Czym jest branding narodowy?

Profesor marketingu w Warton University – David Reibstein oraz Tom Lincoln, organizator jednej z najsłynniejszych konferencji dot. brandingu narodowego przyjrzeli się procesowi budowania świadomości marki poszczególnych krajów. Artykuł to obszerny zbiór przykładów i analizy wizerunku krajów z całego świata.

 

Na czym polega branding narodowy?

Kraje mają dwie drogi – mogą skupić się na przyciąganiu zagranicznych inwestycji albo – turystów. Kampanie mające na celu budowanie świadomości narodowych marek skupiają się na ogół na jednej z dwóch opcji: przyciąganiu zagranicznych inwestycji oraz handlu albo zwabianiu turystów. Strategie dla każdej z nich są odmienne.

Idealnym przykładem pierwszej zdają się być Indie z kampanią Make in India, stanowiąca konkurencję dla chińskich gigantów produkcyjnych, czy Korea Południowa, którą na całym świecie godnie reprezentują globalne marki technologiczne i motoryzacyjne: Samsung, LG i Hyundai.

Branding narodowy: Samsung, LG i Hyundai

Samsung, LG i Hyundai to przykłady marek stanowiące konkurencję dla chińskich gigantów produkcyjnych

 

Jakie są narzędzia brandingu narodowego?

Branding narodowy nie jest nowym zjawiskiem, funkcjonował już bowiem w starożytności. Oczywiście wtedy jego forma była zupełnie inna – wraz z rozwojem państw powstały nowe narzędzia, które są wykorzystywane do marketingu miast, regionów i krajów.

Social media dostępne są dla każdego, ludzie mogą dzielić się więc swoimi wrażeniami (pozytywnymi bądź negatywnymi) z resztą wirtualnego świata. Są jednym z kluczowych kanału budowania wizerunku, ale także monitorowania tego, w jaki sposób dany kraj postrzegany jest przez swoją grupę docelową.

Co ciekawe, branding narodowy nie jest obcym pojęciem także dla… ISIS. Organizacja z powodzeniem wykorzystuje go do pozyskiwania zwolenników i propagowania złudnej misji budowania nowej rzeczywistości na terenach objętych wojną.

Pełny artykuł przeczytacie na łamach Knowledge@Wharton.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
Michał Nitka – Lider Przemian w Branży Farmaceutycznej

Michał Nitka – Lider Przemian w Branży Farmaceutycznej

Michał Nitka jest doświadczonym menedżerem, który od lat związany jest z branżą farmaceutyczną. Karierę rozpoczął w AstraZeneca. W 2000 roku ukończył prestiżowy program CIM, pełniąc wówczas funkcję Business Unit Managera. Nitka pracował na kluczowych stanowiskach...

czytaj dalej