Jak wypromować jabłko? Case study Cosmic Crisp - questus

Jak wypromować jabłko? Case study Cosmic Crisp

Jak wypromować jabłko? Case study Cosmic Crisp

Jak się okazuje, nawet zwykłe jabłko może stanowić własność intelektualną. Poznajcie Cosmic Crisp, odmianę wyhodowaną dzięki badaczom z Waszyngtonu. Jak z sukcesem wprowadzić na rynek nowe jabłko i jak wybrać dla niego dobrą nazwę?

 

Marketing jabłka – jak go ugryźć?

Już niedługo do warzywniaków trafi nowy gatunek jabłek – Cosmic Crisp, wyhodowany po 20 latach badań na Washington State University na bazie odmian Honeycrisp i Enterprise. Jabłka Cosmic Crisp mogą być przechowywane nawet przez rok bez utraty smaku czy zapachu. Hodowla jabłoni i pobieranie próbek – to naukowcy mają opanowane do perfekcji. Zupełnie osobną kwestią okazało się wybranie nazwy dla nowej odmiany i cała kampania marketingowa.

 

 

Wybieramy imię dla jabłka

Określenie „Cosmic” wymyślili uczestnicy grup fokusowych, próbujących nowej odmiany. Przetchlinki, czyli białe plamki na skórce jabłka, przypominały im kosmos. „Crisp” z kolei nawiązuje do popularności odmiany wyjściowej, Honeycrisp. Kampania mająca na celu wypromowanie jabłka i jego nazwy opiewa na 10 milionów dolarów – to najdroższa kampania w historii sadownictwa.

Profesor marketingu Cait Lamberton chwali wybór nazwy. Połączenie starego, lubianego produktu z nowym to dobra strategia – zwłaszcza w przypadku, kiedy ludzie cenią sobie poszczególne odmiany jabłek i jedzą tylko Fuji, Galę, Czempiony czy Ligole. „Jabłka pełnią różne rolę w życiach ludzi”, zauważa Lamberton. Jabłko zabierane do szkoły, jabłko dodawane do szarlotki – jest tutaj pole do popisu.

 

Marketing Cosmic Crisp

Czasem drobny element produktu może być inspiracją do stworzenia dobrej nazwy. W tym przypadku były to białe plamki na skórce jabłka

 

W poszukiwaniu USP

Każdego roku w handlu wyrzuca się miliony ton jabłek, a konsumenci mają już dość takich odmian jak Red Delicious, które wyglądają pięknie, ale zupełnie nie mają smaku. Cosmic Crisp może zdziałać tutaj wiele dobrego: długi okres przechowywania oznacza, że klienci nie będą musieli rezygnować ze smaku, a hodowcy martwić o sezon sprzedaży i mniej jedzenia będzie się marnować.

Projekt został sfinansowany przez hodowców jabłek stanu Waszyngton dzięki Washington Tree Fruit Research Commission, dlatego początkowo Cosmic Crisp będzie sprzedawany wyłącznie w tym stanie – żeby hodowcy mogli uzyskać zwrot z inwestycji. Odmiana ma trafić do sprzedaży po testach konsumenckich. Profesor Lamberton uważa jesień za dobrą porę na wprowadzanie jabłek do handlu: na Święta piecze się ciasta z jabłkami, a noworoczne postanowienia często składają się z „mniej słodyczy, więcej owoców”. Nowa odmiana może idealnie wpasować się w oczekiwania.

 

Pełny artykuł znajdziecie w serwisie Knowledge@Wharton.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja
Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy