Mamy dla Was kolejną porcję książkowych i filmowych rekomendacji – tym razem od dr Jacka Pogorzelskiego, trenera na module Managing Brands. Przed Wami 3 książki, 3 artykuły i 3 wideo polecane przez Jacka – zarówno pod kątem egzaminów CIM, jak i własnego rozwoju.
Książki
Leinwand, Mainardi: Strategy That Works
Proste ujęcie strategii, ciekawe, mniej znane w Polsce przykłady (brazylijska Natura, chiński Haier) oraz mocny akcent na aspekt wdrażania strategii czynią z tej książki wartościową pozycję.
Leach: Marketing to Mindstates
Ekonomia behawioralna na przykładach marketingowych. Prosty opis mechanizmów architektury wyboru do zastosowania w praktyce marketingowej autorstwa jednego z protagonistów tego kierunku myślenia.
Gupta: Driving Digital Strategy
Przejrzyście wyłożona zależność między strategią a strategią cyfrową i wyjaśnienie, dlaczego ta druga nie jest prostym odwzorowaniem tej pierwszej. Podobają mi się teksty, które demitologizują buzzwordy jak disruption, ekosystem, platforma i przywracają im właściwe proporcje.
Artykuły
Vuorinen, Uusitalo, Vos: Mapping Critical Factors in Brand Management Contributing to Innovation
Fundamentalny artykuł o tym, jaka jest rola marki w innowacyjności. Zawiera wartościową strukturę myślenia o tym, co i jak robić w innowacyjnym marketingu.
Pozharliev, Verbeke, Van Strien, Bagozzi: Merely Being with You Increases My Attention to Luxury Products: Using EEG to Understand Consumers’ Emotional Experience with Luxury Branded Products
Odkrywczy, prowokujący do refleksji artykuł o tym, jak aspekt społeczny wzmacnia emocjonalne oceny, w tym wypadku produktów luksusowych. Mamy tendencję do separacji aspektu emocjonalnego od społecznego a okazuje się, że one się wzmacniają. Artykuł pomaga także zrozumieć, skąd bierze się wysoka wartość.
Reimann, Nunez, Castano: Brand-Aid
„Odlotowy” artykuł, który dowodzi, że kontakt z ukochaną marką redukuje fizyczny ból. Na bardziej ogólnym planie to silny argument za tym, że relacja z marką potrafi być znacznie silniejsza niż nam się racjonalnie wydaje.
Wideo
Inside Amazon’s New 4-Star Store
Amazon jest mistrzem wykorzystania danych o preferencjach klientów do oferowania im perfekcyjnie dopasowanych produktów. Film ten przedstawia koncept sklepu fizycznego, który robi to, co znamy z internetu. To doskonały przykład przeniesienia kompetencji cyfrowych do świata rzeczywistego.
The Starbucks Reserve Roastery and Tasting Room
Concept stores jako przestrzenie bezkompromisowej realizacji świata marki nie są w naszym kraju popularne. Nie wiadomo, czy brakuje wiary w sens biznesowy, czy chodzi tutaj bardziej o brak dobrych wzorców. Ten film pokazuje, jak robi się taki sklep bez kompromisów, aby oczarować klientów i zaoferować maksymalistyczne doświadczenie.
Mysia utopia: eksperyment Calhouna
To jeden z filmów o być może najważniejszym eksperymencie społecznym w historii. Niektórzy twierdzą, że eksperyment z populacją szczurów pokazuje ludziom, co się z nami stanie, gdy przekroczymy krytyczną masę zagęszczenia ludności. Inni widzą w nim nawet tropy do definicji sensu życia. Warto poznać i wyrobić sobie własne zdanie.