3 kroki do wyboru idealnej agencji reklamowej

Uber, Airbnb czy eBay wywróciły do góry nogami swoje branże. Czy platformy zrewolucjonizują także proces wyboru agencji reklamowych? Możliwości, jakie daje serwis Brief4U, wskazują, że jest to wielce prawdopodobne.

 

Jeśli prowadzimy małą firmę – zwykle o wyborze agencji decydują rekomendacje i osobiste znajomości. Duże korporacje stawiają na renomę partnera i zwykle kontynuują dobrą, wieloletnią współpracę.

Kto jednak nigdy nie rwał włosów z głowy ze względu na niezbyt trafiony wybór partnera, niech zdradzi swój sekretny sposób na sukces. Współpraca, która idzie gładko jak po maśle i gdzie obie strony rozumieją się bez słów to wielkie, lecz niespełnione marzenie większości marketerów. Połowa branży śmieje się z osławionego junior brand managera, podczas gdy druga strona spokojnie mogłaby zrobić dokładnie to samo, wrzucając do sieci co ciekawsze przykłady wyczynów nierozgarniętych accountów i bezmyślnych grafików.

 

Idealna agencja reklamowa

Znalezienie idealnego partnera do współpracy jest w obecnych czasach niesamowicie trudne

 

Do największych bolączek marketerów współpracujących z zewnętrznymi agencjami z pewnością należą problemy w komunikacji i opóźnienia w terminach. Prawdopodobnie dlatego, tak wysoko stawianymi kryteriami, warunkującymi wybór, są albo osobiste polecenia, albo renoma agencji – te czynniki sprawiają, że łatwiej jest nam dać partnerowi kredyt zaufania już na początku współpracy.

Czy jednak są to jedyne kryteria, jakie warto brać pod uwagę? Biorąc pod uwagę nie tylko ogromną liczbę agencji działających na rynku, ale coraz bardziej pogłębiającą się ich specjalizację, zdrowy rozsądek każe brać pod uwagę także takie kwestie, jak choćby doświadczenie partnera w realizacji podobnych projektów.

Im więcej mamy kryteriów, tym znalezienie w gąszczu agencji ‘tej jedynej’ będzie trudniejsze. A jeśli wziąć jeszcze pod uwagę własne ograniczenia budżetowe i wymagania terminowe, poszukiwania mogą szybko stać się czymś na kształt mission impossible.

Jak zatem zabrać się za nie, aby uniknąć frustracji i zmaksymalizować szanse na dokonanie jak najlepszego wyboru?

 

Po pierwsze – zdiagnozuj własne potrzeby

Jeśli zależy nam na dobrej i efektywnej współpracy z partnerem, warto zacząć od… siebie. Bo, jak we wszystkich sferach życia, im bardziej jesteśmy świadomi własnych potrzeb, tym bliżej jest nam do ich zaspokojenia.

Zwykle łatwo nam odpowiedzieć na pytanie, jakiego działania oczekujemy od agencji reklamowej. Potrzebujemy spotu, logotypu, nowej strony internetowej, obsługi mediów społecznościowych lub zaangażowania influencerów.

 

Oczekiwania od agencji reklamowej

W poszukiwaniu idealnego partnera do współpracy powinniśmy zacząć od siebie i uświadomienia sobie własnych oczekiwań

 

Rzecz jednak w tym, aby zamiast określać oczekiwane działania, zacząć od zdefiniowania potrzeb, na które mają one odpowiedzieć. Czy chcemy szybko zwiększyć sprzedaż? Czy zależy nam na zbudowaniu sieci lojalnych kontaktów? Czy chcemy budować świadomość naszej marki w sieci?

Krok pierwszy w wyborze agencji to tak naprawdę krok wstecz i próba odpowiedzenia sobie na fundamentalne pytanie: czego tak naprawdę potrzebujemy. Oczywiście możemy od razu wskazać pożądany sposób zaspokojenia owej potrzeby – grunt, to aby właśnie ta potrzeba cały czas była głównym wyznacznikiem całokształtu działań i współpracy.

 

Po drugie – jasno zdefiniuj cele i komunikuj oczekiwania

Powiedzmy sobie to szczerze – mało kto lubi wypełniać briefy. Ale z jakiegoś powodu narzędzie to jest podstawą współpracy pomiędzy klientem a agencją.

Zgodnie ze starym powiedzeniem, kiedy nie wiadomo o co chodzi, zwykle chodzi o pieniądze. Równie dobrze można by jednak powiedzieć, że kiedy nie wiadomo w czym problem, problem leży w komunikacji. Oni nie rozumieją nas, my nie rozumiemy ich i mamy pat we współpracy.

 

Cele współpracy z agecnją reklamową

„Kiedy nie wiadomo w czym problem, leży on komunikacji”

 

Dlatego na brief trzeba patrzeć nie jak na rutynowo wypełniany formularz ofertowy, ale jak na narzędzie komunikacji. Im precyzyjniej będziemy komunikować swoje potrzeby, tym większe prawdopodobieństwo, że zostaniemy właściwie zrozumiani.

