Analiza SWOT – na czym polega i kiedy ją stosować? [elementarz marketera #7]

W naszym kolejnym wiedzowym materiale zapoznamy się z analizą SWOT. Dowiecie się między innymi czym jest analiza SWOT oraz jakie czynniki kryją się pod każdą z tych liter. Oprócz tego  jak dokonać analizy i do jakich strategii może ona doprowadzić.

 

Czym jest analiza SWOT?

SWOT to jedna z najbardziej popularnych metod analizy strategicznej organizacji. Pozwala ona skonfrontować ze sobą pozytywne i negatywne czynniki wewnątrz oraz na zewnątrz przedsiębiorstwa.

Nazwa SWOT to akronim utworzony z pierwszych liter wyrazów, które określają cztery kategorie czynników strategicznych. Litera „S” odpowiada angielskiemu słowu Strengths, czyli mocnym stronom. Pod literą „W” kryje się angielskie Weaknesses oznaczające słabe strony, natomiast „O” oznacza Opportunities, czyli szanse. Ostatnia w nazwie jest litera „T”, która jest skrótem od Threats, czyli zagrożeń.

Wszystkie cztery czynniki umieszczamy na specjalnym diagramie podzielonym na poziome czynniki pozytywne lub negatywne oraz pionowe zewnętrzne lub wewnętrzne. Połączeniem wewnętrznych, pozytywnych czynników są mocne strony, natomiast wewnętrzne negatywne to słabe strony. Przechodząc do czynników zewnętrznych – pozytywne elementy są szansami, z kolei negatywne zagrożeniami.

 

Czym jest analiza SWOT?

Konfrontując ze sobą pozytywy i negatywy wewnątrz oraz na zewnątrz przedsiębiorstwa powstają cztery grupy czynników

 

Co zawierają w sobie mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia?

Mocne strony to wszystkie zasoby i umiejętności, które pozwalają zbudować korzystną pozycję na rynku. Są to elementy, które wpływają na budowanie przewagi nad konkurencją. Możemy je określić porównując się do najgroźniejszych konkurentów, wszystkich firm w sektorze lub nawet liderów spoza branży. Mogą to być, na przykład, wysokie kwalifikacje pracowników, dostęp do nowych technologii, unikalny know-how oraz spore zasoby finansowe.

Drugim czynnikiem są słabe strony. Są to elementy hamujące rozwój oraz wpływające negatywnie na działanie organizacji. Najczęściej spotykane słabe strony to brak doświadczenia w prowadzeniu firmy, brak wystarczających środków finansowych, mała liczba miejsc pracy czy niskie kompetencje i zła reputacja.

Kolejne są szanse, czyli wszystkie zmiany w otoczeniu organizacji, które mogą mieć pozytywny wpływ na jej funkcjonowanie. Zaliczymy do nich chociażby wzrost popytu, pojawienie się nowej grupy klientów, małą konkurencję, sprzyjające prawo, dostęp do zaawansowanych technologii, zmiana zachowań konsumentów czy dobra sytuacja gospodarcza w kraju.

Jak zbudować doskonały model biznesowy? – DARMOWY E-BOOK

Ostatnie na diagramie są zagrożenia. Podobnie, jak szanse, są to czynniki niezależne od przedsiębiorstwa, tym razem stwarzają one niebezpieczeństwo wystąpienia negatywnych zmian. Zaliczymy do nich wszelkie kryzysy, liczną konkurencję, małe zapotrzebowanie na dany produkt, niekorzystne prawo, zmiana trendów czy obecność monopolisty na rynku.

 

Analiza SWOT: mocne i słabe strony, szansy i zagrożenia

Po przeanalizowaniu mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń możemy wyznaczyć strategie, według których powinniśmy działać

 

Ocena siły czynników i strategie

Po wypisaniu wszystkich czynników powinniśmy określić jak duże znaczenie mają one w działaniu organizacji. Należy je zapisać w formie ułamków dziesiętnych, których suma w obrębie jednej kategorii wynosi 1. Następnie oceniamy siłę danego czynnika w 5-stopniowej skali. Ostatnim krokiem jest pomnożenie wag i ocen oraz zsumowanie ich dla każdej kategorii z osobna.

Otrzymamy cztery różne wyniki, które mogą nam pomóc w wyborze najbardziej rozsądnej strategii. Wyróżniamy więc cztery strategie: agresywną, konserwatywną, konkurencyjną oraz defensywną.

Jeśli po przeanalizowaniu wyników w organizacji przeważają mocne strony a na zewnątrz szanse możemy pokusić się wybrać strategię agresywną. Należy w niej skupić się na atutach firmy i wykorzystywać je poprzez silną ekspansję.

Przekuj swoje mocne strony na kompetencje. Zostaw swój e-mail i dowiedz się więcej o certyfikatach CIM dla marketerów.

W przypadku, gdy okaże się, że największe znaczenie mają mocne strony, ale jednocześnie jest sporo zagrożeń w otoczeniu powinniśmy wybrać strategię konserwatywną. W takim przypadku przedsiębiorstwo będzie starało się przezwyciężać zagrożenia przy wykorzystywaniu swoich najmocniejszych, wewnętrznych cech.

Z kolei gdy w przedsiębiorstwie dostrzegamy przewagę słabych stron, a jednocześnie na zewnątrz pojawiają się wyraźne szanse najlepsza może okazać się strategia konkurencyjna. Oznacza to, że organizacja powinna koncentrować się na takim eliminowaniu wewnętrznych słabości, aby w przyszłości lepiej wykorzystać szanse otoczenia.

Ostatnia strategia – defensywna – będzie najlepszym wyborem jeśli mamy przewagę słabych stron, a jednocześnie pojawia się sporo zagrożeń w otoczeniu, na którym funkcjonuje organizacja. Wybierając ją przedsiębiorstwo koncentruje się głównie na działaniach, które zapewnią możliwość przetrwania na rynku.

 

Analiza SWOT: ocena siły czynników i strategie

Wybierając strategię powinniśmy ocenić siłę każdego czynnika

 

Analiza SWOT – niezbędnik w marketingu i biznesie

A zatem, podsumowując:

  • Analiza SWOT zawiera w sobie wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na działanie organizacji;
  • pod skrótem SWOT ukrywają się cztery kategorie czynników, czyli mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia;
  • poprzez dokonanie analizy SWOT możemy wybrać najbardziej odpowiednią strategię z czterech możliwych. Są to: agresywna, konserwatywna, konkurencyjna oraz defensywna.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Kacper Żarski

Interesuję się głownie produkcją materiałów filmowych oraz nowymi technologiami. Od kilku lat łączę te dwie pasje tworząc bloga z kanałem YouTube, w ramach których testuję możliwości pojawiających się nowinek elektronicznych. Uwielbiam YouTube i każdego dnia staram się doskonalić umiejętności żeby móc w pełni wykorzystać jego możliwości podążając za zmieniającymi się trendami. Mam duszę perfekcjonisty starając się dopracować każdy szczegół do takiego stopnia, żeby efekt końcowy mnie satysfakcjonował. Jednocześnie wierzę w nieustający rozwój wymyślając co w przyszłości można jeszcze zmienić na lepsze. Niewątpliwie jestem też pracoholikiem – nawet podczas wyjazdów „pstrykam” setki zdjęć do wykorzystania w kolejnych materiałach, a przejazdy pociągiem spędzam zawsze z laptopem na kolanach. W questusie jestem odpowiedzialny głównie za tworzenie filmów, prowadzenie firmowego kanału YouTube, obsługę profilu na Twitterze oraz techniczną stroną questus BLOG. Czasem też napiszę coś od siebie.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej