O czym się mówi w świecie biznesu – Stanford University, BCG, Accenture, Brief, Peter Fisk [przegląd blogosfery marketingowej] - questus

O czym się mówi w świecie biznesu – Stanford University, BCG, Accenture, Brief, Peter Fisk [przegląd blogosfery marketingowej]

Zapraszamy na kolejny przegląd marketingowej i biznesowej blogosfery. W tym miesiącu przedstawiamy Wam teksty autorstwa: Stanford University, BCG, Accenture, Brief.pl oraz Peter Fisk. Przyjemnej wrześniowej lektury!

 

To Make Influencers Seem More Authentic, Just Add #Friends

Julia Kane

Stanford University

 

 

Wskaźniki efektywności, w tym index zaangażowania, rosną znacząco, gdy w poście na Instagramie oznaczane są osoby bliskie bądź z kręgu zainteresowań właściciela profilu. Spostrzeżenie może dość oczywiste, ale teraz potwierdzone badaniami i stanowiące ważną wskazówkę dla osób prowadzących profile w mediach społecznościowych.

Influencer marketing jest obecnie istotnym obszarem aktywności marketingowej wielu firm. Historia zaczęła się kilka lat temu, gdy w 2016 roku na platformie mediów społecznościowych pojawiło się ponad 1,2 miliona sponsorowanych postów. Do 2020 roku liczba ta wzrosła niemal pięciokrotnie. W ubiegłym roku firmy wydały ponad 16 miliardów dolarów na strategie influencer marketingu. Nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że 60% marketerów uważa, że to podejście ma wyższy zwrot z inwestycji niż tradycyjna reklama.

Jednym z czynników zwiększających efektywność był fakt włączenia w temat postu bliskich, znajomych czy rodziny. Badania przeprowadzone na próbie 1000 kont na Instagramie najbardziej wpływowych osób i przegląd 55 tysięcy postów pozwoliły na stwierdzenie, że posty, które wspominały o bliskich w tekście, otrzymały prawie 9% więcej zaangażowania, mierzonego polubieniami. Okazało się również, że posty przedstawiające od dwóch do trzech osób były najbardziej popularne.

 

Smarter Retailer Promotions for a Saturated Market

Sebastian Bak, Chris Biggs, Javier Anta Callersten, Robert Xu, Jean-Manuel Izaret, Arnab Sinha, Roelant Kalthof, Vahid Rashidi, Eveline Duyster, Nisha Mallya

BCG

 

 

30-40% prowadzonych promocji detalicznych jest nie tylko nieefektywnych czy nieopłacalnych, ale także może powodować niechęć klientów i osłabienie pozycji marki. Wynika to z dwóch głównych przyczyn – jest ich zbyt wiele oraz mają wyłącznie krótkookresowy, sprzedażowy charakter. 60% klientów chciałoby mniej, ale bardziej przemyślanych i nakierowanych na ich oczekiwania działań promocyjnych.

Próba zaadresowania tych ograniczeń wpycha wiele firm w „dylemat więźnia” i znajdują się, przynajmniej w ich przekonaniu, w sytuacji bez wyjścia. Redukując liczbę akcji promocyjnych ograniczają sobie możliwości realizacji celów sprzedażowych i utratę pozycji w kanale.

Rozwiązaniem jest jednak bardziej całościowe podejście do planowania akcji promocyjnych, w którym strategia oparta jest na wartościach istotnych dla nabywców. We wdrożenie zaangażowana jest cała organizacja, podejście silosowe zastąpione jest przez projektowo-procesowe, a pomiar zwrotu z inwestycji oparty jest na rzetelnych i aktualnych danych. Doświadczenie pokazuje, że dzięki temu detaliści mogą budować wyższą lojalność, zwiększać kapitał marki przy jednoczesnym otwieraniu nowych możliwości sprzedażowych.

 

 

The five key forces of change

Accenture

 

Autorski miernik firmy Accenture „Global Disruption Index”, który uwzględnia zmiany ekonomiczne, społeczne, geopolityczne, klimatyczne czy technologiczne, wzrósł od roku 2017 do 2022 o 200%. Dla porównania ten sam wskaźnik wzrósł w latach 2011 – 2016 o 4%. To wskazuje w jakich uwarunkowaniach przychodzi firmom konkurować.

