Co to jest marketing? Definicje, cele, funkcje

Dziś przybliżmy Wam definicje marketingu różnych autorów i wyróżnimy najważniejsze aspekty pomagające zrozumieć, czym ta dziedzina jest. Z tekstu dowiedzie się m.in. jak najczęściej błędnie kategoryzuje się marketing, a także jaką definicję tej dziedziny proponują Philip Kotler, The Chartered Institute of Marketing oraz David Jobber? Omówimy też jakie elementy czy też role marketingu uwzględnia każda z omawianych definicji.

 

 

Marketing jest często źle rozumiany…

Marketing często błędnie utożsamiany jest ze sprzedażą, reklamą czy też nachalnymi promocjami. Niejednokrotnie można spotkać się również z opinią, że jest to dział firmy generujący jedynie koszty. Jest to natomiast bardzo wybiórcze, a w niektórych przypadkach błędne rozumienie tej dziedziny. Peter Drucker – guru zarządzania twierdzi, że:

celem marketingu jest sprawić, żeby samo sprzedawanie nie było potrzebne”.

Marketing jest bowiem czymś więcej – współcześnie coraz częściej traktowany jest nie jako ‘część’ organizacji, ale pewnego rodzaju filozofia biznesu, która powinna przejawiać się we wszystkich działaniach, na wszystkich szczeblach i we wszystkich departamentach organizacji.

[su_note note_color=”#14a0db” text_color=”#ffffff”]

Podnieś kompetencje marketingowe!

[/su_note]

 

Jaki jest cel marketingu?

Marketing, wbrew pozorom, to nie tylko reklamy i promocje

 

Definicja marketingu Philipa Kotlera

Philip Kotler uznawany za ojca marketingu definiuje tę dziedzinę następująco:

„Marketing to zarządzanie korzystnymi, a więc przynoszącymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie określonych wartości dla klientów i otrzymywanie w zamian określonych wartości od klientów”.

Marketing winien skupiać się więc na zaspokajaniu potrzeb konsumentów. A zatem, proces marketingowy wyglądać będzie następująco:

  1. Zrozumienie rynku i potrzeb klientów
  2. Stworzenie strategii marketingowej
  3. Konstrukcja planu i programu marketingowego
  4. Zbudowanie relacji i pozytywnych doświadczeń klientów
  5. Pozyskanie wartości od klientów, a w ich wyniku wypracowanie zysków i kapitału.

Pierwsze cztery etapy zmierzają do wytworzenia wartości dla klienta i zbudowania z nim relacji, natomiast ostatni etap zakłada zebranie plonów – wartości od klienta.

Rewolucja w marketingu wg Byrona Sharpa – DARMOWY AUDIOBOOK

 

Co do powiedzenia ma CIM?

Z kolei The Chartered Institute of Marketing definiuje tę dziedzinę jako:

„Proces zarządczy odpowiedzialny za identyfikowanie, przewidywanie i zaspokajanie wymagań klienta w sposób zyskowny dla organizacji”.

Uzupełnieniem tej definicji może być pięć głównych ról marketingu zidentyfikowanych przez Instytut:

  • Marketing jako proces zarządczy, a więc identyfikowanie klientów i ich potrzeb, co wiąże się z prowadzeniem badań, planowaniem i projektowaniem zintegrowanych działań marketingowych;
  • Marketing jako filozofia biznesu, co sprowadza się do umieszczania klienta w centrum wszystkich działań w organizacji i tak zwanego „myślenia klientem”;
  • Marketing jako proces wymiany, w ramach której klient otrzymuje oferowaną przez organizację wartość, firma zaś zyskuje na tym zwykle wartość pieniężną;
  • Marketing jako narzędzie zaspokajania potrzeb klientów;
  • Marketing jako katalizator zmian, który pomaga odnaleźć się w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.

 

Rola marketingu w zaspokojeniu potrzeb klientów

Jedną z ról marketingu jest zaspakajanie potrzeb klientów

 

Koncepcja Davida Jobbera i Fiony Ellis-Chadwick

Ostatnią definicją, jaką chcielibyśmy Wam przybliżyć, jest ta zaproponowana przez Davida Jobbera i Fionę Ellis-Chadwick. Według nich:

„Koncepcja marketingu zakłada osiąganie korporacyjnych celów poprzez zaspokajanie potrzeb i przekraczanie oczekiwań klientów lepiej niż konkurencja”.

Można tu zatem wyróżnić trzy czynniki:

  • Orientacja na konsumenta, czyli działalność korporacyjna skupiająca się na osiągnięciu satysfakcji klienta
  • Wspólny wysiłek, czyli rozumienie, że każdy z pracowników firmy jest odpowiedzialny za satysfakcję klienta
  • Osiąganie celów, które sprowadza się do przekonania, że cele korporacyjne można osiągnąć poprzez satysfakcję klienta.

A jakie są Twoje cele? Zostaw swój e-mail i dowiedz się, jak zostać profesjonalnym marketerem CIM.

 

Warto zapamiętać

Podsumowując, z dzisiejszego wpisu dowiedzieliśmy się, że:

  • Marketing to przede wszystkim orientacja na klienta. Ważne jest również, aby odpowiadanie na jego potrzeby przynosiło zysk organizacji.
  • Istotnym jest również, aby wszyscy pracownicy organizacji rozumieli znaczenie klienta w funkcjonowaniu biznesu i osiąganiu celów.
  • Marketing to zatem również proces zarządczy, filozofia biznesu i katalizator zmian.

 

Bibliografia:

  • Ph. Kotler, G. Armstrong, „Marketing. Wprowadzenie”, 2016, wyd. 10.
  • Ph. Kotler, G. Armstrong, „Principles of Marketing”, 2018, wyd. 17e.
  • CIM, „Applied Marketing. Official Module Guide”, 2019.
  • Jobber, F. Ellis-Chadwick, „Principles and practice of marketing”, 2016, wyd. 8.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Donata Wilczewska

Moją dewizą jest: nic nie jest zrobione tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Wierzę w perfekcjonizm jako nieustający proces, który pozwala doskonalić umiejętności i odkrywać nowe predyspozycje. Skończyłam studia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (specjalizacja: PR i branding) na Uniwersytecie Łódzkim. Studiowałam również filmoznawstwo (UŁ) oraz montaż filmowy (Akademia MultiArt). Posiadam certyfikat Award in Marketing (CIM, level 4) oraz tytuł Certified Project Management Associate (IPMA, level D). Ciężko jest mi się zatrzymać na jednej pasji i ciągle za czymś gonię. Obecnie obszarem marketingu, który szczególnie chętnie eksploruję, jest customer experience. W wolnych chwilach natomiast chętnie zaznajamiam się z dziełami filmowymi bądź sięgam po gitarę.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej