę, która dałaby komuś coś, czego potrzebował, absolutnie nie ma potrzeby manipulowania, aby to kupił. Dlaczego zatem pojawia się manipulacja? Niektóre firmy nie przeprowadzają wywiadów ze swoimi klientami, aby dowiedzieć się, co im się podoba w produkcie lub usłudze i dlaczego go kupili. Gdyby to robili to zdaliby sobie sprawę, że ci klienci używają innego języka niż zwykły marketingowy „bełkot”.
Marketing, który jest kierowany przez wewnętrzne założenia firmy zawsze będzie słabszy od marketingu, który kierowany jest realiami klienta. Nastawienie klienta, gdy przystępuje on do zakupu, składa się z trzech elementów: jego pragnień, obaw i pytań. Aby skutecznie wprowadzić na rynek swój produkt, musisz zająć się wszystkimi trzema obszarami, ku ich zadowoleniu.
Warto uzmysłowić sobie, że ludzie ciągle szukają rzeczy do kupienia, nawet gdy gospodarka zwalnia. Nie ma konieczności manipulowania nimi i nakłaniania do kupna, wystarczy tylko ich zainteresować danym produktem. Mówienie o produkcie lub usłudze niespełniającej standardów, jakby to była najlepsza rzecz na świecie, jest oszustwem w czystej postaci.
W erze cyfrowej manipulatorzy stali się bardziej wyrafinowani w swoich metodach. Zakładają oni witryny, a nawet firmy, które są zaprojektowane tak, aby naciągać jak najwięcej łatwowiernych klientów, a następnie rozpływać się bez śladu. Manipulacja ma miejsce także, gdy manipulator składa obietnice bez zamiaru ich dotrzymania. Manipulacja zawsze rozpoczyna się od ogniwa, czyli w tym wypadku od manipulatora przy sterze. Firmom prowadzonym przez takie osoby zawsze grozi ujawnienie ich nieuczciwości, co ma przewidywalne negatywne konsekwencje dla firmy i osób, które w firmie pracują.
#2 Jakie pytania należy zadać nowym klientom PR?
Gina Nowicki
Prowly
Podczas wdrażania należy zadać klientowi kilka pytań dotyczących public relations, które zarówno poinformują go o kolejnych krokach, jak i zademonstrują Twoją wiedzę we współpracy z klientami.
Pytania, które należy zadać nowym klientom PR, dzielą się na kategorie:
- Zarządzanie
- Strategia marki
- Oczekiwania klientów
Pytania pomogą wyraźnie określić, w jaki sposób będzie wyglądać komunikacja się z klientem. Warto rozpocząć od pytania kto będzie głównym kontaktem. Musi być to osoba, która zgromadzi potrzebne informację i udzieli ostatecznej akceptacji w imieniu całego zespołu. Po drugie kto zostanie rzecznikiem prasowym i czy potrzebuje on szkolenia medialnego.
Pytania dotyczące strategii marki pozwolą zapoznać się z nadrzędnym planem PR i marketingowym dla klienta. Bardzo ważnym pytaniem jest to kim jest Twój dotychczasowy klient, a kto jest Twoim klientem docelowym. Koniecznie pochyl się nad tym kim są główni konkurenci i jakie są ich mocne i słabe strony w stosunku do marki. Upewnij się o nadchodzących premierach produktów lub ogłoszeniach firmowych.
Zastanów się czy na horyzoncie nie pojawiają się jakieś problemy związane z kryzysem PR. Określ, jak będzie mierzony sukces działań PR. To pytanie odgrywa ważną rolę w strategii PR. Doprecyzuj, czy sukces będzie mierzony sprzedażą, zaangażowaniem w mediach społecznościowych czy może ruchem na stronie. Odpowiedzi uzyskane na zadane pytania od klienta, są złote i warto do nich często wracać.
#3 Monitoring social media – 9 dobrych praktyk [+narzędzia]
Brand 24 Team
Brand 24
W ostatnich latach konsumenci częściej wybierają zakupy online. Plasuje to e-commerce w czołówce handlu detalicznego. Internet dał możliwość ludziom do swobodnego opiniowania, przez co chętniej dzielą się oni swoimi spostrzeżeniami. Monitoring social mediów polega na monitorowaniu słów kluczowych na różnych kanałach społecznościowych. Ma on za zadanie dotrzeć do wzmianek na interesujący nas temat. Zwie się to także social listeningiem. Brand24 monitoruje wzmianki z kanałów takich jak: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok.
Co więcej wśród innych monitorowanych kanałów są także: podcasty, newslettery, strony z recenzjami, fora dyskusyjne, blogi oraz inne publicznie dostępne źródła. Wiele firm używa monitorowania social mediów, aby zbudować silną relację z obserwującymi, a także aby tworzyć lepsze treści i promować swoją markę w sieci. Monitoring mediów, mimo że kojarzy się negatywnie jest legalny.
Aby monitoring był skuteczny warto określić jego cel, wybrać odpowiednie narzędzia, określić słowa kluczowe, monitorować keywordy z błędami, określić słowa wymagane i wykluczone, odkryć możliwości narzędzi, włączyć i spersonalizować alerty mailowe, pobrać aplikację mobilną oraz gromadzić dane w historii.
#4 Rebranding i repozycjonowanie marki – co musisz wiedzieć?
Katarzyna Konwińska
sprawny.marketing
Jak wiemy z różnych źródeł siła marki wynika bezpośrednio z wyobrażenia klienta na temat produktu. Wyobrażenie to natomiast zostało zbudowane na bazie identyfikacji wizualnej i komunikacji marki. Jeżeli wizerunek marki nie spełnia oczekiwań ich klientów warto pomyśleć nad rebrandingiem oraz repozycjonowaniem marki. Co to tak właściwie oznacza?
Rebranding to proces zmiany wizerunku korporacyjnego organizacji. Jest to strategia rynkowa, która polega na nadaniu nowej nazwy lub symbolu. Może ona się także objawiać zmianą designu. Ideą jaka przyświeca rebrandingowi jest „rekonstrukcja” tożsamości marki oraz stworzenie odrębnej od reszty rynku identyfikacji wizualnej. Repozycjonowanie marki (brand repositioning) to zmiana pozycjonowania marki na rynku. Oznacza to wykreowanie nowego wizerunku, aby skuteczniej trafiać do klientów. Różnicą pomiędzy rebrandingiem a repozycjonowaniem jest głębokość zmian.
Rebranding pozwala na zmianę zewnętrznych aspektów, natomiast repozycjonowanie pozwala na dotarcie do zupełnie nowego odbiorcy. Repozycjonowanie modyfikuję przekaz marki. Firmy, które rozwijających się w bardzo szybkim tempie bądź funkcjonujących od dłuższego czasu na ciągle zmieniającym się rynku, a ich dotychczasowi klienci naturalnie ewoluowali w wyznawanych wartościach czy potrzebach odczuwają potrzebę zmiany swojej marki. Podczas rebrandingu warto zadbać o hasło, symbol, logo i kolory. Wizerunek marki przekłada się na zaufanie konsumenta do niej.
#5 3 filary sukcesu na TikToku, czyli kopiowanie Twojej reklamy z Facebooka nie ma sensu
Szymon Grzybczyk
NowyMarketing
Od momentu wielkiego bum na TikToka umiejętność tworzenia viralowych materiałów wideo i bycie na czasie z trendami stało się ważniejsze, niż to jakim sprzętem wykonuje się reklamy. Na co powinno się zwrócić uwagę podczas tworzenia reklam? Po pierwsze ważny jest kontekst oraz lokowanie, czyli sztuka zareklamowania czegoś bez robienia z tego reklamy. Wydaje się skomplikowane, ale wcale takim nie jest. TikTok od początku wyłamuje się ze schematu „idealnego życia”, platforma ujęła swoich użytkowników naturalnością, zabawnym podejściem a czasami nawet wyśmiewaniem „idealnego świata”. Marki, które potrafią zaprezentować swój produkt tworząc do niego historię oraz nawiązując do aktualnych trendów mają szansę odnieść sukces. Kluczem do świetnych wyników może być także elastyczność, pomysł oraz dobry timing. Warto także pokazać swój produkt od strony zaplecza – uzmysłowić odbiorcy jak wygląda jego obsługa czy proces tworzenia od strony backstage’u. Dobrym pomysłem będzie stworzenie poradników edukujących w konkretnej branży oraz produktu. Podsumowując mając dobry aparat w telefonie oraz umiejętność grania ze światłem i kilka świateł z blendami jesteś w stanie wejść do świata reklamy TikToka nawet z małym lub średnim budżetem.