Kluczowe obecnie czynniki zmian, które wymuszają i wymuszać będą na firmach procesy transformacyjne obejmują komputery kwantowe, sztuczną inteligencję, web 3.0, robotykę, technologie 5G oraz metaverse. Przetrwanie i rozwój wymagać będzie od firm zaadresowania tych wyzwań, w szczególności poprzez:

  • Całościowe procesy transformacyjne
  • Pozyskiwanie i rozwój talentów oraz odblokowanie potencjału pracowników
  • Wdrożenie rozwiązań opartych na zrównoważonym rozwoju
  • Wykorzystanie potencjału metaverse
  • Eksploatację możliwości jakie niosą nowe technologie

 

Wykorzystanie Marketingu Zapachowego: Jak zapach może wpływać na zachowanie klientów?

Aleksandra Potrykus-Wincza

Brief.pl

 

 

Marketing sensoryczny nie jest już całkiem nowym obszarem aktywności firm na polskim rynku. Jest on silnie związany z rozwojem brandingu emocjonalnego, w jego ramach umiejętności zarządzania doświadczeniami klientów. Jednym z kluczowych obszarów marketingu sensorycznego jest aromamarketing (marketing zapachowy). Pozwala on budować unikalna tożsamość marki, kreować pozytywne doświadczenie zakupowe, zwracać uwagę klientów itp.

W efekcie jak pokazują badania aromamarketing może zwiększyć czas, jaki klienci spędzają w sklepie o 15-20%, co prowadzi do większych szans na zakup czy też wprowadzenie zapachu skojarzonego z produktem zdrowym, takim jak świeże owoce, skłania klientów do wybierania zdrowszych opcji żywieniowych.

 

Imagineering = Imagination + Engineering … How Disney keeps the magic alive, using the power of “plussing” to create more human, engaging, living experiences

Peter Fisk

peterfisk.com

 

 

Mimo, że większość z nas kojarzy Walt’a Disney’a z filmów, to stworzył on silnik kreatywny, który pozwolił zbudować firmę, która oferuje niezwykłe przeżycia także w unikalnych w swym wyrazie parkach rozrywki, ośrodkach wypoczynkowych czy statkach wycieczkowych. To co łączy te obszary doświadczeń, to idea zamknięta w magicznej formule „imaginarium” a opisana tzw. piramidą Disney’a, która składa się z pięciu poziomów:

  1. Fundament imaginarium (wszystko zaczyna się od historii, kreatywne idee, dbałość o szczegóły, tematyka, różnorodne ujęcia)
  2. Metody (przyciąganie uwagi odbiorców i wzbudzanie ich zainteresowania, wprowadzanie zmian tak płynnych i bezproblemowych, jak to tylko możliwe, koncentracja na szerszej perspektywie, pokazy wstępne i pokazy końcowe)
  3. Wizualna komunikacja (wykorzystanie iluzji rozmiaru, upraszczanie złożonych tematów, utrzymywanie dynamicznego i aktywnego doświadczenia)
  4. Zapamiętywalność (wykorzystywanie powtórzeń i wzmocnień, aby sprawić, że odbiorcy będą mieli niezapomniane wrażenia, a przekaz zapadnie im w pamięć, włączanie i angażowanie odbiorców)
  5. Główna zasada (konsekwentne zadawanie pytania: „Jak mogę to poprawić?”)

 

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Robert Kozielski
Nie chcę i nie umiem pracować bez zaangażowania. Mówią, że jestem od pracy uzależniony… i pewnie mają rację. Na początku questus – którego jestem założycielem – miał być przede wszystkim Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym The Chartered Institute of Marketing. Z czasem stał się także społecznością marketerów i miejscem narodzin wielu innowacyjnych projektów.Jestem doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych, profesorem Uniwersytetu Łódzkiego, posiadam tytuł Chartered Marketer, byłem stypendystą Fundacji Fulbrighta, członkiem Marketing Science Institute. Na koncie mam również kilka książek, w tym uznaną za najlepszą książkę ekonomiczną roku 2013 Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu, czy Wskaźniki marketingowe. Obie publikacje zostały wydane także w języku angielskim w Londynie.
Ostatnie wpisy