Marketing 4P: promocja, komunikacja i geniusz Coca-Coli [elementarz marketera #6]

Czas na kolejną odsłonę wiedzowego cyklu na questus BLOG. Dziś omawiamy dla Was ostatni element koncepcji 4P – promocję. Z artykułu dowiecie się między innymi jaka jest rola promocji w strategii marketingowej oraz jak rewolucja digitalowa zmieniła świat reklamy. Na koniec przybliżymy w jaki sposób Coca-Cola wykorzystuje swoją komunikację w celu zbudowania przewagi konkurencyjnej. Inspirującej lektury!

Termin „promocja” od zawsze kojarzy nam się ze zniżką na produkt, atrakcyjnym rabatem czy atrakcyjną, zakupową okazją. W marketingu to jednak znacznie szersze zagadnienie. Obejmuje ono tak zwany „promotional mix”, czyli zestaw narzędzi, które znacznie trafniej możemy określić jako komunikacyjne, aniżeli stricte promocyjne.

W dzisiejszych czasach organizacji nie wystarczy kreowanie samej wartości dla klienta poprzez produkt, jego cenę i odpowiednie miejsce dystrybucji. Firmy muszą ją również zakomunikować, wykorzystując do tego szereg aktywności ze wspomnianego promotional mix.

 

Przed nadejściem digitalowej rewolucji do podstawowych narzędzi komunikacyjnych należały:

  • reklama czyli, wg definicji Philipa Kotlera, każda płatna, bezosobowa forma prezentacji i promocji idei, dóbr lub usług przez określonego nadawcę komunikatu. Jej celem jest poinformowanie odbiorcy o produkcie, przypomnienie mu o nim, odróżnienie marki na tle konkurentów czy też przekonanie klienta do zakupu.
  • Następny element – sprzedaż osobista – to z kolei wykorzystanie sprzedawcy do zaprezentowania i zaoferowania produktu, z reguły pojedynczemu odbiorcy. Z uwagi na wyższy koszt takiej formy komunikacji jest ona wykorzystywana głównie w sektorze B2B.
  • public relations to natomiast długookresowe działania mające na celu budowanie dobrych relacji z otoczeniem i kreowania pozytywnego wizerunku organizacji. To także zestaw działań uruchamianych na wypadek rozmaitych kryzysów wizerunkowych.
  • kolejnym elementem promotional mix jest marketing bezpośredni, czyli forma spersonalizowanej komunikacji z odbiorcą. Jej celem jest budowanie indywidualnej relacji z klientem, m. in. poprzez wysyłkę listów czy katalogów.
  • ostatnim elementem jest promocja sprzedaży, czyli działania, mające na celu krótkookresowe pobudzenie sprzedaży produktów, np. poprzez rabaty, kupony czy konkursy.

 

Marketing 4P: narzędzia komunikacji przed rewolucją Digital

W kontekście marketingu mix promocja to znacznie szersze pojęcie niż tylko reklama.

Przyznajcie, że czegoś brakuje w poniższych narzędziach. Rozwój internetu i marketingu cyfrowego zupełnie zredefiniował dotychczasowe formy komunikacji z odbiorcami, tworząc również zupełnie nowe obszary i narzędzia.

 

Promocja w czasach digital marketingu

Dziś każdy ze wspomnianych elementów promotional mix uwzględnia elementy digital marketingu. Reklama internetowa obejmuje zarówno statyczne bannery, jak i dynamiczne kreacje, reklamy w wyszukiwarkach czy treści wideo. W ramach Public Relations marki mają możliwość tworzenia wirtualnych biur prasowych i budowania wizerunku wyłącznie przy użyciu internetowych narzędzi.

Ogromną rewolucją dla koncepcji 4P było także powstanie mediów społecznościowych, a wraz z nimi możliwości prowadzenia dwustronnej komunikacji z odbiorcą. Social Media, z Facebookiem na czele udostępniły także szereg nowych narzędzi reklamowych, zapewniających znacznie dokładniejsze targetowanie odbiorców.