#6 Jak etyka ujawnia siłę lub słabość marki
Larry Light
Branding Strategy Insider
Postrzeganie firmy jak przedmiotu odpowiedzialnego jest jednym z najważniejszych elementów marki. Szczególnie dotyczy to marek korporacyjnych. Odpowiedzialność polega na demonstrowaniu dobrej postawy obywatelskiej i dotyczy ona całej firmy. Co za tym idzie musi się ona przejawiać w myślach i działaniach firmy. Każda marka powinna posiadać etykę odpowiedzialności. Oznacza to bycie świadomym oraz życie w zgodzie z naturą, społecznością czy interesariuszami. Przykładem marki, która boryka się z problemami związanymi z etyką odpowiedzialności jest Facebook, Meta. Zachowanie marki nie odzwierciedlało niczego zbliżonego do etyki odpowiedzialności. Aby rozwiązać swoje problemy etyczne i społeczne, Meta, a następnie Facebook, stworzył Zespół Odpowiedzialnej Innowacji. Niestety po jakimś czasie został on rozwiązany, a z perspektywy brandingu był to wielki błąd. Odpowiedzialne praktyki biznesowe wpływają na postrzeganie marki, co z kolei wpływa na preferencje. Reputacja społeczna marki wpływa na decyzje dotyczące zakupu i użytkowania. Inne dane wskazują, że ludzie budują relacje z markami, które robią dobre rzeczy. Marki, które są postrzegane jako odpowiedzialne zyskują zaufanie klientów. Jest to niezwykle istotny element w dzisiejszym niepewnym świecie. Warto pamiętać, że marka to coś więcej niż spójna, wyróżniająca się tożsamość. Wnosi ona wspólną, pozytywną, etyczną kulturę, wartości, cel i ambicję do priorytetów i celów marki. Posiadanie etyki odpowiedzialności w organizacji buduje silną, godną zaufania markę wewnętrznie i zewnętrznie.
#7 Dlaczego 50% wdrażanych produktów kończy się porażką?
Piotr Grocholiński & Beata Michalska Dominiak
Klientocentryczni
W dobie nieograniczonego wyboru klienci chcą tylko tego co dla nich najlepsze. Aby odnieść sukces na rynku potrzebujesz 3 rzeczy: produktu, na który jest duże zapotrzebowanie, umiejętności, aby zbudować i wypromować produkt oraz determinację i konsekwencję. Kluczową rzeczą jest zrozumienie potrzeb odbiorcy. Aby to nastąpiło, należy starać się zrozumieć wyzwania swoich klientów, zmiany, ich motywacje, frustracje oraz ciągle zmieniające się cele. Nie warto zmieniać czegoś, co robimy naprawdę dobrze. Nie warto ulegać modom tylko dlatego, że robią tak inni. Dodatkowo warto pamiętać, że klienci nie chcą korzystać z produktów i usług, które wydają im się trudne w użytkowaniu. Sukces można osiągnąć, jeśli przywiązuje się wagę do nowych, ciekawych pomysłów. Gdy ma się odwagę do podejmowania wyzwań, a także skłonność do eksperymentowania oraz obserwowania klientów i ich potrzeb można zdziałać bardzo dużo. Stosując równowagę między techniczną wykonalnością a opłacalnością można uniknąć tworzenia produktów, których nikt nie potrzebuje, a które dalej pojawiają się w ofercie sprzedaży, czasami generując przy tym ogromne koszty.