Za nami pierwszy pierwsza część wpisów omawiających elementy Marketingu Mix – ostatnio wspominaliśmy o produkcie, jego roli w strategii marketingowej i życiu konsumenta. Dziś czas na kolejną, niezwykle istotną część koncepcji 4P – cenę. Dowiecie się tego jak cena wpływa na postrzeganie produktów i usług przez konsumenta. Oprócz tego opiszemy jakie strategie cenowe może zastosować organizacja oraz jak ogromną rolę może odgrywać cena w przypadku marki luksusowej, takiej jak Tiffany. Inspirującej lektury!
Na samym początku warto zadać sobie pytanie, czym w ogóle jest cena. Dla organizacji, jest to suma pieniędzy, jaką pobiera za produkt. Z punktu widzenia konsumenta, jest to natomiast suma wszystkich wartości, które wymienia na korzyści z korzystania z danego towaru.
Oznacza to, że organizacje muszą być niezwykle ostrożne w planowaniu swoich strategii cenowych. Jeden niepożądany, nieuzasadniony ruch może sprawić, że nawet najbardziej lojalny dotychczas konsument, przestanie postrzegać dany produkt za wart swojej ceny.
Jak zatem zbudować strategię cenową? Możemy wyróżnić trzy podstawowe metody.
Ustalanie ceny w oparciu o koszty
Pierwszą z nich jest ustalanie ceny produktu w oparciu o nasze własne koszty. Przy tej strategii musimy oszacować wydatki potrzebne na produkcję, dystrybucję, marketing i sprzedaż towaru, a następnie uwzględnić pewną stopę zwrotu, jakiej oczekujemy. Znając te wartości, możemy wyznaczyć właściwą cenę produktu na dwa sposoby:
- Pierwszym jest narzut na koszty, czyli procentowa nadwyżka ceny w stosunku do kosztów wytworzenia produktu. Mając koszty na poziomie np. 20 zł, możemy sprzedać produkt za 30 zł, co da nam 50-procentowy narzut. Jest to jednak metoda bardzo arbitralna, ignorująca kwestię popytu i zainteresowania konsumentów.
- Drugą metodą jest natomiast ustalenie ceny na podstawie progu rentowności. W tym przypadku szacujemy cenę w oparciu o popyt i potencjalne zyski, a cenę ustawiamy w taki sposób, aby pokryć koszty produkcji i marketingu produktu. Im wyższa cena, tym niżej będzie znajdować się próg rentowności i, teoretycznie, tym szybciej osiągniemy zysk na produkcie. Nie zapominajmy jednak o spadającym zainteresowaniu konsumentów.
Ustalanie ceny w oparciu o ceny konkurentów
Kolejną strategią cenową, o której warto wspomnieć jest ustalanie cen w oparciu o ceny konkurentów. To relatywnie prosty sposób, który umożliwia firmie wyznaczenie cen towarów dzięki analizie innych produktów z danej branży lub kategorii produktowej.
W tym celu, należy w pierwszej kolejności rozważyć, jak oferta firmy wygląda na tle konsumentów w kwestii wartości dla klienta. Jeśli klienci uznają, że nasze produkty dostarczają im wyższej wartości niż inne, możemy zażądać za nie wyższej ceny.
Jeśli natomiast mamy do czynienia z odwrotną sytuacją – musimy albo obniżyć cenę albo przekonać odbiorców, że taka, a nie inna kwota jest uzasadniona. Pomocny w tej kwestii będzie inny element marketingu mix – promocja, o której dowiecie się już niebawem, z kolejnych wpisów.
Ustalanie ceny w oparciu o wartość dla klienta
Trzecią strategią cenową, o której chcielibyśmy powiedzieć, jest ustalanie cen w oparciu o wartość dla klienta. To bowiem klient ostatecznie decyduje o tym, czy kwota, jaką musi zapłacić za towar lub usługę jest właściwa czy nie.
W tym podejściu zupełnie odwracamy proces wyceny naszych produktów. Nie zaczynamy od kosztów produkcji czy sprzedaży, a od oceny potrzeb, pragnień i oczekiwań klientów. Jak je oszacować? Przedsiębiorstwa bardzo często po prostu pytają konsumentów o tzw. „Willingness To Pay” – kwotę, jaką byliby skłonni zapłacić za dany produkt. Przeprowadzają również rozmaite rynkowe eksperymenty, które pozwalają im oszacować właściwą kwotę na bazie doświadczeń.
Znając kwotę, jaką jest skłonny zapłacić konsument, firma może w kolejnych krokach określić potencjalne koszty i dostosować resztę łańcucha wartości do wybranej cen. Dzięki takiej formie ustalania wysokości zapłaty, firmy mają możliwość zrozumienia, jaką wartość w produkcie i jego funkcjonalnościach widzą klienci. To bezcenna wiedza, która pozwala nie tylko kształtować ceny, ale również wpływać na pozostałe elementy marketingu mix.
Niestandardowe strategie cenowe
Warto również wspomnieć o innych, bardziej niestandardowych strategiach cenowych, które możemy zastosować. Jedną z nich jest na przykład strategia spijania śmietanki, polegająca na narzucaniu wysokiej ceny towarów i kierowaniu ich w początkowym okresie wyłącznie do tzw. innowatorów i lojalnych konsumentów.
Chcąc być „na bieżąco” i nadążać za trendami, są oni bowiem w stanie zapłacić więcej niż przeciętny konsument. Warunkiem jest jednak silna marka i mocne reklamowe uderzenie tuż po wprowadzeniu produktu. Po tym czasie, następuje obniżka ceny do poziomu akceptowalnego przez większą rzeszę odbiorców.
Tiffany i rola wysokiej ceny w pozycjonowaniu marki
W poszukiwaniu ciekawych strategii cenowych przedsiębiorstw, zwróciliśmy uwagę na Tiffany. Amerykańska firma produkująca biżuterię i zastawy stołowe od zawsze kojarzyła się z luksusem i wysoką jakością. Na początku lat 90. Tiffany uległo jednak modzie na tanią biżuterię i wprowadziło na rynek bransoletkę „Return to Tiffany”, kosztującą 110$. Początkowe sukcesy i duża sprzedaż akcesorium nie trwały jednak długo. Moda na bransoletkę minęła, a bardziej konserwatywni konsumenci odwrócili się od marki, która przestała być ekskluzywna. W 2002 roku firma zdecydowała się więc wrócić do produkcji i sprzedaży droższej biżuterii.
Przykład Tiffany pokazuje, że dla konsumentów, cena jest nierzadko gwarantem i wyznacznikiem jakości. Jej obniżka może sprawić, że marka przestanie być kojarzona z luksusem, a co za tym idzie – odrzuci od siebie klientów, dla których jej ekskluzywny wizerunek był dużą wartością.
Wiemy już, jak ustalać ceny!
A zatem, podsumowując. Z dzisiejszego wpisu dowiedzieliśmy się, czym jest cena i jak ogromną rolę pełni w marketingu organizacji. Poznaliśmy również najpopularniejsze strategie ustalania cen i metody ich kształtowania w oparciu o koszty własne, ofertę konkurencji czy wartość postrzeganą przez konsumentów. Dowiedzieliśmy się także nieco o firmie Tiffany, dla której wysoka cena okazała się być jednym z najistotniejszych wyróżników na rynku.
Gorąco zapraszamy do śledzenia naszego bloga. Przed nami kolejne odsłony marketingowej wiedzy, jak również inne wartościowe wpisy – każdego tygodnia postaramy się dostarczyć Wam sporej dawki materiałów, które wspomogą Was w zawodowym i osobistym rozwoju. Stay tuned!