 

Marketing 4P: promocja w czasach digital marketingu

W czasach digital marketingu na efektywną promocję spory wpływ mają social media.

Internet otworzył również nowe możliwości spersonalizowanej komunikacji z klientem, z marketing automation na czele. Masowa wysyłka katalogów czy listów ustępuje sprofilowanym mailom, czatom i dostosowanym do odbiorcy komunikatom na stronie www.

Jak widzicie, w dzisiejszych czasach organizacje mają do dyspozycji naprawdę ogromną paletę narzędzi komunikacji z klientem. Wiele z nich integruje online’owe i offline’owe kreacje, tworząc zintegrowane kampanie, docierające do konsumentów w każdym punkcie ich styku z marką.

 

Coca-Cola jako przykład dobrego wykorzystania promocji

Nie sposób wskazać jednej firmy, której działania komunikacyjne zasługują na szczególne wyróżnienie. Na pewno każdy z Was jest w stanie przywołać telewizyjne reklamy, facebookowe bannery czy kampanie mailingowe, które szczególnie utkwiły Wam w pamięci.

Nas od zawsze zachwycały działania Coca-Coli. Amerykańskie przedsiębiorstwo przez ponad 130 lat swojego istnienia rozpędziła swoją sprzedaż z 9 do blisko 2 miliardów butelek dziennie, a jako znaną markę przywołuje ją 95% konsumentów z całego świata.

 

Marketing 4P: promocja Coca-Coli

Coca-Cola jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych brandów na świecie.

Kluczem do sukcesu firmy był nie tylko unikany produkt, ale również, zbieżne z pozycjonowaniem marki, działania komunikacyjne, obejmujące tak znane aktywności, jak:

 

  • charakterystyczną świąteczną ciężarówkę, obwieszczającą nadchodzącą Wigilię,
  • kampanię „Podziel się radością” i imiennie nadrukowane butelki napoju,
  • automaty „hug me machine” zachęcające do okazywania uczuć drugiej osobie,
  • kampanię „share a coke” motywującą do dzielenia się Coca-Colą z innymi.

 

Mamy nadzieję, że przyswoiliście sporą dawkę marketingowej wiedzy, którą będziecie mogli wykorzystać w Waszych działaniach. To jednak tylko wycinek tego, co mamy Wam do zaoferowania! Sprawdźcie nasze pozostałe artykuły oraz filmy na YouTube aby dowiedzieć się więcej!

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Michał Moneta

Absolwent programu Diploma in Professional Marketing, Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Leona Koźmińskiego oraz kursów m. in. w IE Business School, University of California oraz University of Geneva. Jestem również certyfikowanym marketerem DIMAQ, a także absolwentem szkoleń narzędziowych Google – Ads oraz Analytics. Specjalizuję się w digital marketingu, w szczególności w obszarze content managementu, analityki i social mediów. Mam wielkie szczęście, że questus daje mi możliwość rozwoju właśnie w wyżej wymienionych obszarach. W ramach firmy zajmuję się więc budową strategii i zarządzaniem contentem, prowadzeniem mediów społecznościowych (Facebook, LinkedIn), redagowaniem questus BLOG, a także pracą dla klientów - w obrębie audytowania i przygotowywania strategii content managementu, a także realizowania działań operacyjnych. Choć praca, którą wykonuję jest jednocześnie moim hobby, staram się łączyć ją również z innymi zainteresowaniami – „szyję na basie”, uprawiam sporty i czytam rozmaite książki. Pewnie daleko mi do stereotypowego milenialsa, ale dzięki czerpaniu przyjemności tak, z pracy, jak i innych aktywności, hasło work-life balance jest mi niezwykle bliskie. Więcej o mnie znajdziecie na: http://michalmoneta.com/ ?
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej