Czas na kolejny przegląd treści z marketingowych blogów i serwisów. W tym tygodniu wybraliśmy dla Was materiały m.in. z Businesses Grow, Content Marketing Institute czy Disruptive Advertising. Inspirującej lektury!
First Principles: How Marketing Can Find Its Way
Keith Reynold Jennings,
Businesses Grow
Wyobraź sobie, że znalazłeś się na zdezelowanej farmie, gdzie znajdują się: stary traktor, motocykl z przebitymi oponami, zardzewiała ciężarówka i kilka narzędzi rolniczych. Zbliża się zamieć śnieżna i trwa apokalipsa zombie. Masz 48 godzin, aby wydostać się z tego miejsca żywy. Co zrobisz?
Od takiej osobliwej metafory wychodzi Keith Reynold Jennings w artykule na łamach bloga Businesses Grow. Celem autorki jest uświadomienie marketerom, że prawdziwe możliwości płyną z dokładnego przestudiowania tego, co jest dostępne, i rozłożenia zasobów i możliwości na części. Jeśli chcemy wzbić się na wyżyny innowacyjności, jak Elon Musk, warto wziąć pod uwagę tę kluczową radę: „musimy uczyć się i dostosowywać do naszego środowiska poprzez zrozumienie, a nie przez przypuszczenia lub kopiowanie”.
Aby to osiągnąć, Jennings radzi skupić się na dwóch kluczowych krokach:
- Rozpocznij od zrozumienia kluczowej zasady marketingowej rządzącej Twoim rynkiem. Osiągniesz to poprzez dogłębne poznanie swoich klientów oraz marketing miksu marki.
- Następnie podważ założenia, jakie poczyniłeś w stosunku do swoich klientów, gdyż są oni bardziej różnorodni i złożeni, niż pokazują to Twoje dane.
7 Content Experts Share What Matters Most in 2021
Jodi Harris,
Content Marketing Institute
Rok 2021 zbliża się nieubłaganie. Czy zastanawialiście się już nad Waszą strategią content marketingu na nadchodzące się 12 miesięcy? Jeśli nie, może zainspiruje Was artykuł na blogu Content Marketing Institute. Znajdziecie w nim opinie 7 ekspertów na temat trendów i zmian, które będą miały znaczenie w przyszłym roku.
Wśród głównych wniosków można wskazać, że 2021 będzie rokiem wymagającym elastyczności działań. Doświadczenia z tego roku pokazały, że to niesamowicie cenna umiejętność. Konieczne będzie też dokładne poznanie swoich odbiorców i ich potrzeb. Warto także zastanowić się nad dbałością o przekazywanie pozytywnych emocji i wyrażanie empatii.
Gamification – Take Customer Engagement to the Next Level
Thibaud Clément,
Brandingmag
Zbieranie punktów lojalnościowych, systemy poleceń czy polowanie na odznaki to klasyczne działania spod znaku grywalizacji. Jest ona obecnie dostępna w bardzo wielu miejscach, a sprawdza się najlepiej wówczas, gdy przekonwertujemy już atrakcyjne doświadczenie w bogatsze i bardziej interaktywne.
Odpowiednie zastosowanie grywalizacji przyciągnie klientów, zwiększy wskaźniki utrzymania i sprzedaż oraz rozwinie „pocztę pantoflową”. Jednak dla marek, które nie radzą sobie dobrze z grywalizacją, istnieją potencjalne pułapki. Dlatego Thibaud Clément na łamach Brandingmag przedstawia pięć zasad, które pozwolą odnieść sukces w stosowaniu grywalizacji:
- zaszczep w kliencie poczucie sensu;
- uwzględnij postęp i zachęcaj do ukończenia;
- wytwórz poczucie możliwości – np. poprzez funkcję passy, rabaty ograniczone czasowo czy ekskluzywne wyprzedaże;
- oferuj symbole statusu, które obrazują „pięcie się do góry”;
- spraw, aby klient dobrze się bawił – np. poprzez zbieranie gwiazdek, możliwość customizacji aplikacji czy tworzenie map z wyzwaniami.
Należy przy tym jednak pamiętać, że grywalizacja jest zaawansowaną techniką dedykowaną raczej tym brandom, które mają już solidne podwaliny relacji marka-klient. Narzędzie to wymaga również długoterminowej strategii i nie powinno być stosowane jako działanie doraźne.
Top 20 Tools That Will Help You Create Better Content
Jessica Foster,
Search Engine Journal
Dobrze dobrane narzędzia pozwalają znacząco usprawnić pracę przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności. Czasem okazuje się, że prosta zmiana lub wdrożenie nowego rozwiązania pozwoli zaoszczędzić nam sporo czasu. A w obszarze content marketingu, czas może być na wagę złota!
Z pomocą przychodzi Jessica Foster, która wskazuje aż 20 przydatnych narzędzi do usprawnienia pracy nad contentem. Wśród nich znajdziemy rozwiązania do prowadzenia badań, komunikacji z zespołem, organizacji pracy, SEO czy zwiększania czytelności treści. Być może niektóre narzędzia sprawdzą się także u Was.
Turnaround Strategy Begins At The Core
Larry Light,
Branding Strategy Insider
Wiele się mówi o tym, że pozyskanie nowego klienta jest kilkakrotnie bardziej kosztowne niż zatrzymanie obecnego. W dodatku badania przeprowadzone przez Bain Consulting w latach 90. XX w. dowiodły, że obniżenie utraty klientów o 5% może zwiększyć zyski nawet o 25%. Warto wziąć to pod uwagę, podejmując decyzję o zagarnięciu nowych rynków konsumenckich.
Boleśnie odczuła to marka Harley-Davidson, która postanowiła wyprzedać klasyczne, kosztowne modele swoich motocykli, jednocześnie wypuszczając linię bardziej przystępnych cenowo pojazdów dedykowanych młodszym, mniej zamożnym konsumentom. W rezultacie tych działań, okazało się, że nowi klienci nie byli skłonni do zakupu produktu, a ci lojalni… przestali być lojalni. Spowodowało to 5-letni kryzys finansowy marki.
Co to jednak oznacza dla marketerów? Jak przekonuje Larry Light w swoim artykule, branie core’owych klientów za pewnik jest życzeniem śmierci. To o nich w pierwszej kolejności powinna dbać marka. Oczywiście przyciąganie nowych klientów jest niezwykle ważne, jednak strategia wzrostu dopiero wtedy może mieć miejsce, kiedy główna baza klientów będzie zabezpieczona. W przeciwnym wypadku bardziej zasadne będzie wdrożenie strategii zawrotu.
How Data Blending is Leveling the Playing Field in Online Marketing
Zac Johnson,
JeffBullas.com
Jeszcze niedawno online marketing, jako raczkująca dziedzina, była stosunkowo prosta. Wystarczyło przeprowadzić kampanię PPC czy email marketingową i… „po sprawie”. Jednak wraz z rozwojem tego obszaru, zarówno wielość działań, jak i danych zaczęła być raczej przytłaczająca.
Poniekąd na ten problem odpowiada potencjał płynący z blendowania danych. Jak przekonuje Zac Johnson na łamach bloga Jeffa Bullasa, może się ono okazać szczególnie przydatne w online marketingu (choć nie tylko). Autor wymienia tutaj kilka benefitów płynących z konsolidacji danych marketingowych:
- Pozwalają podejrzeć dane z różnych platform – umożliwiają to łatwo dostępne narzędzia dashboardowe, które jednocześnie oszczędzają czas, który marketer musiałby poświęcić na wyszukiwanie i łączenie odpowiednich danych;
- Pozwalają stworzyć raport czytelny dla wszystkich w Twoim zespole;
- Identyfikują trendy – jest to o tyle ważne, że wpływa na tworzenie efektywnych kampanii online marketingowych;
- Oszczędzają pieniądze i zwiększają przychody – warto pamiętać, że ROI zależy od rozsądnych wydatków, narzędzie do blendowania danych pomoże zapewnić efektywne wykorzystanie budżetu marketingowego;
- Pozwalają osiągać KPIs lub dostrzec, gdzie leży pole do poprawy, np. poprzez identyfikację kanałów, które słabo konwertują.
Autor omawia również dwa przydatne narzędzia konsolidacji danych.
Black Friday Isn’t Dead. Here’s How to Win More Online Sales in 2020
Luke Bailey,
Unbounce
Black Friday do tej pory kojarzył się z wyprzedażami, wielkimi zakupami i olbrzymimi kolejkami w sklepach. Z racji pandemii część dotychczasowych działań ulegnie zmianie. Przede wszystkim – wzrośnie sprzedaż w Internecie.
Na blogu Unbounce znajdziecie kilka porad i inspiracji, co można zrobić, żeby przygotować się do tegorocznego Black Friday. Na co zwrócić uwagę? Jak prowadzić komunikację? Jakiego rodzaju promocje najlepiej się sprawdzą? To wszystko znajdziecie w artykule Luke Baileya.
Should You Be Outsourcing Your Digital Marketing? A 5-Minute Quiz
Aden Andrus,
Disruptive Advertising
Content marketing upowszechnia się w coraz większej liczbie przedsiębiorstw. Potrzeba jednak osób, które będą tworzyły treści. Rozwiązania są dwa: albo przygotowujemy je samodzielnie wewnątrz firmy, albo korzystamy z usług osób z zewnątrz.
Która opcja jest jednak bardziej odpowiednia? Czym się kierować przy podejmowaniu takiej decyzji? Nie zawsze jest to takie oczywiste. Pomocny może okazać się artykuł Adena Andrusa, wskazujący najistotniejsze aspekty związane z outsourcingiem treści. Wystarczy udzielić odpowiedzi na 6 krótkich pytań.