O czym się mówi w świecie biznesu – California Management Review, Harvard Business School, Wharton Business School, qualtrics


Zapraszamy do nowej odsłony questus marketing insights. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: California Management Review, Harvard Business School, Wharton Business School, qualtrics. Przyjemnej lektury!

 

Competitive Advantage in the Age of AI

Jack Azagury and Michael Moore

https://cmr.berkeley.edu/2024/10/competitive-advantage-in-the-age-of-ai/ 

W przeszłości przewaga konkurencyjna wynikała z lepszego pozycjonowania lub dostępu organizacji do zasobów. 

W czasach rozwoju sztucznej inteligencji zmienia się jednak dostępność zasobów oraz czas osiągania przewagi rynkowej. Dawniej wprowadzenie nowych leków na rynek mogło trwać nawet sześć lat i kosztowało średnio ponad 400 milionów dolarów. Obecnie, na przykład, firma Insilico Medicine opracowała pierwszy na świecie lek zaprojektowany przez sztuczną inteligencję w zaledwie 18 miesięcy za jedyne 2,6 miliona dolarów. Pharma.AI, kompleksowa platforma AI do odkrywania leków, jest dostępna dla wszystkich online jako usługa na żądanie. To fundamentalnie zmienia sposób budowania przewagi konkurencyjnej.

Badania wskazują na sześć nowych źródeł przewagi konkurencyjnej:

  • jakość danych, dostęp do nich oraz zdolność ich wykorzystania,
  • infrastruktura cyfrowa,
  • zdolność i tempo uczenia się,
  • umiejętność transformacji i zmiany biznesu,
  • budowanie partnerstw i siła partnerów zewnętrznych,
  • kultura zaufania oraz standardy etyczne.

How to Avoid Strategy Myopia

Seth Godin

https://hbr.org/2024/10/how-to-avoid-strategy-myopia

 

 

Organizacje na pewnym etapie rozwoju często wpadają w tzw. krótkowzroczność strategiczną. Dzieje się tak, gdy nadają priorytet temu, co pilne, sprawdzone i łatwo mierzalne, wybierając mniej ryzykowną, sprawdzoną, pozornie bezpieczniejszą drogę.

Jednak takie podejście często prowadzi do znaczących porażek. Przykładów takich zachowań jest wiele – Kodak, Nokia, a także Yahoo czy Western Union.

Krótkowzroczność ta wynika z oczekiwań wobec nowej strategii. Strategia nie jest planem. Plan może zawierać gwarancję: „Jeśli to zrobimy, wygramy”. Z kolei strategia wiąże się z ryzykiem: „To może nie zadziałać”. Dlatego strategia to nie tylko szansa na realizację celów, ale także sposób na zmianę obecnego porządku biznesowego.

Aby tego uniknąć krótkowzroczności strategicznej liderzy przestrzegają pięciu zasad:

  • Po pierwsze, odrzucają fałszywe założenie, że nowe projekty mające na celu rozwiązanie przyszłych problemów są zawsze mniej skuteczne niż obecne status quo. 
  • Po drugie, koncentrują się na potrzebach swoich klientów, a nie na tym, co aktualnie produkują. 
  • Po trzecie, wiedzą, że nie można iść na kompromis w drodze do efektywnej strategii i upewniają się, że masz właściwych ludzi wokół siebie
  • Po czwarte, zdają sobie sprawę, że rozwiązanie dużego problemu zaczyna się od małych rozwiązań.
  • Po piąte, koncentrują się na interesujących pytaniach, a nie na poprawnych odpowiedziach.

 

How Digital Platforms Like Spotify Turn Rivals into Allies

Seb Murray

https://knowledge.wharton.upenn.edu/article/how-digital-platforms-like-spotify-turn-rivals-into-allies/

 

W 2017 roku Taylor Swift trafiła na pierwsze strony gazet, decydując się na powrót z umieszczeniem swojej muzyki na Spotify. Tego samego dnia Katy Perry wydała nowy album. To, co mogło wyglądać na klasyczną rywalizację gwiazd popu, mającą na celu „przykrycie” debiutu nowego albumu Perry, w rzeczywistości wzmocniło jej pozycję.

Badania przeprowadzone w Wharton Business School sugerują, że na platformach cyfrowych, takich jak Spotify, Netflix, YouTube czy Amazon, pozycjonowanie w pobliżu konkurencji może być często bardziej korzystne niż szkodliwe. I dotyczy to nie tylko gwiazd muzyki pop. Wyniki badań wskazują, że firmy mogą odnieść korzyści, pozycjonując się obok konkurentów, którzy już przyciągają wysoki poziom popytu.

Wytłumaczeniem mogą być mechanizmy rekomendacyjne, zbieżność pozycjonowania oraz zainteresowania użytkowników. Zamiast ograniczającej sprzedaż rywalizacji pojawia się więc nieoczekiwana szansa na skorzystanie z blasku konkurentów.

 

The market research trends redefining insights in 2025

Ali Henriques

https://www.qualtrics.com/blog/market-research-trends/

 

Sztuczna inteligencja trwale zmienia krajobraz badań rynkowych. Zwiększą dokładność wyników, pozwala osiągać więcej za mniej, pomaga integrować dane z różnych źródeł w sposób i skali dotychczas nieznanych. 

Najnowszy raport Qualtrics Market Research Trends wskazuje nowe trendy, które mają dominować w 2025 roku:

  • Rośnie rola innowacyjnych zespołów badawczych – to te zespoły będą miały większą zdolność pozyskiwania wyższych budżetów i ich rola w organizacji będzie rosła
  • Syntetyczne dane będą zmieniać ograniczenia badan związane  z prywatnością badanych, dostępnością danych, znużeniem badaniami w przewagę konkurencyjną – te sztuczne odpowiedzi naśladują rzeczywiste informacje, umożliwiając badaczom gromadzenie spostrzeżeń bez narażania wrażliwych danych od docelowych odbiorców. W rezultacie firmy mogą chronić własność intelektualną, jednocześnie uzyskując cenne spostrzeżenia. 
  • Sztuczna inteligencja będzie stałym członkiem nowoczesnego zespołu badawczego – czasy, w których zespoły badawcze były przytłoczone żmudnymi zadaniami, takimi jak czyszczenie danych, podsumowywanie i raportowanie, należą już do przeszłości. Sztuczna inteligencja staje się asystentem zespołu badawczego, automatyzując rutynowe procesy i pozwalając badaczom skupić się na bardziej znaczącej pracy – to podstawowa obietnica sztucznej inteligencji w działaniu.
  • Badania łączyć będą innowacje technologiczne z ludzką wrażliwością i empatią – technologia, w tym sztuczna inteligencja nie tylko zwiększa dokładność badań czy redukuje czasochłonność procedur badawczych, ale także wspiera badania jakościowe. 

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Robert Kozielski

Nie chcę i nie umiem pracować bez zaangażowania. Mówią, że jestem od pracy uzależniony… i pewnie mają rację. Na początku questus – którego jestem założycielem – miał być przede wszystkim Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym The Chartered Institute of Marketing. Z czasem stał się także społecznością marketerów i miejscem narodzin wielu innowacyjnych projektów. Jestem doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych, profesorem Uniwersytetu Łódzkiego, posiadam tytuł Chartered Marketer, byłem stypendystą Fundacji Fulbrighta, członkiem Marketing Science Institute. Na koncie mam również kilka książek, w tym uznaną za najlepszą książkę ekonomiczną roku 2013 „Biznes nowych możliwości”. „Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu”, czy „Wskaźniki marketingowe”. Obie publikacje zostały wydane także w języku angielskim w Londynie.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej