Innowacja zakłócająca i innowacja radykalna – gdzie tkwi różnica?

Druga fala digitalizacji wprowadza zakłócenie (disruption) we wszystkich sferach. Dokładna analiza danych wskazuje natomiast, że nie każda zmiana technologiczna jest zakłóceniem i nie każda jest radykalna. Odróżnienie ich i odpowiednia reakcja mogą być kluczem do sukcesu dla wielu firm.

 

Innowacje zakłócające (ang. disruptive) i innowacje radykalne (ang. radical) stanowią złożony fenomen, ale trzeba umieć je rozróżnić i wykorzystać – brak takich umiejętności może przynieść firmie więcej szkody niż korzyści. Dzięki analizie artykułów naukowych z lat 1975-2015, poświęconych badaniom nad innowacją, okazało się, że to właśnie te dwa typy zmian pojawiały się w tekstach najczęściej i były powiązane z największą liczbą tematów.

 

Czym jest innowacja zakłócająca?

Innowacja zakłócająca ma miejsce, kiedy nowi gracze na rynku rzucają wyzwanie konkurentom z dłuższym stażem, czasem mimo braku odpowiednich zasobów. Proces ten zachodzi na dwa sposoby.

Nowi gracze mogą starać się dotrzeć do targetu przeoczonego przez rywali, proponując im produkt uznany za mniej wartościowy przez bardziej wymagających klientów konkurencji, a potem rozwijać produkt i piąć się w górę. Idealnym przykładem jest Netflix, który zwrócił się do nerdów i w krótkim czasie pokonał swojego największego rywala, firmę Blockbuster.

Druga opcja to stworzenie rynku w miejscu, gdzie jeszcze go nie ma, i pozyskanie klientów, którzy jeszcze nie wiedzą, że staną się konsumentami.

 

Czym jest innowacja zakłócająca?

Netflix jest przykładem firmy, która skutecznie wyprzedziła swoich konkurentów

 

Czym jest innowacja radykalna?

Radykalne innowacje rodzą się natomiast z wykreowania nowej wiedzy i komercjalizacji zupełnie nowych pomysłów albo produktów. Badania nad radykalną innowacją koncentrują się na typach zachowań organizacyjnych i strukturach, przewidując komercjalizację przełomowych pomysłów.

Kiedy zatem zakłócająca innowacja wiąże się z różnymi modelami biznesowymi i wdarciem na rynek low-end, radykalna innowacja opiera się na zdolnościach organizacyjnych oraz indywidualnym i organizacyjnym kapitale ludzkim.

 

Innowacja zakłócająca i innowacja radykalna – różnice w podejściu

Łączenie tych zmian może wprowadzać w błąd, ponieważ powodują je różne mechanizmy, a odpowiedź na nie wiąże się z odmiennymi strategiami. Innowacja zakłócająca wymaga starannego przyjrzenia się potrzebom klientów i nowych modeli biznesowych, a niekiedy świadomego ograniczenia dochodów, żeby z powodzeniem konkurować z nowymi graczami. Innowacja radykalna prowadzi z kolei do reorganizacji możliwości organizacyjnych w firmie i działania szybciej i sprawniej niż istniejący rywale. Dużą rolę odgrywa także zdolność przewidzenia przyszłości i przygotowania się na coraz to nowe zmiany technologiczne.

 

Pełny artykuł znajdziecie na stronie Harvard Business Review.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej