Lejek sprzedażowy a lejek marketingowy – czym są i czym się różnią?

Pandemiczna przeprowadzka większości firm do świata online sprawiła, że w biznesie częściej niż zwykle pojawia się słowo „lejek”. W ogłoszeniach o pracę w oczekiwaniach widnieje fraza: „dobrze wiesz, czym jest lejek marketingowy”. Zespół handlowy walczy o skuteczny „lejek sprzedażowy”. PR-owiec zaś wymyśla dobre copy, żeby wpłynąć na „lejek konwersji”. O co zatem chodzi z tymi lejkami?  

 

Zacznijmy od przypomnienia sobie kształtu lejka. Takiego, który wykorzystujemy do przelewania soku ze słoika do butelki o wąskiej szyjce. Szeroka góra i wąski dół.

Przywołanie w myślach kształtu lejka kuchennego będzie szczególnie pomocne dla tych, którzy są wzrokowcami i żeby coś lepiej zrozumieć, potrzebują użyć wyobraźni.

Lejek sprzedażowy – od pierwszego zakupu do lojalności

Lejki kuchenne budową bardzo przypominają te, których używamy w marketingu

 

Lejek sprzedażowy a lejek marketingowy. Czym się różnią? Który z nich będzie bardziej odpowiedni dla Twojej marki?

 

Lejek marketingowy – od nieznajomości do zauroczenia

Działania marketingowe zwiększają świadomość marki w głowach konsumentów oraz pomagają zyskiwać przewagę konkurencyjną. Lejek marketingowy to zatem podróż, którą odbywa klient – od nieznajomości marki do momentu lojalności. Innymi słowy, to droga lub szczegółowo przygotowany system, który przyciąga ludzi, by następnie sprawić, że zainteresują się produktem lub usługą, a potem zostaną klientami.

Stworzenie efektywnego lejka marketingowego pozwala firmom prowadzić ich po kolejnych etapach customer journey i budować strategię marketingową wspierającą sprzedaż.

 

Elementy lejka marketingowego

Przykładowy lejek marketingowy możemy podzielić na 3 etapy:

  1. Uświadomienie – uświadomienie potrzeby/problemu i potencjalnie istniejących rozwiązań.
  2. Rozważanie – zdobywanie wiedzy o rozwiązaniach i ich porównywanie.
  3. Decyzja – negocjacje i zakup (tutaj zaczyna się lejek sprzedażowy, ale o tym za chwilę)

Działania związane ze stworzeniem lejka marketingowego opierają się na budowaniu zaufania. Można to robić, proponując darmowe treści – np. e-book, warsztat online. Celem lejka marketingowego jest w pierwszej kolejności dotarcie do jak największej liczby ludzi, a następnie wzbudzenie zainteresowania u potencjalnych klientów – osób, które niebawem znajdą się w obrębie działań lejka sprzedażowego. Początek lejka marketingowego to zatem działania zwiększające świadomość marki, a jego koniec to konwersja.

Lejek marketingowy – od nieznajomości do zauroczenia

Działania lejka marketingowego skupiają się na budowaniu więzi z klientem

 

Lejek sprzedażowy – od pierwszego zakupu do lojalności

Pamiętacie obraz kuchennego lejka? Lejek sprzedażowy możemy umieścić w miejscu największego zwężenia lejka marketingowego.

Kiedy zyskujemy świadomość i potencjalne zainteresowanie klienta marką (lub, co więcej, klient dostał wiele za darmo i ufa nam, jest wdzięczny, a nasze produkty odpowiadają jego potrzebom), możemy bez obaw zacząć wpływać na niego działaniami zaprojektowanymi w lejku sprzedażowym.

Mogą trafić do niego zarówno ci, którzy dokonali już jakiegoś zakupu, jak i osoby, które potrzebują małego „szturchnięcia”, np. w postaci rabatu dedykowanego wyłącznie tym, którzy pobrali darmowy e-book, byli na webinarze, zapisali się na newsletter i … tu można wstawić wszystkie działania zaprojektowane na etapie lejka marketingowego.

 

Subtelna granica między lejkiem marketingowym a sprzedażowym

Zdarza się, że pojęcia „lejek marketingowy” i „lejek sprzedażowy” są stosowane zamiennie. Bywa, że osoba z pierwszego etapu lejka marketingowego błyskawicznie znajdzie się w lejku sprzedażowym. Powodów może być mnóstwo, np. klient długo szukał takiego produktu jak twój, czy też dostał od kogoś na tyle pozytywną rekomendację, że nie potrzebuje już więcej argumentów i darmowych zachęt.

Zwykle dno lejka marketingowego wyznacza szczyt lejka sprzedażowego, dlatego warto mieć dobrze przemyślane i zsynchronizowane ze sobą strategie działań oraz zadbać o bliską współpracę zespołów marketingowych i sprzedażowych. Lejek sprzedaży jest napędzany przez działania marketingowe, które tworzą świadomość w celu wygenerowania popytu na produkt. Ci, którzy to rozumieją oraz potrafią zaprojektować efektywne lejki i tworzyć odpowiednie „segmentacje” konsumentów, najszybciej osiągają szczyty w biznesie.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Edyta Drozdowska

Dziennikarka, trenerka, project and marketing manager w questusie – Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym CIM w Polsce. Wcześniej pracowała między innymi dla takich marek jak Szlachetna Paczka, Traficar, Neonet, Wydawnictwo WAM, Express Car Rental. Lubi głębokie rozmowy, miłych ludzi i życie w rytmie „magis”, czyli dawanie z siebie więcej niż trzeba.
Ostatnie wpisy
Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI) Rewolucja zaczyna się wcześniej, niż myślisz. Zmiany często zaczynają się dużo wcześniej, zanim stają się zauważalne (Eccles, 1991). Jak jednak rozpoznać sygnały zmiany, gdy tempo ich przyśpieszenia jest tak...

czytaj dalej