W briefie warto też odróżnić cele od materialnych efektów współpracy oraz od oczekiwań odnośnie sposobu i jakości wykonania zadań. To rzadko są tożsame kwestie, dlatego każdy z tych obszarów powinien być zdefiniowany i zakomunikowany oddzielnie. Najprostszy przykład:

  • cel – zwiększenie obecności marki w sieci (obowiązkowo SMART: np. wzrost wskaźnika monitoringu marki w sieci o 50% w danym okresie),
  • materialny efekt współpracy – posty w mediach społecznościowych, artykuły sponsorowane na blogach,
  • sposób i jakość wykonania – komunikacja zgodna ze strategią marki, wartościowy dla użytkownika kontent, rezygnacja z clickbaitowych działań.

 

Po trzecie – szukajcie a znajdziecie!

Mamy to szczęście, że żyjemy w czasach, w których szukanie czegokolwiek jest prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Bo żyjemy w epoce platform internetowych.

Platformy łączą ludzi mających coś do zaoferowania, z tymi, którzy poszukują określonych produktów lub usług. Platformą jest Uber, Airbnb, OLX czy Pyszne.pl. Serwisy tego typu niezwykle ułatwiają życie, dając swoim użytkownikom z jednej strony szeroką informację na temat ofert dostępnych na rynku, z drugiej strony – dostęp do równie szerokich rynków zbytu.

Firmy poszukujące agencji mogą skorzystać z serwisu brief4U – pierwszej, otwartej platformy B2B dla profesjonalistów z obszaru komunikacji marketingowej. Jest to miejsce kojarzące marketerów z agencjami reklamowymi oraz freelancerami, oferujące możliwość wybrania partnera precyzyjnie dopasowanego do specyfiki danego projektu, spośród bardzo dużej bazy agencji reklamowych działających na terenie Polski (stan na wrzesień 2018 – ponad 300 agencji).

 

Jak znaleźć idealną agencję reklamową?

Szukając idealnej agencji reklamowej warto skorzystać z gotowych baz, co stanowczo może ułatwić poszukiwania.

 

Wszyscy użytkownicy serwisu pracują na tym samym, profesjonalnym briefie, który udrażnia komunikację. Jego wypełnienie przez oferenta pozwala także na zaproponowanie przez platformę agencji, które w największym stopniu spełniają podane kryteria. Wreszcie – serwis ułatwia porównanie ofert i dokonanie ostatecznego wyboru.

Jeśli dodać do tego także transparentność całego procesu, oraz fakt, że na platformie każdy użytkownik może zostać oceniony przez pozostałych członków pod kątem zarówno profesjonalizmu, jak i uczciwości – mamy tu spełnione także podstawowe dla wszystkich kryterium, jakim jest znalezienie godnego zaufania partnera.

Jeżeli więc na naszym koncie brak pozytywnych doświadczeń we współpracy z agencjami, być może jest to czas, aby porzucić dawne nawyki i przetestować nowe narzędzie wspierające marketerów w poszukiwaniach idealnej agencji. Wiele wskazuje na to, że platformowa rewolucja wkrótce wywróci do góry nogami także relacje na linii marketerzy-agencje.

Artykuł sponsorowany

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Agata Mardosz

Cenię sobie wolność, twórczą pracę i twórczy rozwój. Prowadzę zajęcia na programach The Chartered Institute of Marketing (CIM), a także – jako tutor – wspieram uczestników w rozwoju i przygotowaniach do egzaminów. Sama też przeszłam tę drogę i mam zaszczyt należeć do grona marketerów z dyplomem CIM. Prowadzę również zajęcia w ramach zamkniętych projektów szkoleniowo-rozwojowych – specjalizuję się obszarach takich jak branding, komunikacja oraz autoprezentacja, wystąpienia przed kamerą i biznesowy warsztat językowy. Gościnnie prowadzę zajęcia m. in. na Uniwersytecie Warszawskim i Łódzkim. Ważną częścią mojej pracy jest tworzenie profesjonalnych narzędzi edukacji biznesowej (case studies). Sporo też piszę: od artykułów o biznesie po raporty o najnowszych zjawiskach marketingu. Z wykształcenia jestem dziennikarką (UJ) i psychologiem (SWPS). Przez kilka lat pracowałam jako wydawca i reporter w TVP, potem moja droga zawodowa powiodła mnie do Stowarzyszenia WIOSNA, gdzie kierowałam działem PR i Marketingu. Moja duma to Szlachetna Paczka 2010 uhonorowana tytułem Kampanii Społecznej Roku. Poza pracą… coś bardzo mocno ciągnie mnie na wschód. Bieszczady, Kijów, Szanghaj. Im dalej, tym lepiej.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej