Dziś przybliżmy Wam definicje marketingu różnych autorów i wyróżnimy najważniejsze aspekty pomagające zrozumieć, czym ta dziedzina jest. Z tekstu dowiedzie się m.in. jak najczęściej błędnie kategoryzuje się marketing, a także jaką definicję tej dziedziny proponują Philip Kotler, The Chartered Institute of Marketing oraz David Jobber? Omówimy też jakie elementy czy też role marketingu uwzględnia każda z omawianych definicji.
Marketing jest często źle rozumiany…
Marketing często błędnie utożsamiany jest ze sprzedażą, reklamą czy też nachalnymi promocjami. Niejednokrotnie można spotkać się również z opinią, że jest to dział firmy generujący jedynie koszty. Jest to natomiast bardzo wybiórcze, a w niektórych przypadkach błędne rozumienie tej dziedziny. Peter Drucker – guru zarządzania twierdzi, że:
„celem marketingu jest sprawić, żeby samo sprzedawanie nie było potrzebne”.
Marketing jest bowiem czymś więcej – współcześnie coraz częściej traktowany jest nie jako ‘część’ organizacji, ale pewnego rodzaju filozofia biznesu, która powinna przejawiać się we wszystkich działaniach, na wszystkich szczeblach i we wszystkich departamentach organizacji.
[su_note note_color=”#14a0db” text_color=”#ffffff”]
[/su_note]
Definicja marketingu Philipa Kotlera
Philip Kotler uznawany za ojca marketingu definiuje tę dziedzinę następująco:
„Marketing to zarządzanie korzystnymi, a więc przynoszącymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie określonych wartości dla klientów i otrzymywanie w zamian określonych wartości od klientów”.
Marketing winien skupiać się więc na zaspokajaniu potrzeb konsumentów. A zatem, proces marketingowy wyglądać będzie następująco:
- Zrozumienie rynku i potrzeb klientów
- Stworzenie strategii marketingowej
- Konstrukcja planu i programu marketingowego
- Zbudowanie relacji i pozytywnych doświadczeń klientów
- Pozyskanie wartości od klientów, a w ich wyniku wypracowanie zysków i kapitału.
Pierwsze cztery etapy zmierzają do wytworzenia wartości dla klienta i zbudowania z nim relacji, natomiast ostatni etap zakłada zebranie plonów – wartości od klienta.
Rewolucja w marketingu wg Byrona Sharpa – DARMOWY AUDIOBOOK
Co do powiedzenia ma CIM?
Z kolei The Chartered Institute of Marketing definiuje tę dziedzinę jako:
„Proces zarządczy odpowiedzialny za identyfikowanie, przewidywanie i zaspokajanie wymagań klienta w sposób zyskowny dla organizacji”.
Uzupełnieniem tej definicji może być pięć głównych ról marketingu zidentyfikowanych przez Instytut:
- Marketing jako proces zarządczy, a więc identyfikowanie klientów i ich potrzeb, co wiąże się z prowadzeniem badań, planowaniem i projektowaniem zintegrowanych działań marketingowych;
- Marketing jako filozofia biznesu, co sprowadza się do umieszczania klienta w centrum wszystkich działań w organizacji i tak zwanego „myślenia klientem”;
- Marketing jako proces wymiany, w ramach której klient otrzymuje oferowaną przez organizację wartość, firma zaś zyskuje na tym zwykle wartość pieniężną;
- Marketing jako narzędzie zaspokajania potrzeb klientów;
- Marketing jako katalizator zmian, który pomaga odnaleźć się w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.
Koncepcja Davida Jobbera i Fiony Ellis-Chadwick
Ostatnią definicją, jaką chcielibyśmy Wam przybliżyć, jest ta zaproponowana przez Davida Jobbera i Fionę Ellis-Chadwick. Według nich:
„Koncepcja marketingu zakłada osiąganie korporacyjnych celów poprzez zaspokajanie potrzeb i przekraczanie oczekiwań klientów lepiej niż konkurencja”.
Można tu zatem wyróżnić trzy czynniki:
- Orientacja na konsumenta, czyli działalność korporacyjna skupiająca się na osiągnięciu satysfakcji klienta
- Wspólny wysiłek, czyli rozumienie, że każdy z pracowników firmy jest odpowiedzialny za satysfakcję klienta
- Osiąganie celów, które sprowadza się do przekonania, że cele korporacyjne można osiągnąć poprzez satysfakcję klienta.
A jakie są Twoje cele? Zostaw swój e-mail i dowiedz się, jak zostać profesjonalnym marketerem CIM.
Warto zapamiętać
Podsumowując, z dzisiejszego wpisu dowiedzieliśmy się, że:
- Marketing to przede wszystkim orientacja na klienta. Ważne jest również, aby odpowiadanie na jego potrzeby przynosiło zysk organizacji.
- Istotnym jest również, aby wszyscy pracownicy organizacji rozumieli znaczenie klienta w funkcjonowaniu biznesu i osiąganiu celów.
- Marketing to zatem również proces zarządczy, filozofia biznesu i katalizator zmian.
Bibliografia:
- Ph. Kotler, G. Armstrong, „Marketing. Wprowadzenie”, 2016, wyd. 10.
- Ph. Kotler, G. Armstrong, „Principles of Marketing”, 2018, wyd. 17e.
- CIM, „Applied Marketing. Official Module Guide”, 2019.
- Jobber, F. Ellis-Chadwick, „Principles and practice of marketing”, 2016, wyd. 8.